Elektrobicykle síce nie sú také rozšírené ako kolobežky, no rozhodne majú svoje výhody. My sme mali možnosť vyskúšať si dva modely, ktoré patria medzi tie drahšie a kvalitnejšie. Jeden z nich je určený do tých najťažších podmienok, druhý zase na komfortné jazdenie po meste.
Haibike XDURO Nduro 6.0: Do tých najťažších podmienok
Bicykel do náročných podmienok nesie názov Haibike XDURO Nduro 6.0. Jeho štandardná cena je 5 999 eur, čo rozhodne nie je málo. Tento bicykel nie je pre každého, no svojich priaznivcov si nájde. Najmä medzi zákazníkmi, ktorí požadujú čo najvyššiu kvalitu. A za kvalitu sa platí. Keď sme sa už preniesli ponad cenu, vráťme sa späť k bajku.
Ten si ma svojím dizajnom okamžite získal. Kvalita konštrukcie tu už je poznať hneď na prvý pohľad. A rovnako je to aj s hmotnosťou, ktorá je až 24,9 kilogramu. Áno, je to dosť, no na druhú stranu, je to daň za to, že so sebou nesiete aj ťažkú batériu. Treba ale povedať, že túto vyššiu hmotnosť vám bicykel pomáha pri jazdení utiahnuť. Tak či tak by ste ho ale nechceli vláčiť na šieste poschodie v bytovke bez výťahu.
Technické parametre
rám |
aluminium 6061, InTube Battery Concept (IBC), pevná os M12 (1.75) x 148mm, kotúčová brzda Post Mount, zdvih: 180mm |
motor |
Bosch Performance CX, 250W, 75Nm, 25km/h |
displej |
Bosch Purion |
batéria |
Bosch PowerTube, 500 Wh |
nabíjačka |
Bosch rýchla nabíjačka 4A |
vidlica |
FOX 36 Float Performance, vzduch, zdvih: 180mm, hliníkový stĺpik 1 1/8″ – 1 1/2″ zoslabený, pevná os |
tlmič |
FOX Float X2 Performance, vzduch |
radenie |
Sram GX Eagle, 12-rých. |
radiaca páčka |
Sram GX Eagle, Trigger radic |
kazetový pastorok (zadný) |
Sram Eagle PG1230, 11-50 zubov |
reťaz |
Sram GX Eagle |
prevodník |
Haibike CNC sprocket čierny, plus, 16, oceľ |
brzdová páčka |
Magura MT7 HC-pácka, hliník |
brzda (predná) |
Magura MT7, 203mm, 4-piston disc brake |
brzda (zadná) |
Magura MT7, 180mm, 4-piston disc brake |
plášte |
Maxxis Minion DHF, 66-584, skladacie |
plášt (zadný) |
Maxxis Minion DHR II, 66-584, skladacie |
sada zapletených kolies |
DT Swiss FR1950 |
riadidlá |
Haibike Components TheBar +++ Gravity 780mm |
gripy |
Haibike MTB grips |
predstavec |
Haibike Components TheStem 2, A-head, Bar bore: 31.8mm |
hlavové zloženie | A-Head Tapered, Cartridge, hliník |
sedlo |
Haibike Components TheSaddle |
sedlovka |
Kind Shock LEV-DX, teleskopická, 31.6mm |
pedále |
Haibike Freeride pedál, hliník |
hmotnosť |
24.9kg |
povolená celk. hmotnosť |
120kg |
veľkosť kolies |
27.5″ |
Haibike SDURO Trekking 7.0: Stvorený na cykloturistiku
Po schodoch by ste však nechceli ťahať ani trekingový bicykel Haibike SDURO Trekking 7.0. Jeho hmotnosť je síce v porovnaní s vyššie zmieneným bajkom nižšia, no je to len o 0,3 kg. No a v tomto prípade vám vyššia hmotnosť môže prekážať ešte viac, keďže bicyklu do ťažkého terénu jeho 25-kilovú hmotnosť odpustíte ľahšie ako tomu do mesta.
Treba ale povedať, že okrem batérie sa na vyššej hmotnosti výraznou mierou podieľa aj kvalitný hliníkový rám. Ten je stavaný na menej náročný terén, pričom nie je celo-odpružený. Odpružené je len predné koleso a ak by ste jazdili po strminách, určite by ste to pocítili. Na druhú stranu SDURO Trekking 7.0 stojí len 3 299 eur a disponuje predným svetlom či zadným nosičom.
