Keď sa pred pár rokmi začali objavovať informácie ako Ford pripravuje plne elektrický Mustang, vyvolalo to zmiešané reakcie. Ľudí to rozdelilo na dva tábory. Na jednej strane sa nachádzali nadšenci, ktorí tento krok vítali a považovali ho za prirodzenú súčasť vývoja v automobilovom svete. Na opačnom konci sa ocitli tí, ktorí to brali priam ako urážku ikonického mena. Elektrický Mustang? Kde v tom Forde nechali rozum? Prečítajte si náš test Ford Mustang Mach-E GT.
Vec sa však má tak, že Mustang nikdy nebol vecou rozumu. Túto americkú ikonu si nikto nekupoval kvôli príjemnej spotrebe, kvôli tomu, že vyniká svojou všestrannosťou, ani kvôli inému racionálnemu zdôvodneniu.
Ford Mustang bol vždy o športovej jazde a nespútaných emóciách, ktoré so sebou prináša. Nie nadarmo si vyslúžil údernú prezývku továreň na emócie. Že elektrický Ford Mustang Mach-E ide proti zdravému rozumu a v mnohých smeroch naráža na dosť ostré protiklady? Možno. O rozume to ale nikdy nebolo…
Dejiny Fordu síce obsahujú niekoľko elektrických modelov, no športový Mustang Mach-E je prvou lastovičkou, s ktorou automobilka začína písať úplne novú kapitolu svojej novodobej histórie. Pre štart na poli plne elektrickej jazdy si snáď ani nemohla vybrať lepší model. Teda, lepšie meno.
Dizajnovo podobné, no zároveň úplne odlišné vozidlo
Elektrický Ford Mustang Mach-E má s legendárnymi spaľovákmi spoločné len veľmi málo. Prakticky ide o úplne odlišné auto. Avšak to, že sa vezme tak známe meno a zasadí sa do úplne protichodného sveta je ranou istoty. Zárukou, že prvý moderný elektromobil Fordu pritiahne toľko pozornosti, koľko je len možné.
A to úplne prirodzene. Ford Mustang Mach-E je proste autom, na ktoré priťahuje pohľady ako magnet. O tom nemám najmenšie pochyby. Sám som si to zažil. Ide o kombináciu viacerých faktorov. Je to dizajn. Je to logo. Ale hlavne je to dravá a pritom nečakane tichá sila ukrytá pod kapotou.
Ak ste už mali možnosť jazdiť na výkonnejšom elektromobile, tak to poznáte. Zrýchlenie týchto áut bez hlasného prejavu burácajúceho motora je niečím, čo odporuje tradičným očakávaniam. Keď uvážime, že verzia GT sa pýši dvoma elektromotormi s výkonom 358 kW, krútiacim momentom 860 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za oficiálnych 3,7 sekundy (reálne niekde okolo 4 sekundy), tak si asi viete predstaviť ten šok po zatlačení pedálu. Ono to dokonca vyzerá tak, že toho výkonu je až príliš veľa, respektíve akosi nerovnomerne, čo cítiť na neočakávanom správaní predných kolies. Na takzvanom “prehrábávaní”, ku ktorému dochádza pri ostrom zrýchlení.
A tu narážame aj na ostrý protiklad. Ford Mustang Mach-E je mohutné a pomerne ťažké štvordverové SUV s prekvapivo priestranným interiérom, kde sa cítite fajn. Napomáha tomu aj statické strešné okno (nedá sa otvoriť), ktoré dovnútra vpúšťa svetlo. Pridáva sa aj príjemne objemný 100 litrový frunk. Hlavný batožinový priestor má pritom dosť skromných 402 litrov, po sklopení zadných sedadiel až 1 420 litrov.
