Spoločnosť Fiat v roku 2019 na ženevskom autosalóne predstavila zaujímavý modulárny elektromobil, ktorý by mal patriť medzi tie cenovo dostupnejšie. Vznikol na základe konceptu Fiat Centoventi a nazývaný je aj ako “nový Fiat Panda”.
Prirovnávaný je zároveň aj k novému Fiatu 500, ktorý je oveľa drahší, za čo bol aj pomerne ostro kritizovaný. Chystaný model preto môže skončiť ako priamy rival pre novú 500vku, hoci čo presne sa má skrývať pod termínom “cenovo dostupný” je nateraz záhadou…
Dôležitou správou je, že to, čo sme doteraz poznali len ako koncept spoznáme aj ako sériovo vyrábaný model. Fiat totiž potvrdil, že s modelom naďalej intenzívne pracuje.
Fiat Centoventi je 5 dverový hatch, ktorý disponuje 4 sedadlami a na výber bude viacero možností strechy. Navrhnutý je len v jednej farbe z dôvodu jednoduchosti výroby, no spoločnosť Fiat odkazuje, že je veľmi ľahké to zmeniť. Ich 4U program ponúka 4 typy exteriérovej fólie, 4 typy diskov, 4 typy nárazníkov a 4 možnosťami spomínanej strechy. To ako si vyberiete z týchto možností je len na vás.
Symbolické meno?
CentoVenti znamená v taliančine 120 – elektromobil bol predstavený k 120. výročiu automobilky s mottom “Dostupné ale cool”
No a teraz sa vráťme k elektromobilu, keď sme ho spoznali ako koncept, tak Fiat hovoril, že vozidlo má dojazd len 100 kilometrov. No už vtedy prezradil, že v prípadne tohto mestského auta stavil na modulárne batérie, ktoré sa budú dať vyberať a nabíjať samostatne alebo vo vozidle.
K vozidlu sa budú dať kúpiť alebo prenajať ďalšie 3 batérie, z toho každá predĺži dojazd o 100km. Dodatočnú batériu by navyše bolo možné umiestniť aj pod sedadlá, čo by pridalo ďalších 100 km. V praxi to teda znamená, že celkový dojazd závisí na konkrétnej konfigurácii a zákazník si môže vybrať presne to, čo vyhovuje jeho potrebám.
Koncept počíta aj solárnou strechou, ktorá bude pohánať klimatizáciu a veľký displej na zadnej časti vozidla, vďaka ktorému budete môcť robiť reklamu alebo zobrazovať správy pre ostatných vodičom a podobne.
“Fiat si myslí, že s tým prerazí. Základná myšlienka je taká, že obrazovku môžete prenajať ako reklamný priestor pre firmy. Tento princíp vraj umožní čiastočne znížiť náklady na prevádzku vozidla, či už ide o nabíjanie alebo účty za parkovanie.”
Myšlienka skutočne zaujímavá, no reálne využitie je otázne.
Interiér by mal byť minimalistický, čiastočne modulárny a vytvorený zo zaujímavých materiálov ako môžeme vidieť na obrázku:
Spomínaná modularita interiéru je postavená na dierach v prístrojovej doske, do ktorých je možné podľa záujmu nainštalovať dodatočnú výbavu – napríklad držiaky na smartfón alebo poháre, či dodatočný odkladací priestor pre dokumenty.
Pri prezentácii konceptu automobilka uvádzala, že k dispozícii bude rôzne príslušenstvo, v počte až 120 druhov. Toto príslušenstvo bude možné objednať online a nainštalovať bez pomoci mechanika. Spomínaný počet sa však mal týkať výbavy pre exteriér aj pre interiér.
Fiat uvádza, že s konceptom neustále pracuje, veľkou otázkou preto zostáva, ako presne bude vyzerať produkčná verzia a koľko z pôvodne prezentovaných vecí skončí v zabudnutí.