Dá sa bez problémov jazdiť na elektromobile celý rok aj v regiónoch s tuhými zimami? Portál Roadshow zobral všetky súčasne vyrábané modely Tesly na Aljašku a zisťoval, ako na tom skutočne je.
Elektromobily sú často vnímané ako zlá voľba pre šoférov v studených klimatických podmienkach. Majiteľom elektromobilov táto povesť nevadí a vcelku sa s ňou stotožňujú. Väčšina starsích elektromobilov ale aj mnoho nových trpí neuveriteľným posklesom dojazdu, akonáhle teplota okolia klesne pod komfortnú zónu ich batérií.
Zo všetkých výrobcov elektromobilov najviac tejto kritiky sa valí na Teslu. Verejná mienka bola taká, že Tesla musí byť automaticky nevhodné auto pre chladné podmienky, kedže je vyrábaná v Kalifornii kvázi pre obyvateľov teplučkej Kalifornie. Táto povesť sa ešte prehlbila po tom, ako sa prvé kusy Modelu 3 dostali k zákazníkom v chladných častiach USA a primŕzali im okná a kľučky na dverách.
Naozaj si Tesla zaslúži túto kritiku? Aby odhalili pravdu, redaktori z rubriky Roadshow portálu Cnet vycestovali na Aljašku aby otestovali Model S, Model 3 a Model X od Tesly na zasnežených a zľadovatelých cestách aj necestách – pričom sa aj poriadne zabavili.
Cesta na Aljašku
Testovanie vozidiel Tesla v studených podmienkach prebieha v chránenom areáli pri mestečku Delta Junction na Aljaške, asi 2 hodiny jazdy od najbližšíeho väčšieho mesta Fairbanks. Inžinieri Tesly tu už niekoľko rokov testujú svoje autá, no teraz tam po prvýkrát vpustili aj novinárov.
V Modeli S P100D, ktorý bol vybavený kvalitnými zimnými pneumatikami Pirelli Winter Sottozero, ktoré veľmi pomohli, keď napadal sneh. Teploty sa pohybovali okolo -12°C.
Takmer plne nabitý Model S ukazoval na displeji 515 km (314 míľ) dojazdu pred štartom na 180-kilometrovú cestu. Bola to kombinácia diaľníc a rovných dlhých ciest, ktoré aerodynamiku elektromobilu vplývajú rovnako ako diaľnica. Hustý sneh a tenká, zradná vrstva ľadu nedali Tesle nič zadarmo.
Napriek všetkému po 2 hodinách došla posádka na Modeli S do cieľa bez jediného nebezpečného momentu, teda okrem puknutého čelného skla. To nevydržalo tlak štrku letiaceho z oprotiidúceho odhrňovača.
Po 180 kilometroch Modelu S zostalo 50% dojazdu na úrovni 253 km. Pripomíname, že Model S P100D má podľa americkej EPA normy dojazd až 515 km. To znamená, že na 180 km ceste Model S v drsných podmienkach stratil 253 km dojazdu. Tento pokles bol spôsobený nie len studenou batériou.
Mäkké pneumatiky s veľkým valivým odporom a skutočnosť, že auto na snehu a ľade jednoducho prešmykuje, takisto znižujú dojazd. Tieto faktory zhoršujú aj spotrebu spaľovacích áut približne o 12%.
A ako na Slovensku?
Z našich dlhodobých skúseností na Slovensku z Modelu S 75 je naša priemerná spotreba v letnom období (od apríla do októbra) 175 Wh/km, v zimnom období (od novembra do marca) 220 Wh/km, a celoročná 193 Wh/km. To znamená, že v zime je priemerný pokles dojazdu o 14% oproti celoročnému priemeru, resp. o 25% oproti letnému obdobiu. Na druhej strane, narozdiel od spaľovacích áut nemáte v tuhej zime žiadny problém so štartovaním.
Testovací areál
Na Aljaške môžete poväčšine vidieť dookola len sneh a žiadnu civilizáciu. Tesla tu má k dispozícii rozľahlý areál s asfaltovou oválnou traťou. Vo vnútri tohto okruhu majú inžinieri k dispozícii upravené snehové prekážky a čisto ľadovú plochu, na ktorej by sa mohli hrať zápasy NHL.
