MojElektromobil

Francúzsko momentálne čelí obrovskému škandálu. Podvodníci zneužili štátne dotácie na elektrické autobusy a pomocou fiktívnych registrácií si prišli na milióny eur. Na tému upozornil portál Electrive.

Polovica z registrovaných autobusov nikdy neexistovala

Medzi novembrom 2022 a januárom 2023 bolo vo Francúzsku zaregistrovaných približne 600 elektrických autobusov, no viac ako polovica z nich nikdy neexistovala. Podvodníci využili slabiny v systéme registrácie vozidiel, aby vytvorili stovky falošných registrácií a získali dotácie. Ministerstvo životného prostredia si chyby priznalo. Uviedlo tiež, že podvod bol odhalený rýchlo a škoda bola nižšia ako 10 miliónov eur. Niektoré iné zdroje odhadujú, že celková škoda sa mohla vyšplhať až na 12 miliónov eur.

Karsan e-JEST
Zdroj: Karsan.com

Na prelome rokov 2022 a 2023 došlo k nečakanému nárastu registrácií elektrobusov. Z mesačného priemeru približne 50 elektrobusov sa to vyšplhalo na 300. Prudký vzostup samozrejme vzbudil podozrenie. Namiesto skutočného záujmu sa neskôr ukázalo, že išlo o podvod.

Nemali by ste prehliadnuť:

Dotácie boli súčasťou programu Plan France Relance, ktorý mal podporiť ekonomiku po pandémii COVID-19. Program zahŕňal 100-miliónový fond na dotácie pre elektrické nákladné vozidlá a elektrobusy, a to s maximálnou podporou vo výške 30 tisíc eur na jedno vozidlo.

Príliš jednoduchý podvod

Mechanizmus podvodu bol prekvapivo jednoduchý. Žiadatelia museli na získanie dotácie vyplniť formulár a priložiť nasledovné dokumenty:

  • osvedčenie o registrácii vozidla
  • faktúru a dodávkový formulár s dátumom
  • bankové údaje

Tieto dokumenty následne odoslali e-mailom na Štátnu agentúru pre služby a platby, ktorá vykonala platbu. Falošné registrácie však obsahovali VIN čísla, ktoré sa s reálne existujúcimi autobusmi nezhodovali. Celkovo bolo takto registrovaných 504 fiktívnych autobusov. 201 z nich v roku 2022 a 303 v roku 2023.

Aj napriek tomu, že štátne úrady tento podvod odhalili pomerne rýchlo, výška škody sa vyšplhala na niekoľko miliónov eur. Bola dokonca vyššia ako celková alokovaná výška slovenských dotácií na nákup elektromobilov v roku 2019 (8 miliónov eur). Francúzsko teraz čelí výzve nielen na zlepšenie transparentnosti, a bezpečnosti dotácií, ale aj na obnovenie dôvery verejnosti v systémy štátnej podpory.

Náš tip
Porsche Taycan Turbo GT vs Ferrari SP90 a Yamaha R1M: Kto zvíťazí na letiskovej dráhe?
10. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+