Technické parametre
rám | aluminium 6061, Gravity Casting Interface, hydroformed, Tapered Head Tube, pevná os M12 (1.75) x 142mm, kotúčová brzda Post Mount |
---|---|
motor | Bosch Performance CX, 250W, 75Nm, 25km/h |
displej | Bosch Intuvia |
batéria | Bosch PowerPack, 500 Wh |
nabíjačka | Bosch rýchla nabíjačka 4A |
vidlica | SR Suntour Mobie 45 LOR Lockout, oceľová pružina, zdvih: 80mm, hliníkový stĺpik 1 1/8″ – 1 1/2″ zoslabený, pevná os |
radenie | Shimano SLX M7000, 11-rýchl. |
radiaca páčka | Shimano SLX M7000, rapidfire |
kazetový pastorek (zadný) | Shimano SLX M7000, 11-46 zubov |
reťaz | KMC e11S |
prevodník | Haibike Components, 16, oceľ |
brzdová páčka | Shimano MT400, hliník |
brzda (predná) | Shimano MT400, 160mm, hliník, 2-piston disc brake |
brzda (zadná) | Shimano MT400, 160mm, hliník, 2-piston disc brake |
plášte | Schwalbe Super Moto X, 62-584 |
ráfiky | Rodi Tryp 35, nitovaný, ráfik s dutinou, hliník |
predný náboj | Haibike Components TheHub ++ Pevná osa 15x100mm |
zadný náboj | Haibike Components TheHub ++ |
špice | Sapim Leader, čierne |
riadidlá | Haibike Components TheBar ++ 740mm |
gripy | XLC Comfort bo3 Comfort bo2, s opierkou zápästia |
predstavec | Haibike Components TheStem ++, A-head, Bar bore: 31.8mm, 12° |
hlavové zloženie | A-Head Tapered, ball bearing |
sedlo | Haibike Components TheSaddle |
sedlovka | Haibike Components The seat post ++, patentná, 31.6mm, hliník |
pedále | VP E461 + Reflektor, hliník |
svetlomet | Haibike Skybeamer 150, 50 lux |
zadné svetlo | AXA Blueline |
dynamo | cez batériu systému |
nosič | system carrier, XLC Carrymore |
blatníky | SKS, chromoplast |
stojan | Ursus Mooi, nastaviteľný |
hmotnosť | 24.6kg |
povolená celk.hmotnosť | 130kg |
veľkosť kolies | 27.5″ |
SDURO má pohodlnejšie sedadlo, XDURO zase inteligentnejšie
Na coloodpruženom bicykli XDURO Nduro 6.0 ma v prvom rade prekvapilo dosť nepohodlné sedadlo. Toto ale úplne chápem, je to bicykel určený do terénu a nie na bicyklovanie po hrádzi. Počas používania som si veľmi obľúbil možnosť rýchlej zmeny výškového nastavenia sedadla. To prebieha bez toho, aby ste z bicykla museli zosadnúť. Jednoducho stačí potlačiť páčku pri ľavej ruke a zaťažiť sedadlo istou hmotnosťou. Vtedy jeho výšku znížite. Ak páčku zatlačíte a svojou váhou nebudete tlačiť na sedadlo, to sa vysunie.
Minimálne vysunutie je skvelé, maximálne by som si ale vedel predstaviť aj vyššie. Stále to nie je dostatočné na to, aby som mal pri šliapaní úplne vystreté nohy. Model SDURO však disponuje práve opačným problémom. Sedadlo sa dá vysunúť vyššie, no jeho minimálne nastavenie je nedostatočné. Nižším ľuďom teda odporúčame pre istotu zvoliť menší rám, keďže sa veľmi ľahko môže stať, že na pedále nedosiahnu.
V prípade oboch bicyklov sa na riadidlách nachádza šikovný tachometer, ktorý zároveň slúži aj na obsluhu elektrického pohonu. Informuje vás tiež o dojazde elektromotora či zvolenom jazdnom režime. A pri tomto tachometri sa vlastne začína celá veda, ktorá je spojená s tým, že je bicykel elektrický. Inak, SDURO má na riadidlách okrem klasickej výbavy aj jeden špeciálny prvok, ktorý v meste oceníte. Je ním zvonček.