Testujú sa tu aj vojenské tanky a obrnené transportéry. Tesla požiadala armádu o testovanie svojich vozidiel v tomto areáli s tým, že tu vykoná rozsiahlu rekonštrukciu a úpravy. Nová trať na testovanie jazdných vlastností by dala poriadne zabrať aj pretekárskemu autu z WRC, no Tesla tu testuje 2,3-tonové SUV.
Riadenie a bezpečnosť sú samozrejme hlavnou prioritou týchto testov, no Tesla tu testuje aj systém HVAC (kúrenie, ventilácia a klimatizácia) a optimalizuje ho k efektívnej prevádzke v extrémnych podmienkach.
Bezpečnosť na prvom mieste
Model S a X sú dva veľmi odlišné stroje, no majú spoločný znak, pokiaľ ide o testovanie na kĺzkych povrchoch: bezpečnosť je skutočne top prioritou. Tesla vie byť zábavné auto na šantenie sa, no jej stabilizačné systémy udržujú vodičov nakráto. Vybočíte z dráhy, alebo urobíte niečo, čo sa Tesle nepáči, a ona drasticky zníži výkon a urobí všetko pre to, aby vás udržala v bezpečí.
Inžinier Tesly vytiahol laptop a pár klikmi vypol všetky stabilizačné systémy auta. Na obroskom zasneženom úseku išiel testovať núdzovú zmenu smeru v rýchlosti 110 km/h. Situácia celkom bežná pri jazde na aljašskej ceste, napríklad pri nečakanom stretnutí s losom. Inžinier v rýchlosti prudko skrútil volant a auto začalo nekontrolovateľne šmýkať na všetky strany.
Po tejto jazde zase zapol stabilizačné systémy a trakčnú kontrolu a šiel situáciu zopakovať. Prudko skrútil volant vľavo a vpravo, no auto sa stále udržiavalo vo svojej stope a vyhlo by sa tak nečakanému nebezpečenstvu na ceste. Neuveriteľné.
Dokáže to kombináciou aktívneho brzdenia a vektorovania krútiaceho momentu (torque ventoring). Keď auto detekuje šmyk, vďaka rýchlosti kolesa a rôznym senzorom okamžite začne brzdiť konkrétne koleso tak, aby sa to nasmerovalo predok auta do smeru jazdy. Dokáže tiež regulovať množstvo krútiaceho momentu individuálne na prednej a zadnej náprave, aby maximalizovalo priľnavosť tak, aby ho ani na 5-centimetrovom čerstvom snehu nešmyklo.
Tesla nemá uzamykanie pohonu alebo samosvorný diferenciál, no spolieha sa na otvorené diferenciály. Otvorené diferenciály spôsobujú, že keď koleso stratí konktakt s cestou, koleso len samovoľne roztočí, no nepošle výkon na koleso, ktoré má ešte konktakt s cestou.
Aj iní výrobcovia používajú podobné systémy stability a e-diferenciály. Podobný test sa dá urobiť v Audi A8 alebo Mercedes S-class – správali by sa podobne.
Všetci výrobcovia chcú mať bezpečné vozidlá v prípade, že sa dostanú do šmyku, no málokto spraví svoj automobil zároveň zábavným. Tu sa Model 3 odlišuje od svojich konkurentov.
Funkcia Performance verzie s názvom Track Mode dvíha Model 3 na inú úroveň. V tomto režime Model 3 vám umožní zavesiť zadok vozidla von zo stopy a dostať ho driftu. No nedovolí vám dostať sa do príliš nebezpečného stavu. Ak sa mu niečo nepáči, zredukuje výkon a automaticky aktivuje brzdy na príslušnom kolese.
Vďaka internému budovaniu softvéru riadenia Modelu 3 majú inžinieri spoločnosti Tesla absolútnu kontrolu nad vektorovaním krútiaceho momentu z prednej nápravy na zadnú tak pri akcelerácii, ako aj pri regeneratívnom brzdení. To znamená, že auto môže reagovať rýchlejšie a presnejšie.
Radosť z jazdy
Nikto z redaktorov rubriky Roadshow portálu Cnet nepovažoval Model 3 za príliš zábavný elektromobil. No po dni šmýkania sa na snehu a ľade, boli redaktori šokovaní. Šmýkanie na ľade u iných automobilov vyžaduje sériu vypínania tlačidiel a všetkých bezpečnostných systémov. Model 3 je extrémne zábavný aj pri bežnej jazde. No Tesla vyvíja niečo ešte lepšie: pokročilý režim Track Mode, ktorý vám umožní manuálne nastaviť distribúciu krútiaceho momentu podľa vašej chuti.