Tento elektromobil naozaj nie je žiaden drobec – dĺžka 4,743 metra, šírka 2,097 metra (so zrkadlami), výška 1,613 metra, rázvor 2,984 metra a váha 2 348kg (prevádzková). Vyvoláva to pocit bezpečnosti. Jednoducho sa tu cítite takmer “ako v tanku”. Týmito vlastnosťami skutočne nakúka do kategórie rodinných áut.
Na druhej strane, športové prevedenie, dynamické jazdné vlastnosti, bleskurýchle zrýchlenie, spotreba pri “živšej jazde”, ale hlavne tá radosť z jazdy, ostro prízvukujú, že toto nie je žiadne tradičné rodinné auto.
Ak by o tom náhodou boli nejaké pochybnosti, tak tie sa efektívne rozplynú pri pohľade na prvky výbavy. Aspoň teda pri najvyššej verzii GT. Športové sedadlá, adaptívne tlmiče, ktoré majú nastavenia optimalizovať až tisíckrát za sekundu (napriek tomu je cítiť značnú tvrdosť zadnej nápravy), ale aj ďalšie drobnosti ako kolesá.
Vo vnútri nájdeme príjemné sedenie aj dostatok miesta
Hlavnou deliacou čiarou je jazda. Toto nie je tak úplne auto pre pohodovú jazdu ako v bavlnke. Áno, do istej miery zvláda aj to. Interiér je pohodlný a dobre odhlučnený, sedenie pohodové a asistenčné systémy prepracované. V jadre je ale to živelný stroj, s ktorým sa každá cesta stáva radosťou. Hlavne na úsekoch, kde sa človek môže trochu odviazať. Samozrejme v medziach bezpečnosti a možností podvozku… Na tú bezpečnosť mimochodom okrem asistenčných systémov tak trochu dáva pozor aj obmedzenie maximálnej rýchlosti na 200 km/h.
Niekto by absenciu akustického sprievodu mohol považovať za mínus, hlavne pri športovom aute, no osobne to považujem za vec zvyšujúcu pohodlie. Obzvlášť pri dlhých trasách. Pre prípad, že by vám to vyslovene prekážalo môžete zamieriť do infotainmentu a zvoliť virtuálne generovanie zvukového prejavu.
Elektrický Ford Mustang Mach-E GT je vo svojej podstate vydareným elektromobilom. V niektorých základných smeroch by si aj vzhľadom na cenu ale zaslúžil trochu lepšie hodnoty. Na mysli mám konkrétne dojazd, respektíve spotrebu, ako aj nabíjanie. Sú to tak trochu spojené nádoby.
Uznávam, že vzhľadom na nosnú myšlienku tohto modelu sa možno na tieto veci záujemca nepozerá až tak prísne. Dostáva nástroj na realizáciu dynamickej a zábavnej jazdy, no napriek tomu netreba opomínať existujúci priestor na možné zlepšenie. A povedzme si to úprimne. Vo svete elektromobility ide o kľúčové parametre. Poďme sa pozrieť na konkrétne čísla, ktoré priniesol test Ford Mustang Mach-E GT.
Technické parametre prezrádzajú batériou s využiteľnou kapacitou 91 kWh (celková 98,7 kWh). Podľa papierových údajov sa to má pretaviť do dojazdu 500 kilometrov a spotreba sa má pohybovať na úrovni 20 kWh / 100 km. Na nabíjanie je možné využívať AC nabíjačku s výkonom 11 kW alebo DC nabíjačku s výkonom 150 kW, kedy nabíjanie z 10 na 80 % podľa výrobcu trvá 45 minút.
Počas testu sme absolvovali viacero jázd. K uvádzanej spotrebe sme sa priblížili pri “kľudnej jazde po dedinách” s dĺžkou 58,4 km a priemernou rýchlosťou 53 km/h, kedy na palubnom počítači svietila hodnota 19 kWh/100 km. Podobne to bolo aj na 495 kilometrovej ceste do Českej republiky, ktorá kombinovala všetky typy ciest končila spotrebou 22 kWh / 100 kilometrov. Trasa z Liptovského Mikuláša na Terminál Beladice, cca 180 km za +- 2 hodiny, končila so spotrebou 26 kWh/100 km.