Elektromotor vám len pomáha, bicykel nejazdí sám
V prípade celoodpruženého bicykla sa na tachometri nachádzajú dve tlačidlá, pomocou ktorých si nastavujete úroveň, akou vám bude bicykel pri šliapaní pomáhať. Tušíte správne, elektromotor sám fungovať nebude, bude vám len asistovať, a to v 4 režimoch. Od EKO až po Turbo, pričom rozdiel v týchto výkonnostných režimoch pocítite ihneď. Trekingový bajk disponuje rovnakými jazdnými režimami, ktoré fungujú úplne rovnako ako na tom horskom.
Hoci je umiestnenie tachometra iné, jeho ovládanie je na oboch bicykloch v zásade rovnaké. SDURO však na tomto prístroji obsahuje jedno tlačidlo naviac, ktoré slúži na zapnutie predného svetla. To je inak veľmi silné, avšak je koncentrované na malej ploche. Rozptyl tohto svetla teda mohol byť určite väčší. Na druhú stranu ale XDURO svetlo neobsahuje vôbec, čo je ešte horšie.
Na oboch bicykloch môžete bez problémov jazdiť aj keď je elektromotor vypnutý. Tu sa ale prejaví ich vyššia hmotnosť a minimálne rozbiehanie nebude úplne pohodlné. S pomocou elektromotora je to ale už iná káva. Rozbeh je s ním podstatne jednoduchší a akcelerácia je priam neuveriteľne jednoduchá. Pri ťahaní do kopca som všetkých nechal za sebou a ani som sa nemusel poriadne snažiť.
Tu ale narážam na morálnu dilemu. Kupujem si bicykel kvôli športovaniu alebo kvôli tomu, aby jazdil za mňa? Ak kvôli športu, je zbytočne ťažký. A navyše, ak ten elektromotor nepotrebujem, tak načo zaň budem platiť? Na druhú stranu, viem si takýto bicykel predstaviť na náročnejších cestách, kde vám môže výrazne pomôcť pri ťahaní do kopca.
Do 25 km/h s pomocou, potom ste na to sami
Maximálna rýchlosť, do ktorej vám bajky svojim motorom pomáhajú, je 25 km/h. Ak chcete ísť rýchlejšie, je to už len na vás. Stačí viac šliapnuť do pedálov a pokojne sa dostanete aj na rýchlosť 40 či 50 km/h. Nastavené to tak je minimálne z dôvodu bezpečnosti a taktiež kvôli legislatíve. Ak by totiž bicykle dokázali ísť bez vašej pomoci vyššou rýchlosťou, boli by klasifikované ako mopedy a museli by ste na ich riadenie vlastniť vodičský preukaz.
Takéto nastavenia však určite pomáha z pohľadu spotreby. Tá by bola v rýchlostiach nad 25 km/h podstatne vyššia a znížila by celkový dojazd. Jazdiť sa samozrejme dá aj s vybitou batériou, no musíte sa pripraviť na to, že vám pri stúpaniach motor nepomôže. V tomto prípade by ste jazdili ako keby na klasickom bicykli len s tým rozdielom, že tento je niekoľkonásobne ťažší.
Dojazd závisí hlavne od terénu a jazdného režimu
Dojazd závisí od mnohých faktorov a ide skôr o orientačnú hodnotu. Pri klasickom bicyklovaní po rovine rýchlosťou 25 km/h pri ECO režime viete na jedno nabitie prejsť aj 100 km. Pri Turbo režime je to približne polovica. To je však stále len odhad. Nepretržitá jazda do kopca dokáže dojazd oboch bicyklov rapídne znížiť. Rekuperácia tu neexistuje, takže počas jazdy dole kopcom batériu nijako nedobijete.
S dojazdom som ale veľmi spokojný, elektrickú časť bicykla pravdepodobne nebudete používať non-stop. Ak sa chystáte na dlhšiu trasu, veľkú časť pravdepodobne zvládnete prejsť aj s vypnutým motorom. Pri akcelerácii hlavne v režime Turbo som si inak všimol, že motor vydáva jemný zvuk. To je však pri elektromotore úplne normálne a nijako to neruší.
