MojElektromobil

Analýza pripravenosti na elektromobilitu z dielne lízingovej spoločnosti LeasePlan, EV Readiness Index, sa na aktuálny stav v Európe pozrela aj v roku 2022. Hodnotiace kritéria sa medziročne nezmenili, preto nastáva jasná otázka – kam sa za rok posunulo Slovensko?

Pripomeňme si, že medzi tri kľúčové hodnotiace faktory patria stav a vyspelosť trhu s elektrickými vozidlami, stav nabíjacej infraštruktúry v danej krajine a celkové náklady na vlastníctvom elektrických vozidiel, kam spadá napríklad podpora elektromobility zo strany štátu, teda primárne dostupnosť dotačných mechanizmov a benefitov, ale aj cena nabíjania, respektíve elektrickej energie.

Správa vo všeobecnosti pre Európu konštatuje, že záujem o elektromobily v prakticky všetkých európskych krajinách vykázal dramatický nárast a elektrické vozidlá sú dostupnejšie než kedykoľvek predtým, najväčším problémom celého segmentu stále zostáva zaostávajúca nabíjacia infraštruktúra.

V prípade pripravenosti Slovenska sa toho, bohužiaľ, veľa nezmenilo. V porovnaní s rokom 2021 sme si síce polepšili o 1 bod a získali sme teda 14 z celkovo 50 bodov, no stále nás to radí na takmer úplný spodok rebríčka. Horšie sú na tom už len Česká republika a Poľsko, ktoré získali zhodne 13 bodov. V rebríčku sme zostali presne tam, kde sme boli v roku 2021.

Foto: EV Readiness Index

Na Slovensku sa toho pre elektromobilitu v porovnaní s rokom 2021 veľa nezmenilo. Nepribudli žiadne dotácie ani nijak zásadne nenarástol trhový podiel elektromobilov. Pýtate sa preto, kde sme si polepšili a získali o jeden bod viac?

Bolo to v kategórii celkových nákladov na vlastníctvom elektromobilov, kde nám najviac pomohlo zníženie rozdielu medzi mesačnými nákladmi na prenájom elektromobilov v porovnaní s ekvivalentnými spaľovákmi…

Európska pripravenosť na elektromobilitu. Ako je na tom Slovensko v roku 2021?

Elektromobilita už dávno nie je pre rádového občana veľkou neznámou ako kedysi. Dnes sa na cestách bežne stretávame s vozidlami, ktoré v menšej alebo väčšej miere na svoj pohon využívajú elektrickú energiu. Na rastúci záujem o elektrické vozidlá poukazuje aj najnovšia analýza “2021 EV Readiness Index” leasingovej spoločnosti LeasePlan.

Predmetná analýza sa v základe pozerá na to, ako sú jednotlivé európske štáty pripravené na svet, v ktorom dominantnú pozíciu získajú práve elektrické vozidlá. Zohľadňované sú pritom tri kľúčové faktory: počet registrácií elektrických vozidiel, vyspelosť nabíjacej infraštruktúry a celkové náklady na vlastníctvo EV, vrátane podpory zo strany vlády vo forme rôznych dotačných mechanizmov.

Na základe vyhodnotenia týchto skutočností v 22 európskych krajinách následne dochádza k zostaveniu rebríčka celkovej pripravenosti na pomyselnú “elektrickú revolúciu”. Okrem toho sa analýza pozerá aj celkový trend a možné problémy, ktoré spomaľujú masívny nástup elektromobility.

Nabíjacia infraštruktúra potrebuje viac pozornosti

Záver analýzy “2021 EV Readiness Index” je celkom jasný – Európa je rozvoj elektromobility pripravená viac než kedykoľvek predtým. Napriek celkovo pozitívnej nálade je tu ale jeden veľký problém.

Podľa spoločnosti LeasePlan ide o nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru. Nejde o problém niekoľkých krajín, ale smutný stav naprieč celou Európou. V roku 2020 dokonca, pomerne paradoxne, dochádzalo k poklesu v intenzite budovania nových nabíjacích bodov.

Aj v krajinách s najlepším hodnotením v zostavenom indexe pripravenosti na elektromobilitu zostáva nabíjacia infraštruktúra nedostatočnou. Ide teda o kľúčovú oblasť, ktorá v praxi vyžaduje aktívnejší prístup.

LeasePlan ďalej uvádza, že v 11 sledovaných krajinách sú elektrické vozidlá už teraz lacnejšie ako ich ekvivalenty so spaľovacím motorom. Táto informácia vychádza z prepočtov a porovnania takzvaných celkových nákladov na vlastníctvo (TCO). Záver je taký, že elektrické vozidlá sú momentálne historicky cenovo najdostupnejšie.

Postupné zlepšenie takmer vo všetkých sledovaných krajinách

Pozitívnou správou je aj to, že takmer vo všetkých sledovaných krajinách došlo medziročne k zlepšeniu v pripravenosti na elektromobilitu. Zároveň však dochádza k upozorneniu na veľké rozdiely medzi štátmi západnej a východnej Európy. Správa vyslovene uvádza, že najhoršie celkové skóre v indexe, ale aj najpomalší trend zlepšenia, majú Rumunsko, Česká republika a Slovensko.

Na chvoste Európy

Slovensko sa v prehľade “EV Readiness Index 2021” umiestnilo na predposlednej, 20. pozícii. Medziročne sme si v tabuľke polepšili o jednu priečku. Za nami sa nachádza už len Česká republika, ktoré klesla z minuloročnej 18. pozície. Je jasné, že napriek všetkým snahám máme stále čo dobiehať.

2021 EV Readiness Index
Zdroj: LeasePlan.com

 

 

Náš tip
Štatistiky 2020: Na Slovensku sa predalo takmer 1000 elektromobilov
6. mája 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+