Trasa Liptovský Mikuláš – Ivachnová s dĺžkou 25 kilometrov pri diaľničnej rýchlosti končila spotrebou 27 kWh / 100 km. Objavila sa však aj čisto diaľničná cesta z Bratislavy na Terminál Beladice, 109 kilometrov za cca 50 minút, ktorá končila spotrebou 31 kWh / 100 km. A aj nasledovný úsek smerom na Liptovský Mikuláš potom končil hodnotou 30 kWh na 100 km, pri dodržiavaní maximálnej rýchlosti.
Celkovo sa ale priemer bude niekde na úrovni 25 kWh / 100 km, no práve kratšia svižná (nie akčná) jazda pri diaľničných rýchlostiach je momentom, kedy sa vie hodnota dostať dosť vysoko. Vtedy treba počítať s dojazdom niekde na úrovni 320 až 350 kilometrov, a nie s papierovými 500 kilometrami.
Tu by som pridal poznámku, že palubný počítač podľa všetkého spotrebu počíta so zaokrúhlením na celé kWh. Počas celého týždňa a rôznych trás i meraní som ani raz nenarazil na to, že by systém uvádzal aspoň jednu hodnotu za desatinnou čiarkou…
Test Ford Mustang Mach-E GT: Nabíjanie
Čo sa týka nabíjania, tu papierová hodnota uvádza 45 minút z 10 na 80 %. Pri kontrolovanom meraní na nabíjacej stanici ZSE Drive Kozí vŕšok sme tento čas “prekonali” a podľa nabíjacej krivky to trvalo 42 minút. Nabitie z 20 na 80 % by podľa merania trvalo približne 37 minút a počas hodinového nabíjania sa dostali z 10 na 91 %. To, že nabíjanie dosahuje hodnoty uvádzané výrobcom je fajn. Vzhľadom na spotrebu a možnosti dnešných elektromobilov ale nejde o úplne ideálny stav a rýchlejšie nabíjanie by elektrickému Mustangu určite prospelo. Veď batéria nie je žiaden drobec…
Dosiahli sme aj deklarovaný nabíjací výkon 150 kW, avšak problémom je to, že len na veľmi krátky čas. Výkon už po 2. minútach (cca 17 % nabitie) prudko klesol na hodnotu približne 113 kW a ďalšie pokles nasledoval v 10. minúte (cca 35 % nabitie) na cca 95 kW. Ďalší výrazný zlom nasledoval okolo 50 % nabitia, kedy nabíjací výkon dosahoval cca 80 kW, a potom tu bol očakávaný prepad pri 80 %. Vývoj presnejšie demonštruje nabíjacia krivka priamo od ZSE Drive.
Pri nemonitorovanom nabíjaní sme sa z 26 % dostali na 77 % za 30 minút a 34 sekúnd. Ďalšie bežné nabíjanie z 22 % na 78 % trvalo 32 minút a 54 sekúnd, čo je veľmi podobný čas. Za zmienku možno stojí, že pripojenie nabíjacieho kábla je poistené fyzickou poistkou. To znamená, že po ukončení nabíjania je potrebné stlačiť fyzické tlačidlo pre uvoľnenie kábla. V podstate ide o to, že náhodný okoloidúci nedokáže len tak svojvoľne odpojiť kábel a prerušiť nabíjanie, hoci teoreticky by to možno hrubou silou dokázal dosiahnuť a spôsobil by tak výrazné poškodenie.
