Nabíjať elektroauto z domácej zástrčky je na Slovensku pre spotrebiteľa už dlhšiu dobu najvýhodnejšou alternatívou. Jednak máme väčšinu elektriny vyrobenú z čistých alebo obnoviteľných zdrojov (jadro, voda, slnko) a zároveň je cena za kWh je pre domácnosti stále priaznivá. Treba ale férovo doplniť, že na Slovensku máme regulovanú cenu (priemerne 0,18 Eur / kWh), ktorá je umelo držaná nižšie, než je bezmála dvojnásobný európsky priemer. Nezanedbateľným benefitom je aj väčšia šetrnosť domáceho pomalého nabíjanie k batérii vozidla. Väčšina z nás asi nemá doma 150 kW ultra zdroj, ale skôr klasickú jednofázu so 16A striedavým prúdom alebo trojfázu, kde prípojky na sú typicky 3x16A alebo 3x25A.
Radím sa k tým, ktorí auto nabíjajú 10A prúdom z 230V zástrčky. To v praxi znamená, že 33 kWh batéria auta (využiteľných je 30 kWh) sa pri nabíjacom výkone 2,3 kWh (10A x 230V) z nuly nabije za približne 13 hodín. Treba dodať, že z nuly sa auto nabíja málokedy a preto typický cyklus je od 20-25 kWh na jedno nabitie. Auto sa nabije za 8 až 10 hodín. Ak ho zapojíme večer, tak ráno je k dispozícii s plným dojazdom. Nateraz nás tieto časy nemotivujú k obstaraniu si trojfázového nabíjania, či nejakého sofistikovaného wallboxu. Táto téma bude na stole, ak by sme vymenili vozidlo a to by malo vyššiu kapacitu batérie, ktorej čas nabíjania by začal pôsobiť obmedzujúco.
Ešte čistejší zdroj energie
Nezávisle od auta, ktoré sme si zadovážili skôr, prevádzkujeme od jesene 2022 fotovoltickú elektráreň. Nedávno uplynul rok od schválenia jej pripojenia do siete. Máme tak k dispozícii dáta za ucelené obdobie 1.10.2022 do 30.9.2023.
Na grafe je vidno celý rok výroby po mesiacoch. V zime je výroba slabá, no tento stav na juhozápade Slovenska našťastie netrvá dlho. Už od marca-apríla sú čísla zaujímavé. Z dát o výrobe je mimo iné vidieť napr. tohtoročné studené augustové počasie alebo nadštandardne teplý október. Celkovo na Slovensku za posledné dekády pribúda slnečných dní, čo zvýhodňuje tento zdroj energie.
Za rok vyrobila FVE 2,76 MWh elektrickej energie. Solárny atlas spočítal pre našu lokalitu 3,08 MWh / rok. Dosiahli sme teda 90% „papierovej“ hodnoty, čo ma príjemne prekvapilo vzhľadom na informácie o prílišnom optimizme týchto odhadov. Do siete sme dodali 0,7 MWh (25% z výroby), čo je spôsobené prirodzeným nesúladom času výroby a času spotreby. Rozdiel výroby a dodávky do siete predstavuje 2,06 MWh. Toto množstvo sme buď spotrebovali alebo uložili do batérií, či elektroauta na neskoršiu spotrebu. Ak by sme nemali možnosť ukladať elektrinu do batérií alebo elektromobilu, tak podiel elektrickej energie dodanej do siete by bol pochopiteľne výrazne vyšší.
Za rovnaké obdobie sme odobrali zo siete 2,59 MWh elektrickej energie. Tých 0,7 MWh požičaných do siete sa vracia vo faktúre formou odpočtu ceny silovej elektriny. Distribučné poplatky logicky ostávajú. Cena za túto časť dodanej elektriny je tak zhruba polovičná.
