MojElektromobil

Geely predstavuje výmenné stanice. Unikátny projekt pre ťažké nákladné vozidlá. Tieto stanice budú vymieňať batérie napríklad v elektrifikovaných domiešavačoch cementu. V týchto elektromobiloch sú batérie, ktoré neraz vážia aj tri tony. O novinke informoval Electrek.

Geely nie je žiadnym nováčikom

Čínska národná automobilová spoločnosť Geely sa so svetom podelila o najnovšiu aktualizáciu od svojej dcérskej spoločnosti Technology Group. Prezentuje možnosť výmeny batérií, ktoré sú integrované do elektrifikovaných ťažkých nákladných vozidiel.

Stanice pre výmenu batérií v tomto prípade fungujú na rovnakom systéme ako je tomu u osobných elektromobilov. Rozdiel je v spôsobe výmeny batérie, pri ktorom nemusí dochádzať ku zdvíhaniu ťažkých nákladných elektromobilov, ktoré vážia desiatky ton.

Geely, inak označovaná aj ako Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd, je národnou automobilovou spoločnosťou so sídlom v Číne, ktorá má prepojenie na automobilových výrobcov v podstate po celom svete. Spomeňme len, že Geely vlastní väčšinový podiel vo Volvo Cars, a viac ako 50 percent Polestar, čo platí aj pre Lotus.

Rovnako je vlastníkom rôznych dcérskych značiek akými sú napríklad Zeekr, Maple alebo Farizon Auto. Všetky tieto spoločnosti prispievajú k tomu, aby v roku 2024 spoločnosť dodala svoj prvý elektrický kamión „Homtruck“, ktorý by mal byť dodávaný celosvetovo.

V priebehu minulého roka dcérska spoločnosť Geely Technology Group ponúkala v Číne technológiu výmeny batérií, ktorá bola navrhnutá primárne pre zdieľané vozidla, u ktorých by mohla byť batéria vymenená do jednej minúty. Podľa aktuálnych informácií technológia od Geely zatiaľ túto rýchlosť nedosahuje. Aktuálne je však schopný vymeniť batériu v oveľa väčšom a ťažšom rozsahu.

Nová stanica vymení batériu vážiacu aj viac ako tri tony Zdroj: elekctrec

Dokážu vymeniť batériu s hmotnosťou 3,2 tony

Geely na svetlo sveta nedávno vypustila informácie o výmene HGV vo svojom mediálnom centre v mene Technology Group. Spoločnosť Geely pevne verí, že práve prostredníctvom tejto technológie umožní výmenu batérie v ťažkých elektrických strojoch akými sú napríklad domiešavače cementu alebo stavebné nákladné autá.

Aj napriek tomu, že elektrické nákladné autá sa od bežných veľmi nelíšia, ich návšteva výmennej stanice sa stáva unikátom. Za kabínou vodiča sa nachádza veľká čierna skrinka, ktorá je naplnená batériovými článkami. Kryt je prispôsobený na možnosť rýchlej výmeny.

Je nutné si uvedomiť, že nákladné autá vážia omnoho viac ako osobné elektromobily. Nie je výnimkou, že tieto vozidlá vážia aj viac ako 30 ton. Je preto pochopiteľné, že sa nebude dvíhať takéto monštrum len preto, aby sa mu vymenila batéria. Celý systém sa jednoducho umiestni za kabínu vodiča.

Vodiči v tomto prípade zaparkujú pomocou prítomných pomôcok viditeľných z kabíny vodiča. Práve tieto viditeľné pomôcky zabezpečia dokonalé vycentrovanie s nabíjacou staničkou. Žeriav nachádzajúci sa nad nákladným autom batériu uchopí a prenesie. Najskôr odpojí starú 3,2 tonovú batériu, ktorú umiestni do skladu a následne do auta umiestni novú batériu.

Rovnako rýchle, no omnoho lacnejšie

Geely tvrdí, že by sa celý tento proces mal vtesnať do približne piatich minút, čo je približne porovnateľné s tankovaním plnej nádrže na benzínovej pumpe. Ide však o omnoho lacnejšiu alternatívu, nakoľko približne 5 dolárov poskytne vodičovi elektrický dojazd na hranici 100 km.

Výmenné stanice sú zároveň relatívne kompaktné. Zaberajú približne 200 štvorcových stôp, pričom sa dajú kedykoľvek rýchlo rozložiť a vybaviť solárnymi panelmi, ktoré poskytujú čistú energiu pre niektoré prevádzky stanice.

Potenciál pre výmenu batérií tu teda stále je. Táto možnosť sa neustále vyvíja a inovuje najmä v Číne. Prostredníctvom pridania možnosti výmeny batérií vo veľkých nákladných automobiloch, ktoré vo väčšine prípadoch jazdia na krátke trasy, je táto technológia navyše aj mimoriadne praktickou.

Náš tip
Výrobcovia motocyklov vsádzajú na vymeniteľné batérie
19. marca 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+