Európska únia už od budúceho mesiaca zavedie dodatočné clá na dovoz elektrických vozidiel z Číny, ktoré sa budú líšiť podľa výrobcov, pri čom dosiahnu maximálne 38,1 %. Správu priniesol portál cnevpost.com.
Podľa dnešného vyhlásenia Európska komisia v rámci prebiehajúceho vyšetrovania predbežne dospela k záveru, že čínsky value chain pri výrobe batériových elektromobilov využíva výhody nespravodlivého subvencovania, ktoré spôsobuje hrozbu hospodárskej ujmy výrobcom elektromobilov v EÚ.
Výsledky sú na stole
Európska komisia oslovila čínske orgány, aby prerokovali tieto zistenia a preskúmali možné spôsoby riešenia zistených problémov spôsobom, ktorý je v súlade s pravidlami WTO (Svetovej obchodnej organizácie), uvádza sa vo vyhlásení. V tejto súvislosti Európska komisia vopred zverejnila úroveň dočasných vyrovnávacích ciel, ktoré budú uložené na dovoz elektromobilov z Číny.
Ak rokovania s čínskymi orgánmi nepovedú k účinnému riešeniu, tieto dočasné vyrovnávacie clá by sa podľa vyhlásenia zaviedli od 4. júla 2024. Formu týchto dodatočných ciel určia colné orgány jednotlivých členských štátov a budú sa vyberať až po uložení konečného cla.
Európska komisia uloží na každého z troch čínskych výrobcov zaradených do vyšetrovania nasledovné clá:
- BYD: 17,4 %
- Geely: 20 %
- SAIC: 38,1 %
Ostatní čínski výrobcovia BEV, ktorí spolupracovali pri prešetrovaní, ale neboli zaradení do vzorky, zaplatia vážené priemerné clo vo výške 21 %. Všetci ostatní výrobcovia BEV v Číne, ktorí nespolupracovali pri prešetrovaní, budú podliehať 38,1 % clu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektrické Porsche Cayenne sa objavilo na cestách. Vyrábať sa bude v Bratislave
- Rusko oficiálne vstúpilo do 90. rokov. Elektromobil Lada e-Niva s dojazdom 175 km po 12 hodinách nabíjania
- Vyhodnotenie testov spotreby – ktorý elektromobil má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
Číne sa postup Európskej komisie nepáči
Európska komisia 4. októbra 2023 formálne začala antisubvenčné prešetrovanie dovozu elektrických vozidiel vyrobených v Číne. Konečné opatrenia by sa podľa dnešného vyhlásenia Európskej komisie mali zaviesť do štyroch mesiacov od uloženia dočasných ciel. Čína už vyjadrila svoj nesúhlas s dodatočnými clami.
O dodatočných clách ako prvý informoval denník Financial Times, ktorý uviedol, že Európska komisia od budúceho mesiaca dočasne zavedie dodatočné clá až do výšky 25 % na dovoz čínskych elektrických vozidiel.
Vyšetrovanie EÚ je typickým prejavom protekcionizmu, uviedol hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien na dnešnej pravidelnej tlačovej konferencii a dodal, že Čína prijme všetky potrebné opatrenia na pevnú ochranu svojich legitímnych práv a záujmov. Po zverejnení vyhlásenia EÚ hovorca čínskeho ministerstva obchodu uviedol, že Čína je ním veľmi znepokojená a silne nespokojná a čínsky priemysel je z neho hlboko sklamaný a dôrazne proti nemu vystupuje.
Čína bude venovať veľkú pozornosť následným krokom európskej strany a podľa vyhlásenia rozhodne prijme všetky potrebné opatrenia na pevnú obranu legitímnych práv a záujmov čínskych podnikov. Logickým riešením je vyhnúť sa clám produkciou vozidiel v Európe, či tretích krajinách, ktoré majú bezcolný prístup na európsky trh. Už koncom roka oznámil čínsky výrobca BYD výstavbu novej fabriky v Maďarsku, teraz k nej má pribudnúť ešte aj druhá fabrika na území Európy.
Chystané zvýšenie ciel na čínske elektromobily sa však nedotknú len čínskych značiek. V súvislosti s avizovaným opatrením plánuje Volvo od budúceho roka rozbehnúť výrobu elektromobilu Volvo EX30 aj v Belgicku. Neskôr sa k nemu pridá aj veľké SUV EX90.