Ak dáme základné dáta dohromady, tak zistíme, že domácnosť spotrebuje 4,65 MWh (2,76 MWh – 0,7 MWh + 2,59 MWh). Na strane spotreby vedie elektroauto, ktorému doma doprajeme 1,5 MWh. Auto predstavuje presne tretinu spotreby. Malú časť nabíjania realizujeme na komerčných nabíjačkách, či nejakých bezplatných alternatívach (pozdravujem Kaufland), no tieto neovplyvňujú domácu bilanciu.
Ako pomôže fotovoltika nabíjať elektroauto?
Osobne mi záleží na tom, z akého zdroja nabíjame elektroauto. Darmo budeme hovoriť o bezemisnej prevádzke, ak auto nabijeme elektrinou z uhlia, či plynu. Považujem to za „eko-pokrytectvo“. Ak by ste žili v Nemecku, ktoré si vyplo atómové elektrárne a nabíjate auto uhlím, či plynom alebo Poľsku, ktoré ide rovno na uhlie, tak jazdenie na benzín alebo naftu je určite čistejšou alternatívou. Na Slovensku si našťastie ideologicky nespájame jadrové zbrane s jadrovou energiou a aspoň v tomto sa spoliehame na zdravý rozum. Väčšina elektrickej energie tak pochádza z jadra a obnoviteľných zdrojov. Len menšia časť je z fosílnych palív. Môj dodávateľ má nasledovný mix: jadro 53%, uhlie 18%, plyn 16%, obnoviteľné zdroje 13%.
Nabíjanie auta elektrinou od tohto dodávateľa znamená, že 34% dodanej elektriny je z fosílnych zdrojov. Prevádzka elektrického auta teda nie je bezemisná a nepomôže ani to, že sa jeho výrobca hrdí CO2 neutralitou pri výrobe.
S FVE však výrazne zlepšujeme pomer čistej energie. Na priloženom grafe je vidno, akým spôsobom dokážete pri troche sebadisciplíny redukovať emisie. Na grafe je znázornené nabíjanie spomínanou domácou nabíjačkou zelenou prerušovanou čiarou. Tento objem bolo potrebné dostať do auta a to ideálne v čase, keď beží výroba zo slnka, ktorá skončí v batérii vozidla. To sa v tomto prípade nabíjalo 10 hod. (cca. 23-24 kWh). Pri danej slnečnosti FVE pokryla vyše polovice tejto spotreby (modrá krivka), čím sme podstatne zredukovali podiel fosílnych zdrojov.
Pracujte aj s nákladmi
Uvedený graf prezentuje nabíjanie počas slnečného dňa. Ak by bolo zamračené a upršané počasie, tak FVE nevyrobí dokopy nič a auto by si zobralo elektrinu zo siete. No aj v nepriaznivom počasí sa dá pracovať s nákladmi. Náš dodávateľ elektriny poskytuje variabilnú tarifikáciu, kedy máme štyri rôzne sadzby elektriny počas dňa. Raňajšie a večerné špičky sú drahé, no v noci je elektrina skoro trikrát lacnejšia. Tento model sa hodí práve pre elektromobily, ktorým ich majitelia vedia nabíjanie odložiť na noc. Príklad takéhoto nočného nabíjania je na poslednom grafe znázorňujúcom dennú spotrebu v rámci jedného vybraného týždňa. Je tu zreteľne vidno nabíjanie v podobe vysokého skoku zo štvrtka na piatok. To prebiehalo predovšetkým v zvýhodnenej nočnej tarife (zelenou).
Moje odporúčanie na záver je, že je vhodné kombinovať technologické alebo ekonomické možnosti, ktoré sú nám k dispozícii. Prirodzenou snahou by mala byť nákladovo aj ekologicky efektívna prevádzka elektromobilu. Samotná FVE nám doma auto pri danom výkone nenabije. Potrebovali by sme aspoň dvojnásobný počet panelov, na ktoré nemáme miesto na streche. V zimných mesiacoch má každá FVE v našich zemepisných šírkach obmedzenú výrobu. Preto kombinujeme tento technologický systém s ekonomickým modelmi od dodávateľa elektrickej energie: variabilná tarifikácia a predaj elektriny vyrobenej FVE.
Michal Bróska