MojElektromobil

Prechod na využívanie elektrických vozidiel vo firmách je komplexnou problematikou. Pomocou pre zvýšenie záujmu o elektrifikáciu vozových parkov je každé zlepšenie v oblastiach ako je spotreba vozidiel, dojazd, dodatočné zlepšovania v ekonomickej oblasti či dokonca aj také veci ako zabezpečenie bezproblémovej dostupnosti náhradných dielov.

Firmy už dlhodobo volajú po podpore zo strany štátu vo forme dotácií a zvýhodnení pre firmy využívajúce elektrické vozidlá. Práve štátna podpora vo forme zvýhodnení či už na samotný nákup elektrických vozidiel alebo na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry, prípadne zmysluplné daňové výhody patria medzi silné stimuly, ktoré firmy vedia nakopnúť k transformácii. Ide pritom o tradičnú trojicu podporných opatrení pre zavádzania úžitkových vozidiel s nulovými emisiami, ktorá je poskytovaná v mnohých európskych krajinách.

Ako to vyzerá v Európe?

Na to, ako to vyzerá v praxi sa v prehľadovej správe pozrelo Európske združenie výrobcov automobilov ACEA. V krátkosti uvádza, že:

  • približne tretina členských štátov EÚ neposkytuje žiadnu formu podporných mechanizmov na nákup bezemisných úžitkových vozidiel
  • podporné opatrenia na budovanie nabíjacej infraštruktúry pre komerčné elektrické vozidlá poskytuje len 6 európskych krajín
  • štyri krajiny neposkytujú vôbec žiadne daňové výhody: Estónsko, Maďarsko, Holandsko a Spojené kráľovstvo
Renault Master dodavka roka 2025
Renault Master | Zdroj: Renault

Výraznejšie a cielené podporné opatrenia sú pritom všeobecne považované za dôležitý mechanizmus ako na cesty dostať viac nákladných vozidiel a autobusov s nulovými emisiami. Širší kontext vysvetľuje Thomas Fabian z Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA):

Pre segmenty ako sú prepravcovia je pre prechod na bezemisné nákladné autá a autobusy nevyhnutný silný obchodný model. V počiatočných štádiách formovania trhu sú stimulačné opatrenia kľúčové pre urýchlenie obnovy vozového parku, podporu investícií a pomoc pri optimalizácii celkových nákladov na vlastníctvo. Napriek tomu približne tretina členských štátov neposkytuje žiadne takéto opatrenia, a to v časoch, kedy sa EÚ pre výrobcov vozidiel prijala jeden z celosvetovo najambicióznejších cieľov pre znižovanie emisií CO2…

Ako je na tom Slovensko?

V prehľadovej správe daňových a stimulačných opatrení je samozrejme aj Slovensko. K 1. aprílu 2024 boli u nás v platnosti len 3 opatrenia smerované na elektrické vozidlá pri firemnom využívaní:

  • registračný poplatok za prihlásenie auta pri batériových elektromobiloch fixne stanovený na 33 €
  • nulová ročná sadza dane za motorové vozidlo kategórie L,M a N ak je elektrina jeho jediným zdrojom energie
  • osobný elektromobil je zaradený do nultej odpisovej skupiny s dobou odpisovania 2 roky

Od 1.1.2025 by však mali do platnosti vstúpiť zmeny zákonov, ktoré prinesú ďalšie, aspoň čiastočné, zvýhodnenia pre využívanie firemných elektromobilov. Konkrétne ide o trojicu opatrení:

  1. Zmena sadzby dane z príjmu zamestnanca pri používaní služobného BEV (batériového elektromobilu) a PHEV (plug-in hybridu) na súkromné účely sa mení z pôvodného 1 %  na 0,5 %.
  2. Zúčtovanie PHM pri využití služobného elektromobilu nabíjaného na domácej nabíjačke cez referenčnú sadzbu.
  3. Preradenie elektrobusov a trolejbusov z 2. odpisovej skupiny do 1. odpisovej skupiny s dobou odpisovania 4 roky (z pôvodných 6 rokov).
Bus of the Year 2025
Účastníci ankety Bus of the Year 2025 | Zdroj: BOTY

Aj napriek tomu ale naďalej platí, že pre zavádzanie úžitkových vozidiel s nulovými emisiami, ako sú nákladné autá, autobusy a dodávky, nie sú zavedené žiadne systematické opatrenia na budovanie nabíjacej infraštruktúry a obstarávanie samotných vozidiel. Väčšina z platných zvýhodnení je navyše smerovaná na osobné autá a dodávky. Chystá sa v tomto smere nejaká zmena? Problematiku už čoskoro otvorí konferencia eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van!

3. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+