Jednou z najdiskutovanejších tém ohľadom elektromobilov je ich nabíjanie. Teraz však dáme fámy o pomalom dvojdňovom nabíjaní bokom, pozrieme sa skôr na to, ako to funguje z pohľadu reálneho používania. Dnes už každý elektromobilista vie, že mať v kufri kábel navyše, sa môže hodiť.
Už žiadne káble navyše
Väčšina AC nabíjacích stojanov v mestách totiž vlastný kábel nemá, a tak je nutné pripojiť ten svoj. Nejde o drahú záležitosť a je dobré mať ho už od prvého dňa vlastníctva elektromobilu. Teraz píšeme o kábli, ktorý má z oboch strán nabíjací AC konektor (Type 2). Existujú aj káble do klasickej 230 V zásuvky, ktoré sa môžu tiež hodiť.
Takže ak prídete k nabíjačke, je potrebné kábel najskôr vytiahnuť z auta (pravdepodobne ho máte odložený niekde v kufri), pripojiť k autu, k nabíjačke a nabíjať. Po odpojení je zase potrebné kábel odpojiť, zmotať a vložiť do auta. Ide o proces, ktorý môže byť zdĺhavý a otravný. Fiat to však vyriešil veľmi šikovne a my sa čudujeme, že na takto elegantné riešenie neprišiel nikto skôr. Na tému upozornil portál Insideevs.
Riešenie inšpirované domácimi spotrebičmi
Inžinieri sa inšpirovali klasickým riešením bežných domácich spotrebičov, ktoré už svoj kábel majú vždy pripravený, ako napríklad vysávače. Riešenie je jednoduché, integrovať kábel do nabíjacieho portu a podľa potreby vytiahnuť ho, keď je to potrebné. A funguje to aj pri elektromobile, čoho príkladom je nový Fiat Grande Panda.
Tento model totiž disponuje dvoma nabíjacím portami. Jeden klasický, ktorý poznáme z bežných elektromobilov, sa nachádza na zadnej strane vozidla a funguje klasicky. Je doň možné pripojiť AC aj DC nabíjací kábel. V druhom nabíjacom porte je priamo integrovaný aj kábel s Type 2 konektorom, ktorý stačí vytiahnuť a pripojiť k nabíjačke. Ten sa nachádza v dverách mriežky v prednej časti elektromobilu.
Fiat to vymyslel výborne. Ak by bolo AC nabíjanie riešené len týmto spôsobom, nebolo by možné nabíjať na nabíjačkách, ktoré už káblom disponujú. Takto je možné využiť oba typy nabíjačiek, navyše sa nemusíte starať o to, či máte svoj kábel v kufri. Druhou výhodou je, že vozidlo je možné pre AC nabíjanie zaparkovať spredu aj zozadu, keďže k dispozícii sú dva konektory.
Samozrejme, v prípade nabíjania konvenčným spôsobom, je už potrebné mať aj kábel. Určite sa vám stalo, že dostupnosť nabíjačky nebola ideálna a neraz ste si povedali, že by bolo dobré mať nabíjací port umiestnený v inej časti vozidla. Tak v tomto prípade je vpredu aj vzadu, čo je úplne ideálne riešenie.
Mohlo by vás zaujímať:
- Test Mini Countryman SE ALL4: Dokonalá iterácia mestskej imidžovky na rodinné SUV
- ZSE Drive ponúka svoje akcie s astronomickým výnosom. Jedine, že by išlo o podvod
- Čína ukazuje, ako sa to má robiť. Toto sú elektrické superšporty s výkonom viac ako 1000 koní
Po tomto modeli by mal podľa najnovších informácií Fiat rovnaké riešenie nabíjania používať aj v nasledujúcich elektromobiloch, ktoré budú predstavené v roku 2025. Samotná implementácia je tiež pomerne jednoduchá a efektívna. Vozidlo nemá klasickú cievku, okolo ktorej by bol kábel omotaný a ťahala by ho dovnútra (ako to poznáme z vysávačov). Namiesto toho je kábel špirálového tvaru, čo mu umožňuje predĺžiť sa a vrátiť sa do pôvodnej veľkosti.