MojElektromobil

Koncern General Motors má v rukáve zaujímavú technológiu batérií, ktoré vyvíja v spolupráci so spoločnosťou SolidEnergy Systems. Aj keď názov firmy hovorí inak, nepôjde o solid-state batérie, no aj napriek tomu prinesú pozoruhodné parametre. Výrazným spôsobom môžu predĺžiť dojazd elektromobilov.

Ešte minulý rok odhalil GM svoju tajnú zbraň, ktorá môže zmeniť vývoj elektromobilov. Pôvodné informácie hovorili o možnom dojazde 640 kilometrov, čo ale v súčasnosti nie je až tak výnimočná hodnota. Možno aj preto sú aktuálne správy ešte optimistickejšie. Koncern za posledné roky spolupracoval s rôznymi odborníkmi v tejto oblasti, pričom v tejto súvislosti je kľúčová firma SolidEnergy Systems. Do nej investovali ešte v roku 2015 a začínajú sa objavovať prvé výsledky.

Ultium batérie

Viceprezident General Motors, Mark Reuss, upozorňuje, že pri batériách je najdôležitejšia cena a dojazd: „Dostupnosť a dojazd sú dve kľúčové bariéry pre masovú adaptáciu EV. Veríme, že s ďalšou generáciou Ultium chémie sme na vrchole významného vylepšenia z pohľadu energetickej hustoty a ceny, ktoré sa podarí raz za generáciu.“ Aj napriek tomu ale dodáva, že stále je tu priestor pre zlepšenie v oboch kategóriách, a aj preto chcú inovovať rýchlejšie ako „akákoľvek iná firma vo vesmíre.

Počas spolupráce GM a SolidEnergy Systems získali 49 patentov a ďalších 45 čaká na schválenie. GMC Hummer EV bude prvé auto, ktoré bude využívať Ultium batérie s novou technológiou. Pri tomto modeli sa hovorí o dojazde 560 míľ, avšak o dva roky budú súčasťou menšieho SUV Cadillac Lyriq, ktoré by mohlo priniesť o niečo vyšší dojazd. GM a SolidEnergy System spoločne plánujú výstavbu fabriky vo Woburn, Massachusetts. Postavená by mala byť v roku 2023 a určená bude primárne na výrobu vysoko-kapacitných pred-produkčných batérií.

Ďalšie zlomové batérie

General Motors však nezostane iba pri nových Ultium batériách. Už teraz majú vyvinuté nové lítium-metal batérie, ktoré aktívne testujú. Pracujú na nich spoločne s partnerom SolidEnergy Systems a už teraz prešli v rámci simulovaného testu viac ako 270 tisíc kilometrov. Aj keď názov firmy SolidEnergy Systems môže byť mätúci, nové batérie nie sú solid-state, no aj napriek tomu by mohli výraznejším spôsobom predĺžiť dojazd elektromobilov.

Firma v batériách využíva tekutý elektrolyt, prinesú dvakrát vyššiu energetickú hustotu a ich cena by mala klesnúť až o 60 percent. Spomínaný nárast energetickej hustoty sa prejaví na dojazde elektromobilov. Firma hovorí, že elektromobily s touto batériou by mohli prejsť 800 až 970 kilometrov na jedno nabitie.

16. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+