Nedávny patent udelený Fordu Úradom pre patenty a ochranné známky Spojených štátov amerických (USPTO) odhaľuje plány amerického automobilového giganta o budúcnosti, v ktorej by sa elektrické vozidlá mohli nabíjať bezdrôtovo. Tento koncept vyvoláva zaujímavé možnosti a otázky, informuje InsideEVs.
Patentová prihláška, o ktorej pôvodne informoval Green Car Reports, načrtáva scenár, v ktorom by cievky pripojené k zdroju energie mohli byť zabudované do povrchu vozovky. Tieto cievky by bezdrôtovo prenášali elektrinu do prijímačov namontovaných v elektromobiloch počas jazdy.
Patent s názvom “Zarovnanie a monitorovanie cestnej nabíjacej cievky”, podali 20. januára. Zverejnili ho však až 20. júla, pričom navrhuje vybavenie vozidiel radarovou technológiou prenikajúcou do zeme. Tento radar by detekoval vložené cievky a uľahčil ich automatické zarovnanie s prijímačmi vozidla, čím by sa optimalizovala účinnosť nabíjania.
„Tento vynález optimalizuje indukčnú väzbu medzi prijímacími cievkami namontovanými na vozidle a prevodovými cievkami zabudovanými do vozovky, aby sa maximalizovala rýchlosť nabíjania vozidla pri jazde na vozovke.
Pozemný radar (najlepšie ultraširokopásmový alebo UWB radar) deteguje a mapuje vstavané nabíjacie cievky, aby bolo možné vytýčiť dráhu vozidla s optimálnym nabíjacím potenciálom. Detekčný dosah radaru presahuje nabíjaciu cievku, ktorá sa momentálne nachádza pod vozidlom, potenciálne až za niekoľko ďalších cievok v smere jazdy vozidla.”
popis z podaného patentu
Tento inovatívny prístup by potenciálne mohol viesť k tomu, že elektrické vozidlá môžu dostať menšie batérie. To by viedlo k ľahším a efektívnejším vozidlám. Vyhliadka nabíjania počas jazdy zvyšuje efektivitu a pohodlie. Existujú však problémy, najmä potenciálne náklady na kladenie medených káblov na vozovky.
Nejde o prvý patent súvisiaci s elektromobilitou od Fordu
Ďalšou výzvou je obmedzená dodávka energie súčasných riešení dynamického bezdrôtového nabíjania, zvyčajne v rozsahu od 11 do 20 kilowattov. Napriek tomu sa dosahuje pokrok. V roku 2021 ElectReon, izraelský startup, dosiahol priemerný prenosový výkon 70 kW na trase dlhej 1,6 kilometra pri rýchlosti 60 km/h. Dráha sa nachádzala vo Švédsku, pričom svoju technológiu úspešne otestovali na 40-tonovom kamióne.
Ford má za sebou históriu patentovania nových technológií pre elektromobilitu. Nedávno požiadali o patent na prenosný nabíjací príves, ktorý by mohol poháňať elektromobil. V júni bol podaný ďalší patent na pomocnú batériu namontovanú na streche.