MojElektromobil

Aktualizácia softvéru na diaľku, tak ako ju roky poznáme zo svojich smartfónov, sa dnes týka už aj moderných vozidiel. Výrobcovia týmto spôsobom dokážu čiastočne vylepšovať a upravovať rôzne aspekty áut, pričom to nevyžaduje fyzickú návštevu servisného miesta.

Takéto softvérové vylepšovanie sa zvykne označovať ako OTA aktualizácie, vo voľnom preklade “aktualizácie vzduchom”. Vozidlo sa vďaka prístupu na internet pripojí na server výrobcu, odkiaľ si stiahne nové dáta a tie sa následne aplikujú do praxe. Z pohľadu používateľa ide o vec pár kliknutí a niekoľkominútového čakania. Všetky kľúčové úkony sa odohrávajú na pozadí pod taktovkou operačného systému.

FOTA alebo aktualizácie na diaľku

Postupným softvérovým vylepšovaním svojich elektromobilov na diaľku je možno najznámejšia Tesla, no reálne je tento mechanizmus používaný naprieč automobilovým priemyslom čoraz častejšie. Volkswagen nedávno spustil OTA aktualizácie pre všetky svoje modely radu ID., a ako telefóny sa aktualizujú aj elektromobily značiek KIA a Hyundai. Systém využíva aj značka Renault, ktorá ho čerstvo priblížila verejnosti.

Skupina Renault diaľkové aktualizácie označuje skratkou FOTA – “Firmware-Over-The-Air”. Aktívne ich začala využívať v roku 2020. Technológia je dostupná vo vybraných vozidlách Renault (ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo…) cez multimediálny systém Renault EASY-LINK, ktorý týmto spôsobom uľahčuje vylepšovanie palubného operačného systému a inštaláciu opráv. 

Najväčšou výhodou celého aktualizovania na diaľku je v princípe to, že majitelia vozidiel majú k dispozícii vždy najaktuálnejší softvér, bez toho aby svoj čas museli tráviť v servise či u predajcu. Pre výrobcov automobilov to znamená, že aktualizácie dostane viac áut ako predtým, keď ich musel vidieť technik. 

FOTA
FOTA v skratke | Zdroj: Renault

Najnovší softvér pre väčší okruh vodičov

Renault podľa svojich vyjadrení odhaduje, že nový softvér sa dostane k 85 až 90% vozidiel, čo je v porovnaní s predošlými 60% značný posun vpred. Pre lepšiu predstavu, technológia FOTA po niečo viac ako roku svojej prevádzky spracovala milión aktualizácií na viac ako 700 000 vozidlách.

“Autá si automaticky sťahujú aktualizácie a keď sú pripravené na aktiváciu, zobrazí sa správa na multimediálnej obrazovke, keď vodič vypne zapaľovanie vozidla. Musí len súhlasiť a aktualizáciu je možné vykonať, kým nie je vo vozidle,” vysvetľuje Edouard, projektový manažér a odborník na systém FOTA.

FOTA
FOTA po roku fungovania | Zdroj: Renault

Čo všetko môžu aktualizácie prinášať?

FOTA aktualizácie pokrývajú široký rozsah použití vo vozidlách. Pokiaľ ide o multimédiá, môžu poskytovať nový obsah a ďalšie aplikácie alebo dokonca vylepšiť navigačné rozhranie tým, že bude užívateľsky príjemnejšie. Pokiaľ ide o bezpečnosť automobilov, mohli by pomôcť optimalizovať systém ADAS (elektronický systém, ktorý uľahčujú riadenie automobilu) a ďalšie funkcie súvisiace s jazdou, ako napríklad riadenie používanie bŕzd.

Aktualizácie niekedy slúžia aj na rozšírenie operačného systému o nové funkcie. To je prípad služby diaľkového nabíjania a plánovania, ktorá je k dispozícii na niekoľkých vozidlách Renault (Captur, ZOE, Twingo a Megane). 

Technológiu FOTA je možné použiť aj pre funkcie, ako je automatické vyhľadávanie nabíjacích terminálov na dlhých cestách, prispôsobenie režimu MULTI-SENSE, úprava svetelných nálad vozidla, nastavenia skratiek telefónu, diaľkové odomykanie aktivované smartfónom a ďalšie nové funkcie WiFi.

Vždy aktuálne vozidlá

Renault aktualizácie na diaľku vníma ako úplnú samozrejmosť pre moderné vozidlá. Svoju technológiu FOTA bude podľa všetkého využívať v čoraz väčšej miere. Značný posun vpred má byť badateľný už na nedávno predstavenom elektromobile Renault Megane E-TECH Electric. Zjednodušene povedané, aktualizácie budú omnoho častejšie a prinášať budú čoraz praktickejšie vylepšenia. Aspoň taká je vízia pre budúcnosť automobilového priemyslu, a to nie len z pohľadu skupiny Renault.

Náš tip
Mýty a fakty o elektromobiloch: Ktorý mýtus vás najviac prekvapil? | Diskusia
4. októbra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+