Boj medzi batériami poháňanými elektrickými vozidlami a vodíkovými autami, sa zdá, už skončil. Aj keď niekoľko automobiliek stále nevzdalo snahu o vývoj palivových článkov, počet elektromobilov na cestách prináša jasnú odpoveď. Prestížny magazín Forbes to vidí podobne, nakoľko v novom článku zhrnul hneď niekoľko dôvodov, prečo nie je vodík budúcnosťou elektrických áut.
Budúcnosť je vodík?
Pred najväčším rozmachom batériových áut sme stáli na rázcestí, kde boli len dve cesty – cesta s autami na vodík a druhá, práve s batériovými autami. Ako už teraz vieme, stačí sa pozrieť na cesty a víťaz tohto súboja je jasný. Po cestách nielen na Slovensku, ale aj vo svete, chodí násobne viac elektrických batériových áut alebo plug-in hybridných vozidiel ako vodíkových elektromobilov. Predaje elektromobilov s batériami aj u nás stále rastie. Pomohli tomu dotácie, no záujem o tieto autá je skrátka prirodzene čoraz väčší.
Aj v Spojenom kráľovstve zaznamenali medziročný nárast predajov elektromobilov na úrovni 4,3 %. Vo verejnej doprave to nie je veľmi odlišné, nakoľko po anglických uliciach sa v marci 2019 premávalo len 10 vodíkových autobusov. Počet batériových bol výrazne vyšší – 155 a hybridných nehovoriac – až 3,669. Niekoľko automobiliek to však s vodíkovými autami stále nevzdáva. Toyota plánuje prísť s novou generáciou vodíkového auta Mirai v roku 2021 a Honda má plány s modelom Honda Clarity Fuel Cell, ktorý by mal prísť do predaja ešte tento rok.
Otázka bezpečnosti
Avšak, prečo je tomu tak, prečo majú elektrické auta prevahu nad vodíkovými? S vodíkovým autom netreba tráviť na nabíjačke niekoľko desiatok minút pri dlhších cestách, stačí ho natankovať rovnako ako akékoľvek iné vozidlo so spaľovacím motorom. Ako píše magazín Forbes, už z tohto je jasné, že vodíkové autá sú oveľa viac praktickejšie, no na cestách ich takmer nevidíme. Automobilky sa pustili smerom batériových elektromobilov, ktoré aj na našich cestách stretávame stále častejšie. Dôvodov je samozrejme hneď niekoľko, no v spomínanom článku Forbes sa uvádzajú dve hlavné nevýhody vodíku.
Ako prvá sa spomína bezpečnosť. To samozrejme nie je žiadna novinka a o rizikách vodíku vieme veľmi dlho. Príkladom je hindenbergská katastrofa, kedy sa do plameňov dostala vzducholoď naplnená vodíkom. Avšak, áno, od tohto momentu uplynulo viac ako 80 rokov a bezpečnosť sa za tie roky nepochybne zlepšila. V autách sú prítomné bezpečnostné nádrže, ktoré by prípadným fatálnym explóziám mali zabrániť.
Riziko tu však vždy je, a to aj s elektrickými autami. Tie však preukázateľne horia menej často ako klasické spaľovacie autá. Pri elektrických autách je hlavným rizikom batéria, ktorá rovnako neustále prechádza vývojom, ktorý podobné riziká môže výrazne minimalizovať alebo dokonca úplne odstrániť.
Najmä nízka efektivita
Druhou, a oveľa výraznejšou nevýhodou, je nízka efektivita. Ako sa uvádza v článku Forbes, elektrickú energiu je nutné preniesť z miesta výroby, pričom táto cesta prináša straty asi 5 percent, ďalej sú straty pri nabíjaní a vybíjaní, a to asi 10 percent. Nakoniec sú tu tepelné straty na motore, a to taktiež na úrovni 5 percent. Celková efektivita batériového elektrického pohonu je teda približne 80 percent. Pri vodíku je to oveľa komplikovanejšie. Už len samotná výroba vodíku cez elektrolýzu je efektívna asi na 75 percent. Vyrobený plyn musí byť následne spracovaný, uskladnený a privezený na miesto spotreby, čo prináša ďalšie 10 percentné straty.
Už natankovaný vodík do nádrží auta sa následne premieňa cez palivové články na elektrickú energiu, no tento proces je efektívny len na 60 percent. Nakoniec opäť netreba zabudnúť na tepelné strany elektrického motora na úrovni 5 %. Celý proces teda prináša vysoké straty, až 62 %, a to je trojnásobne viac ako pri čisto batériovom pohone. Forbes uvádza aj šikovný príklad pre lepšiu predstavu – zatiaľčo pri 1 kWh energie získate pri aute poháňanom elektrickou energiou z batérií až 800 Wh, pri vodíkovom pohone ide iba o 380 Wh. Aj napriek tejto nízkej efektivite ale existujú možnosti, kedy je vodíkový pohon predsa len o niečo výhodnejší.
Hmotnosť batérií by bola pre obrovské pracovné stroje či nákladnú kamiónovú prepravu naozaj výrazná. Síce sa ich energetická hustota zvyšuje, vodík môže byť vhodný práve pre ťažkú techniku alebo nákladné vozidlá. Podobne to vidí aj BMW, ktoré vodíku dáva šancu práve v tejto oblasti. Efektivitu palivových článkov budú samozrejme taktiež zvyšovať, čo by nakoniec mohlo smerovať aj k nahradeniu leteckého paliva za vodík.