Európska únia si posvieti na čínske elektromobily. Zvažuje vyššiu daň

Galaxy E8 | Zdroj: Geely

Európska únia naplno začína s veľkým vyšetrovaním čínskych výrobcov elektromobilov. Hlavným dôvodom sú obavy, že výrobcovia v Číne získavajú neférovú trhovú výhodu vďaka nadštandardne štedrým štátnym dotáciám.

Ako uvádza agentúra Reuters, elektromobily vyrobené v Číne získali na európskom trhu 8 % podiel, pričom sa očakáva, že do roku 2025 narastie až na 15 %.  Ceny importovaných modelov z čínskej produkcie sú pritom typicky o 20 % nižšie, než v prípade lokálnej európskej výroby.

Najväčší hráč v exporte

Súčasne sa odhaduje, že Čína už prekonala Japonsko a stala sa najväčším svetovým vývozcom vozidiel. V roku 2023 mala vyviezť 5,26 milióna vozidiel s trhovou hodnotou 102 miliárd dolárov. Aj na základe toho vznikajú obavy, že európsky automobilový priemysel bude v najbližších rokoch čeliť enormnému ekonomickému tlaku.

Európska únia preto už dlhší čas hovorí o potrebe dôsledného prešetrenia celej situácie a možnom zavedení “obranného mechanizmu” vo forme vyššieho zdanenia dovážaných áut, prípadne limitovania ich objemu.

Súvisiacie články

Predsedníčka európskej komisie, Ursula von der Leyen, ešte v septembri 2023 uviedla, že svetové trhy zaplavili lacnejšie elektrické autá z Číny, ktorých predajná cena je umelo držaná na nízkych úrovniach vďaka obrovským štátnym dotáciám. Táto skutočnosť má negatívne deformovať európsky trh. Ak vyšetrovanie skutočne potvrdí doterajšie podozrenia, tak na rad má prísť zavedenie dovozného cla.

13 mesiacov vyšetrovania

Avizované vyšetrovanie sa v Číne podľa viacerých zdrojov naplno rozbehne počas najbližších týždňov. Priamo na mieste vo výrobách. Jeho počiatky siahajú už do októbra 2023 a celkovo má trvať až 13 mesiacov. Úlohou je bezpochybne zistiť, či výrobcovia skutočne nadmerne profitujú z štátnych dotácií.

Inšpektori Európskej komisie majú navštíviť výrobcov BYD, Geely a SAIC. Ďalšie zdroje pre Reuters uviedli, že vyšetrovanie neobíde ani zahraničné automobilky ako Tesla, Renault či BMW, ktoré majú časť svojej produkcie umiestnenú v Číne. Vzťahy medzi EÚ a Čínou sú už dlhodobo napäté a ohlásenie vyšetrovania obchodných praktík automobilového priemyslu ďalej stupňuje napätie.

Náš tip
Ceny elektromobilov v Číne sú šialené. Rovnaké modely stoja menej ako polovicu
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.