MojElektromobil

Ponuka elektromobilov od americkej automobilky Ford je obmedzená, no v týchto mesiacoch dostáva do predaja očakávaný model Ford Mustang Mach-E. Prvé testy pritom ukazujú, že z pohľadu dojazdu je Mach-E solídny elektromobil, nakoľko dobré výsledky prináša aj v tuhých mrazoch. Investície či výrobu elektromobilov sa ale Ford pokúša akcelerovať.

Ford v Nemecku

Množstvo automobilových koncernov už pochopilo smer, ktorým sa vývoj priemyslu uberá a adekvátne prispôsobili svoje plány či výrobné kapacity. Ford s elektromobilmi síce iba začína, no zameškané sa snažia dohnať výraznými investíciami. Americká automobilka má európsku centrálu v nemeckom Kolíne nad Rýnom a práve tu sa budú diať najväčšie zmeny.

Ford oznámil, že tu plánuje preinvestovať až 1 miliardu dolárov: „Pokrok spoločnosti Ford v oblasti plne elektrickej budúcnosti predstavuje novú investíciu v hodnote 1 miliardy dolárov do modernizácie závodu na montáž vozidiel v nemeckom Kolíne nad Rýnom, jednom z jeho najväčších výrobných centier v Európe,“ uvádza Ford v oficiálnej správe. „Investícia premení existujúce montážne linky na elektrifikačné centrum Ford v Kolíne nad Rýnom pre výrobu elektrických vozidiel. Pôjde o prvú takúto fabriku spoločnosti Ford v Európe.

Ford Mustang Mach-E (Foto: InsideEVs)
Ford Mustang Mach-E (Foto: InsideEVs)

Výroba v roku 2023

Prvé elektromobily vyrobené v európskom závode by mali vyjsť z liniek v roku 2023. Dva roky trvajúca prestavba existujúcich budov len potvrdzuje, že pôjde o významnú premenu: „Naše dnešné oznámenie o transformácii našej kolínskej fabriky, ktorá je domovom našich aktivít v Nemecku už 90 rokov, je jedno z najvýznamnejších, ktoré Ford urobil za viac než celú generáciu.“ Automobilka má teda zjavne veľké plány s elektromobilmi a ich výrobou práve na európskom kontinente.

Do polovice roka 2026 majú byť všetky osobné autá Ford v Európe dostupné aj v bez-emisnej verzii, teda buď plne elektrické alebo plug-in hybridné. Kompletný prechod na elektrifikované modely chcú dosiahnuť v roku 2030. V komerčnom segmente bude prechod na bez-emisné vozidlá ešte rýchlejší. Plug-in hybridná a plne elektrická motorizácia bude dostupná v roku 2024. Do roku 2030 majú tvoriť 2/3 predajov v tomto segmente elektromobily alebo plug-in hybridy.

Volkswagen a MEB

V Nemecku má Ford silnú konkurenciu v podobe domácich automobiliek, ktoré sa do elektrických áut púšťajú naozaj v intenzívnej miere. Mercedes-Benz má pred predstavením niekoľko nových modelov na novej elektrickej platforme, BMW je na tom podobne a Volkswagen má výrobu v plnom prúde. Majiteľom už pár mesiacov dodáva Volkswagen ID.3, čoskoro sa spustia dodávky Volkswagen ID.4 a už dokonca stihli spustiť výrobu prvých kusov Volkswagen ID.5.

Volkswagen s platformou MEB dokáže prinášať nové elektromobily pomerne rýchlo. Túto platformu navyše získal po vzájomnej dohode aj Ford, čo im môže výrazne urýchliť vývoj a výrobu ďalších elektromobilov. Nie je ale zatiaľ stále jasné, v akom objeme ju budú využívať.

18. februára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+