MojElektromobil

Autá sú bezpečnejšie ako kedykoľvek predtým, rovnako už vyše tridsať rokov prinášajú výsledky snahy o zlepšenie účinnosti pohonu a zníženie záťaže na životné prostredie spôsobené prevádzkou vozidla. Popri tom sa však v našich automobiloch zabývali aj ďalšie zmeny, ktoré nie každý používateľ víta s nadšením. V záujme ušetriť výrobné náklady výrobcovia prechádzajú na ovládanie čo najväčšieho počtu funkcií vozidla prostredníctvom dotykových displejov, čo nemá dobrý vplyv na bezpečnosť cestnej premávky. Tému priniesol portál arstechnica.

Organizácia pre bezpečnosť automobilov European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) však konečne zareagovala a tvrdí, že toto ovládanie by sa malo zmeniť do roku 2026.

“Nadmerné používanie dotykových displejov je problémom celého odvetvia, pričom takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové obrazovky, čím núti vodičov odpútať zrak od cesty a zvyšuje riziko nehody z dôvodu rozptýlenia,”

“Nové testy Euro NCAP, ktoré budú prebiehať od roku 2026, povzbudia výrobcov k tomu, aby používali samostatné fyzické ovládacie prvky pre základné funkcie intuitívnym spôsobom, čím sa obmedzí čas strávený pohľadom mimo cesty, a to bude mať vplyv na bezpečnejšiu jazdu,”

Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja Euro NCAP

Tesla Model 3 Highland-33
Interiér Tesla Model 3 Highland má len minimum fyzických ovládacích prvkov

Metodika crash testov Euro NCAP totiž aktuálne nehodnotí, či majú menej či viac dôležité funkcie aj svoje vlastné fyzické tlačidlá. Organizácia však chce vidieť fyzické ovládacie prvky pre smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a všetky SOS funkcie, ako je napríklad funkcia eCall Európskej únie.

Nová metodika, ktorá vstúpia do platnosti od januára 2026, už bude zohľadňovať či má vozidlo všetky ovládacie prvky na dotykovej obrazovke, alebo či má stále aj fyzické tlačidlá. Ak je väčšina ovládacích prvkov presunutá na obrazovku, vozidlo môže stratiť až 5 bodov zo 100 vo výslednom hodnotení. V záujme dosiahnutia plného počtu 5 hviezdičiek z celkového výsledku crash testu Euro NCAP tak výrobcovia zrejme budú musieť zvážiť návrat ku klasickým tlačidlám.

Tesla na čele úspory nákladov

Už v minulosti sme boli svedkami toho, že ovládanie cez dotykovú obrazovku môže byť životu nebezpečné. Dokonca súd v nemeckom meste Karlsruhe rozhodol, že dotykové ovládacie prvky v automobile Tesla by sa mali považovať za elektronické zariadenia, ktoré pri šoférovaní odpútavajú pozornosť vodiča, teda na úrovni mobilného telefónu. Rozhodnutie prišlo v prípade nehody, ku ktorej došlo v dôsledku toho, že vinník počas jazdy nastavoval cez dotykový displej stierače vo vozidle Tesla Model 3. Interval stierania je totiž možné ovládať manuálne len pomocou centrálneho dotykového displeja namiesto páčky pri volante, ako je štandardom pri väčšine vozidiel.

Crash test Tesla Model 3
Crash test Tesla Model 3 | Zdroj: Euro NCAP

Mohlo by vás zaujímať:

Problémy však môžu mať aj iné automobilky. Už tradične je za sústredenie veľkého množstva ovládacích prvkov kritizované aj Volvo, ktoré si práve na bezpečnosti a výsledkoch hodnotení Euro NCAP dlhoročne zakladá svoju povesť výrobcu bezpečných vozidiel.

Kritika dlhodobo smeruje aj ku Volkswagenu, ktorý fyzické tlačidlá na volante nahradil dotykovými plôškami. Práca s nimi je častokrát nepresná a ku ich “stlačeniu” dochádza neraz aj omylom pri manipulácii s volantom.

Náš tip
Test Volkswagen ID.7: Dôstojná premiéra vo vyššej strednej triede

8. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+