Od premiéry top-elektrického modelu v portfóliu Audi uplynuli už vyše tri roky. Keďže vývoj v oblasti elektromobilov ide rýchlo dopredu, ani ingolstadská automobilka nechce zaspať na vavrínoch. Prostredníctvom svojho portálu zverejnila nové Audi e-tron GT. V tomto prípade Audi hovorí o „výraznom pokroku v oblasti dojazdu, výkonu a nabíjania“. Audi bude ponúkať až tri namiesto predchádzajúcich dvoch variantov. Pomenovali ich Audi S e-tron GT, RS e-tron GT a RS e-tron GT Performance. Všetky tri obdržali vyšší výkon a pohon všetkých kolies s elektromotorom na každej náprave.
Ešte výkonnejšie
Pohonná jednotka na prednej náprave poskytuje vo variantoch S a RS výkon 176 kW (240 koní). V oboch verziách RS sa však na zadnej náprave používa novo vyvinutý synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ktorý obsahuje aj komponenty (napríklad rotor) z platformy Premium Platform Electric (PPE) známej z nedávno predstaveného modelu Q6. Premiéru Audi Q6 sme vám na Slovensku exkluzívne priniesli v samostatnom článku.
Spomínaný elektromotor už má výkon 415 kW (556 koní), ale vďaka ľahšiemu rotoru, novému statoru a vylepšenému chladeniu je o dokonca desať kilogramov ľahší ako predtým. V prípade vrcholného Audi RS e-tron GT Performance je zrýchlenie z 0 na 100 km/h už za 2,5 sekundy.
Audi e-tron GT: Batéria a dojazd
Zlepšila sa aj efektivita pohonu. Dojazd podľa WLTP až 609 kilometrov však nie je spôsobený len nižšou spotrebou, ale aj novou batériou. Vďaka novým článkom s vylepšenou chémiou a ďalším opatreniam sa kapacita akumulátora zvýšila na 105 kWh, z čoho je využiteľných 97 kWh. Predtým to bolo 93,4 kWh brutto a 84 kWh netto.
Základná štruktúra batérie s vynechaným priestorom pre cestujúcich na zadných sedadlách zostáva rovnaká: je tu 33 modulov, každý s dvanástimi vakovými článkami. Optimalizovaný bol nielen obsah článkov, ale aj chladenie. Chladenie bolo upravené aj na úrovni modulov, vrátane dvojvrstvovej chladiacej dosky.
„Maximálne nabíjacie a vybíjacie prúdy sa zvýšili na 400 ampérov vďaka zvýšenému prietoku prúdu v jednotlivých článkoch. Upravený chemický zloženie článkov a ďalej optimalizovaný inteligentný prediktívny tepelný manažment s vylepšeným spínaním čerpadiel a ventilov a zdokonaleným predkondicionovaním zabezpečujú, že počas nabíjania môže pretekať viac prúdu,“
Výsledkom je, že e-tron GT má maximálny nabíjací výkon až 320 kW (predtým max. 270 kW). Za ideálnych podmienok trvá nabitie akumulátora z 10 na 80 % len 18 minút. Pre AC nabíjanie je za príplatok k dispozícii palubná nabíjačka s výkonom 22 kW, štandardne je však vozidlo osadené 11-kilowattovou.
Dizajnové zmeny
Facelift spoznáte zvonku podľa niekoľkých dizajnových zmien – e-tron GT však zostáva verný svojmu predchodcovi. Väčšina nových prvkov pomáha lepšie odlíšiť modely S a RS. S e-tron GT má napríklad nad tzv. single-frame mriežkou chladiča lakovaný pás vo farbe karosérie. Verzie RS majú agresívnejšiu čiernu masku a single-frame má typickú RS štruktúru včelieho úľu. Ďalšie rozdiely sú vzadu, napríklad v dizajne difúzora.
Nové Audi RS e-tron GT Performance sa ako top-model odlišuje ďalšími prvkami. Voliteľná matná karbónová strecha v kombinácii s prvkami v karbónovom dizajne na nárazníku, lištách dverí, častiach difúzora a vonkajších spätných zrkadlách sú k dispozícii výlučne pre tento model.
Mohlo by vás zaujímať:
- Zaujímavé výsledky novej štúdie. Naozaj elektromobilom škodí rýchle nabíjanie viac ako pomalé?
- Tento elektromobil má brutálne zrýchlenie, viac ako 1000 koní a nabije sa len za 10 minút
- Ako dlho vydržia batérie v elektromobiloch? Táto Tesla najazdila skoro 700 000 km ako taxík
Zmenili sa aj sedadlá, no taktiež aj volant, lišty prahov a infotainment. Nové sú aj niektoré materiály vrátane látok s obsahom recyklovaného polyesteru.
2024 Audi e-tron GT: Cena a dostupnosť
Nové modely z rodiny Audi e-tron GT je v Nemecku možné objednať už teraz. Ceny modelu S e-tron GT sa začínajú od 126 000 eur, RS e-tron GT od 147 500 eur a RS e-tron GT Performance od 160 500 eur. Cena pre slovenský trh zatiaľ nebola stanovená.
Začiatkom roka sa modernizácie dočkalo aj Porsche Taycan. To prinieslo tiež vylepšené batérie a pohonné ústrojenstvo – maximálny nabíjací výkon sa zvýšil až na 320 kW. To mu zaistilo prvé miesto spomedzi elektromobilov dostupných na Slovenskom trhu. Nové verzie Porsche Taycan sme zo slovenských novinárov exkluzívne otestovali na španielskych cestách v okolí Sevilly, o čo sme sa podelili v samostatnom článku. Bokom nezostala ani špičková vyše 1 100-koňová verzia Porsche Taycan Turbo GT, s ktorou sme mali možnosť sa previezť na pretekárskom okruhu.