V nasledujúcich piatich rokoch môžu v Európe nastať výrazné zmeny v štruktúre automobilovej výroby. Počas tohto obdobia je možné dočasné spomalenie celkového dopytu a výroby. Ako ďalej poukazujú analytici skupiny Erste, takýto stav by mohol v Českej republike, Maďarsku a na Slovensku viesť k dočasne nižšej trajektórii rastu HDP.
Zníženie automobilovej výroby o 10 % zníži HDP o 1 %. Dôvody pritom treba hľadať v rozvoji elektromobility a odložení nákupov zo strany zákazníkov, pretože skutočný začiatok éry elektromobilov sa očakáva až po roku 2025. Ten si totiž vyžaduje rozmach ponuky batérii a siete nabíjacích staníc, píšu Webnoviny.sk
Nedostatočná výroba batérií
„Práve nedostatočná ponuka batérií a výpadky dodávok predstavovali hlavnú prekážku pre vyššiu produkciou elektromobilov v Európe,“ spomínajú analytici.
Hybridné elektrické vozidlá a elektromobily, sú pritom najrýchlejšie rastúcim segmentom v automobilovom priemysle. Podiel hybridov a elektromobilov ako novoevidované vozidlá v Európskej únii dosiahol v druhom štvrťroku tohto roku asi 7,5 %.
Veľa výrobcov však mešká s výrobou a dodávkou svojich nových elektromobilov na trh a spotrebitelia musia čakať. Niektorí spotrebitelia odkladajú kúpu elektromobilu, lebo čakajú na väčší výber modelov za prijateľnejšie ceny, a taktiež aj na rozvinutejšie nabíjacie stanice.
Podľa doterajších správ organizácie Transport & Environment by sa mal v priebehu najbližších dvoch rokov počet dostupných elektromobilov viac ako zdvojnásobiť.
Treba náhradu
„Dovtedy zostanú benzínové motory a hybridy najbežnejšou náhradou pre tých, ktorí si nechcú kúpiť diesel a nechcú ani príliš dlho čakať na svoj „vysnívaný elektromobil“.
V štátoch, kde je elektromobilita obľúbená, klesá aj predaj benzínových vozidiel, čo naznačuje, že sa nepovažujú za žiadanú náhradu dieselových automobilov a zákazníci sú ochotní počkať si na „lepšie“ elektromobily,“ píšu analytici.
Realitou v únii je pritom pokles novoevidovaných vozidiel. Ten je spôsobený zníženým dopytom po dieselových automobiloch. V prvej polovici tohto roka sa znížila evidencia nových dieselových vozidiel v únii medziročne o 17 %. Podiel vozidiel na dieselový pohon medzi novoevidovanými vozidlami klesol v druhom štvrťroku 2019 na prekvapivých 31 %.
„Aj keď dieselové vozidlá zatiaľ neboli úplne zakázané, sú vnímané negatívne a medzi potenciálnymi záujemcami panuje veľká neistota, či budú môcť v budúcnosti využívať takéto automobily bez akýchkoľvek obmedzení,“ uvádzajú analytici.
Niektoré krajiny už zakázali vjazd dieselových vozidiel do mestských zón, ďalšie plánujú zakázať predaj nových benzínových a dieselových automobilov.