Najväčším výrobcom elektromobilov v roku 2024 sa stala Tesla. Nasleduje BYD a hneď za nimi sa umiestnila automobilka GAC (Guangzhou Automobile Group), ktorá je vo svete zatiaľ veľkou neznámou. Elektrické vozidlá predáva najmä doma – v Číne. U nás známejšie automobilky, ako napríklad NIO, Zeekr či MG, predávajú celkovo podstatne menej elektromobilov.
GAC mieri do Európy
Portál Electrive informoval o tom, že by sa veci mohli pohnúť a automobilka sa chystá viac preraziť aj vo svete. Vrátane Európy. Chce zvýšiť povedomie aj predaj svojich modelov v Európe, a to už počas tohto roka. Prvými trhmi by mali byť Poľsko, Nórsko a Nemecko. Najzaujímavejším modelom v ponuke bude Aion UT, ktorý by sa mal na trh dostať až počas budúceho roka a ponúknuť cenu výrazne pod hranicou 30 tisíc eur. Najväčším konkurentom by mal byť u nás veľmi dobre známy Volkswagen ID.3, no čínske vozidlo má ponúknuť ešte viac priestoru vnútri.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Číňania ukázali nové batérie. Nabité za 8 minút a záruka 1,5 milióna kilometrov
- Poznáme slovenské ceny noviniek. Koľko stojí Škoda Enyaq po facelifte, alebo plug-in hybridný Superb Liftback?
- Slovensko vybuduje národnú sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc. Poznáme požiadavky a zoznam lokalít
Má ponúknuť 11 kW AC nabíjanie a 180 kW DC. Batéria bude mať kapacitu 60 kWh, pričom dojazd by mal byť na úrovni až 430 kilometrov. Vozidlo ponúkne výkon 150 kW a maximálnu rýchlosť na úrovni 180 km/h. V ponuke by mal byť aj model Aion V, ktorý už bol vystavený na autosalóne v Paríži. Hlavným lákadlom je jeho 90 kWh batéria a dojazd na úrovni až 700 kilometrov.
GAC nechce prísť do Európy s tým, že doslova zaplaví zákazníkov veľkým množstvom rôznych modelov. Zaujímavé je tiež to, že v roku 2026 chce priniesť aj ľahké úžitkové elektrické vozidlá.
GAC je približne zo 60 percent vlastnená štátom, takže o svoju budúcnosť sa obávať nemusí. Na druhú stranu, príchod do Európy by znamenal aj poriadne vysoké clá, ktoré EÚ zaviedla na elektromobily dovezené z Číny. Je teda možné, že aj táto automobilka, podobne ako aj ostatné, bude hľadať priestor na postavenie vlastnej továrne v jednej z krajín Európskej únie.