Francúzsko predstaví od budúceho roka nový poplatok za letenky, pričom príjmy z neho sa použijú na financovanie projektov ochraňujúcich životné prostredie. Eko daň sa bude pohybovať od 1,50€ do 18€ a bude sa vzťahovať na väčšinu letov z Francúzska, uviedla Elisabeth Borne.
Výnimkami budú vnútroštátne lety do Korziky, zámorských teritórií Francúzska a prestupné lety, ktoré prechádzajú cez Francúzsko. Nebude sa vzťahovať ani na lety prichádzajúce do Francúzska.
Akcie leteckých spoločností Air France/KLM a nízkonákladoviek EasyJet a Ryanair po tomto oznámení klesli.
Priemyselné združenie IATA toto rozhodnutie kritizuje:
“Národné dane nijako nepomôžu udržateľnosti leteckého priemyslu,” uviedol hovorca IATA Anthony Concil, ktorý upozornil, že by malo Francúzsko leteckým spoločnostiam radšej pomôcť investovať do čistejších palív a technológií a že eko daň môže poškodiť francúzsky letecký priemysel a ohroziť pracovné miesta.
92 kg emisií za každú hodinu letu
Tento krok však privítali environmentálni aktivisti, ktorí tvrdia, že odvetvie leteckej dopravy musí obmedziť emisie skleníkových plynov. Pre predstavu, letecká doprava vyprodukovala v roku 2017 859 miliónov ton emisií CO2 a prepravila 4,1 miliardy cestujúcich. Priemerné emisie lietadla Boeing 737 (používané na kratšie medzinárodné lety) sú 92 kg oxidu uhličitého za každú hodinu letu.
Vnútroštátne a európske lety budú zdaňované sumou 1,50 EUR za letenky v ekonomickej triede a 9 EUR v biznis triede. Komerčné lety mimo EÚ dostanú prirážku 18€.
Očakáva sa, že príjmy z francúzskej dane prinesú od roku 2020 do štátneho rozpočtu viac ako 200 miliónov eur ročne na rozvoj ekologickej dopravy, vrátane železničnej. Pre porovnanie, britská letecká daň začína na sume 13 libier a dosahuje maximum 172 libier za letenku, pričom generuje viac ako 3 miliardy libier (3,32 mld. €) pre ministerstvo každý rok.
Nemecko, Taliansko a niektoré severské krajiny majú takisto letecké “eko dane”. Niekoľko európskych krajín medzitým tlačí na zníženie DPH pre letecké palivo, aby bola preprava lacnejšia.
Nemecko letecké dane podporuje
Nemecké Ministerstvo životného prostredia uviedlo, že podporuje diskusie o ďalšom znižovaní emisií CO2 v leteckej doprave.
„Okrem toho, pravidlá hospodárskej súťaže medzi leteckou, cestnou a železničnou dopravou musia byť spravodlivejšie,“ uviedlo nemecké ministerstvo. „Je to niečo, čo musíme v Európe dosiahnuť spoločne.“