MojElektromobil

Fiat na ženevskom autosalóne prezentoval viacero konceptov vozidiel inšpirovaných modelom Fiat Panda. Konkrétne išlo o päť konceptov, medzi ktorými nechýbal mestský model ani pickup. Krátko na to značka zverejnila informácie o pripravovanej novinke nazvanej Fiat Pandina.

Nový špeciálny model Fiat Pandina má byť technicky najvyspelejší a najbezpečnejší model Panda v histórii. Dátum premiéry 29. februára bol zvolený na oslavu historickej premiéry modelu Panda prvej generácie v roku 1980, ktorú v tom istom dátume predstavil osobne Sandro Pertini, vtedajší prezident Talianskej republiky.

Fiat Pandina | Zdroj: Fiat

Meno „Pandina“ vzdáva hold miliónom zákazníkov, ktorí týmto zdrobneným menom láskavo volali svoj automobil. Ako vylepšenia nového modelu sú spomínané nové asistenčné systémy, nový digitálny prístrojový panel a nový multifunkčný volant.

Štandardné vybavenie zahŕňa nové prvky podporujúce vodiča pri jazde v meste aj mimo neho. Patrí k nim systém automatického núdzového brzdenia AEB na zníženie kolízií v mestskej premávke, asistent udržiavania jazdného pruhu, systém monitorovania únavy vodiča a systém rozpoznávania dopravných značiek. Pri jazde mimo mesta v noci zvyšuje bezpečnosť funkcia automatického prepínania diaľkových svetiel.

Fiat Pandina | Zdroj: Fiat

Prehľad vodiča pri cúvaní na preplnených mestských uliciach a parkoviskách zlepšujú parkovacie senzory vzadu, pri jazde mimo mesta tempomat automaticky udržiava nastavenú rýchlosť od 30 km/h. Ochranu posádky pri nehode zvyšuje sústava 6 airbagov.

Fiat Pandina má nový digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 7’’ (17,8 cm) s troma prepínateľnými grafickými zobrazeniami a modifikovaný multifunkčný volant. Súčasťou sériového vybavenia je aj nový systém infotainmentu vybavený dotykovým displejom s uhlopriečkou 7“ (17,8 cm), prijímačom digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ a podporu Apple CarPlay a Android Auto. Nový špeciálny model Pandina sa začne predávať v lete tohto roku vo väčšine európskych štátov.

Fiat Pandina ako mestský elektromobil

Podrobnosti o motorizácii zatiaľ neboli zverejnené. Koncom roka 2023 ale portál Electrive zverejnil informácie, ktoré hovorili o tom, že nový Fiat by mal byť dostupný aj v elektrickom prevedení. Túto možnosť naznačujú aj prezentačné snímky, ktoré zachytávajú prístrojový panel aj s ukazateľom stavu nabitia batérie.

To, že Fiat Pandina bude vyrábaný v plne elektrickom prevedení mal pre média potvrdiť šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. V tejto súvislosti sa očakáva, že pôjde o súrodenca cenovo dostupného modelu Citroën ë-C3. Spomína sa aj veľmi podobná predajná cena.

Fiat Pandina s dojazdom 200 kilometrov údajne bude “nacenený” na 20 000 €, zatiaľ čo verzia s dojazdom 320 kilometrov má mať cenovku 23 000 €. Tieto informácie neboli potvrdené pri prvotnom odhalený nového modelu Fiat Pandina, takže na informácie si budeme musieť ešte počkať.

Postupný nástup lacných elektromobilov

Dobrou správou je, že do predaja sa postupne dostávajú nové cenovo dostupné modely, kde momentálne vedie Dacia Spring Electric, ktorá do roku 2024 vstupuje s novou tvárou. Cenové prekvapenie pripravuje aj značka Hyundai, ktorá spomína kompaktný elektromobil s cenou na úrovni 22 000 €.

Nemenej zaujímavý model predstavila značka Renault. Základná cena nového Renaultu 5 E-Tech electric sa bude pohybovať približne na úrovni 25 000 eur, čo je porovnateľná suma s hybridmi v segmente B (malé autá). Nový elektromobil sa má začať predávať v lete roku 2024.

Na európsky trh plánujú zaútočiť aj elektromobily čínskych značiek, ktoré dokážu lákať práve atraktívnou predajnou cenou. Príkladom je elektromobil pre masy BYD Seagull s cenou približne 18 600 eur.

Fiat Pandina | Zdroj: Fiat

Náš tip
Nové lacné elektrické SUV od BYD v plnej kráse. Takto bude vyzerať
1. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+