Test Ford Mustang Mach-E GT: Interiér
Infotainment systému v podstate nie je čo vytknúť. Všetko sa ovláda cez veľkú 15,5-palcovú obrazovku orientovanú na výšku, čo môžeme poznať napríklad z elektromobilov značky Tesla. Reakcie sú dostatočne svižné a nenarazil som na niečo, čo by mi vyslovene vadilo do takej miery, aby to stálo za zmienku. Priestoru je tu viac než dosť. Možno by sa to dalo hnať do perfekcionalizmu, no očakávané veci sú zvládnuté. Navigácia dokáže pri plánovaní trasy počítať aj s potrebnou zastávkou na nabíjanie s odporučením vhodného nabíjacieho bodu.
Veľmi dobre je zvládnutý aj výpočet zostávajúcej energie pri príjazde do plánovaného cieľa. To znamená, že % zostávajúceho nabitia batérie je veľmi blízke tomu, čo vám reálne zostane pri príchode na miesto určenia. Z mojich skúseností tu dochádza k rozdielu na úrovni pár kilometrov.
Spomenúť môžem situáciu, kedy som po nabíjaní na Beladiciach išiel do Liptovského Mikuláša. V tomto prípade som pri príjazde do Žiliny začínal uvažovať nad zastávkou na nabíjanie, hoci mi navigácia hlásila, že to nie je potrebné. Išlo o prvú jazdu, takže som ešte nevedel, čo presne môžem očakávať. Rozhodol som sa však, že to risknem a budem pokračovať.
Niekde tesne za Žilinou mi auto hlásilo dojazd 90 kilometrov a príchod na nabíjaciu stanicu Kozí vŕšok mal skončil s dojazdom 23 kilometrov, čo bolo dosť na hrane. Prvá jazda, je navyše prvá jazda… Kilometre počas jazdy ale odbúdali blízko realite, takže som vyhodnotil, že po celom dni nie je dôvod na zbytočnú zastávku. Nakoniec to dopadlo tak, že pri nabíjacej stanici som parkoval s odhadovaným dojazdom 31 kilometrov, čo je asi 8 %.
Čiastočne to môže pomôcť pri prekonávaní takzvanej “úzkosti z dojazdu”. Napriek tomu je v tomto smere najlepšie reálne zoznámenie s vozidlom, kedy po niekoľkých jazdách získate celkom dobrú predstavu o tom, “koľko toho vaše auto zvláda”. Ešte výrazne lepšou praktikou je samozrejme nejazdiť na doraz…
Zaujímavosťou modelu Ford Mustang Mach-E GT je absencia kľučiek na dverách. Na otváranie slúži tlačidlo umiestnené v stĺpiku, čo môže a z mojich skúseností aj bude vyžadovať trochu zvyku. Toto prevedenie pridáva na dizajne, no napriek tomu je dosť neštandardné. Ďalším neštandardným prvkom z tejto oblasti je prítomnosť “číselne klávesnice” na stĺpiku. Tá umožňuje zadanie zvoleného PIN kódu pre odomknutie auta a otvorenie dverí bez kľúča. Aj toto je jedným z tých prvkov, ktoré vyžadujú trochu zvyku.
Test Ford Mustang Mach-E GT: Cena a konkurencia
Ford Mustang Mach-E GT sa na Slovensku aktuálne predáva za cenu 82 490 €. Podľa oficiálneho cenníka platného od 20.7.2023 na túto najvýkonnejšiu verziu nie je dostupná žiadna dodatočná zľava, čo je dosť škoda. Ford sa totiž v prípade niektorých verzií môže pochváliť zaujímavými akciami.
Napríklad Ford Mustang Mach-E vo verzii Premium je ponúkaný s bonusom až 8 500 €, k čomu sa pridáva ešte “FORD EV DOTÁCIA” vo výške 5 000 €. Cenníková cena 66 990 € sa vtedy znižuje zo 66 990 € na 53 490 €, čo je hodný kúsok. Najvýkonnejšia verzia GT si ale, prekvapivo, žiaden bonus ani “dotáciu” nevyslúžila. Z pohľadu ceny sa radí medzi konkurentov ako Audi Q8 e-tron (74 540 €), BMW iX (80 550 €) či Mercedes-Benz EQE (75 552 €).