Koncern General Motors (GM) zvyšuje investície do elektromobility a do systémov autonómneho riadenia o 8 miliárd dolárov. Postaví ďalšie fabriky na výrobu batérií.
Investície GM do elektromobility
Americký automobilový koncern GM zvýšil investície do vývoja autonómneho riadenia a elektromobility vozidiel z 27 na 35 miliárd amerických dolárov (+30%). Toto zvýšenie prichádza len približne pol roka po tom, čo oznámil zvýšenie z 20 na 27 milárd a zároveň po tom, čo automobilka Ford Motor Company oznámila zvýšenie investícii do elektromobility na 30 miliárd USD.
GM už buduje novú fabriku na výrobu batérií v štáte Ohio v spoločnom podniku LG Energy Solution a v spoločnom podniku Ultium Cells plánuje postaviť ďalšiu fabriku na batérie v štáte Tennessee. Tá bude celkovo stáť 2,3 miliardy dolárov a má spustiť výrobu v roku 2023.
Nových 8 miliárd v investíciách má podľa GM putovať do výstavby dvoch ďalších fabrík na výrobu batérií v zatiaľ nešpecifikovaných lokalitách. GM plánuje do roku 2025 ponúkať až 30 elektromobilov a predávať 40% áut s čisto elektrickým pohonom. O 10 rokov neskôr (2035) chce úplne zrušiť výrobu vozidiel so spaľovacím motorom.
Batérie, vodíkové vlaky a kamióny
Okrem nových fabrík na batérie poputujú miliardy aj do uvedenia nových Ultium batérií na trh a do vývoja a výroby vodíkových palivových článkov Hydrotec. Tie má v pláne dodávať do vodíkových vlakov spoločnosti Wabtec Corporation v budúcnosti. Firmy už podpísali memorandum o porozumení, v ktorom sa obe strany zaviazali, že preskúmajú možnosti vzájomnej spolupráce vo vývoji týchto technológií.
Automobilka z Detroitu aktuálne dodáva palivové články aj pre vodíkové ťahače, ktoré vyvíja firma Navistar s príchodom na trh v roku 2024. Ďalším odberateľom batérií a vodíkových komponentov bude európska firma Liebherr-Aerospace pre použitie v prídavných systémoch lietadiel, nie však ako hlavný pohon.
GM a autonómne riadenie
General Motors sa už angažuje v plne autonómnom riadení cez svoju dcérsku firmu Cruise. Tá už stihla vyrobiť 100 predprodukčných vozidiel s elektrickým pohonom a systémom autonómneho riadenia Cruise Origin. Nejde o bežné vozidlo, ale o prototyp, ktorý nemá sedadlo pre vodiča. Namiesto toho má 3+3 sedačky orientované oproti sebe.
Vo vlastných sériových vozidlách aktuálne GM vyvíja systém čiastočne autonómneho riadenia Super Cruise. Ten je podľa testov veľmi pokročilý, no nie je na takej úrovni, ako napríklad Tesla Autopilot. Ponúka ho za poplatok asi 2 500 USD v niektorých koncernových modeloch.
Aktuálne GM ponúka v rámci elektromobilov len Chevrolet Bolt EV a Bolt EUV. Čoskoro sa začne prvým zákazníkom dodávať elektrický pickup GMC Hummer EV a nasledovať budú elektrické modely Cadillac Lyriq a Celestiq. Automobilka potvrdila aj príchod e-pickupu Chevrolet SIlverado. Má čo robiť, ak chce do roku 2025 predstaviť ešte spolu 30 plne elektrických modelov.