Špecifické vlastnosti bajku XDURO Nduro 6.0
Vzhľadom na to, že je Haibike XDURO Nduro 6.0 bicyklom stvoreným do náročného terénu, sú s ním spojené aj nejaké obmedzenia. Teda, ak sa chcete len tak rekreačne bicyklovať, ide o nedostatky. Tým hlavným je, že bicykel nedisponuje žiadnym osvetlením. Chýba tu aj stojan či nejaký držiak, kam si môžete dať svoje veci. Nie je tu nič praktické, všetko je prispôsobené pre náročného horského cyklistu či pretekára, ktorý si ešte aj vodu bude musieť odniesť vo svojom batohu. Keďže ide o horský bicykel, nechýba odpruženie vpredu a ani vzadu. A je naozaj poriadne.
Našťastie sa dá úroveň pruženia veľmi jednoducho nastaviť. Pri jazde po zložitom teréne odporúčam voľnejšie pruženie, po chodníku či meste sa zase oplatí tvrdšie. Na prehadzovačku som si musel trochu zvykať. Je totiž úplne iná, ako tie, s ktorými som sa doteraz stretol. Všetko ovláda pravá ruka. Vpredu sa nenachádzajú žiadne prevody, všetky sú vzadu. Ich rozloženie je ideálne. S najľahším stupňom vytiahnete aj strmšie kopce, s najťažším nemáte problém ísť rýchlosťou aj 50 km/h bez toho, aby vám išli odpadnúť nohy.
Dostávam sa k brzdám. Je to proste kvalita. Ide o kotúčové brzdy, ktoré sú poriadne výkonné. A na to si treba dávať pozor, najmä zo začiatku. Veľmi jednoducho sa môže stať, že sa pri zabrzdení prevrátite. Naozaj sú poriadne silné. Zvyknúť sa na ne samozrejme dá, chce to len trochu cviku.
Špecifické vlastnosti bajku SDURO Trekking 7.0
Narozdiel od svojho horského súrodenca SDURO Trekking 7.0 trpí práve na to, že nie je celoodpružený. Ak teda na ňom budete chcieť okúsiť náročnejší terén, nebude to veľmi pohodlné. Tento bicykel je totiž stvorený skôr na jazdu po asfaltke alebo po poľnej ceste. Odpruženú má len prednú vidlicu. Tá je však odpružená veľmi dobre, pričom si úroveň odpruženia môžete prispôsobiť podľa vášho vkusu, respektíve podľa terénu, na ktorom jazdíte. Kolesá tohto trekingového bicykla sú trochu užšie ako v prípade toho horského a majú tiež jemnejší dezén.
To teda znamená, že ak sa dostanete nad rýchlosť 25 km/h, na tomto bicykli sa vám bude šliapať o čosi jednoduchšie a jednoduchšie sa tiež môžete dopracovať na vyššiu rýchlosť. Ani tento bicykel ale neobsahuje držiak na vodu a okrem zadného nosiča nemáte veci kam odložiť. Dalo by sa povedať, že tento ebajk je určený skôr pre nežnejšie pohlavie, no nie je to zas úplne pravda. Len ťažko si totiž dokážem predstaviť ako s týmto takmer 25-kilovým vozidlom bude zápasiť 50-kilová žena.
Treba ale povedať, že aj tu sa Haibike snažil ponúknuť riešenie v podobe režimu “walk”. Ak ho zapnete a budete tlačiť bicykel vedľa seba, elektromotor vám v tom bude trochu pomáhať. Pri ceste do schodov to ale nijako nepomôže. Brzdy sú rovnako ako v prípade modelu XDURO Nduro 6.0 veľmi kvalitné a poriadne silné. Dá sa na to však zvyknúť a pri jazde mestom rozhodne oceníte to, že v prípade núdze môžete takmer okamžite zastaviť.
Záverečné hodnotenie
Oba tieto bicykle ma dostali a jazdenie na nich je poriadne zábavné. Môžete ísť kľudne aj s vypnutým motorom a keď sa vám nechce, tak si ho jednoducho zapnete a trochu si “pomôžete”. Kvalita spracovania a použitých materiálov je samozrejme špičková. No to nie je žiadnym prekvapením, keďže tieto bicykle stoja 3299 a 5999 €. Pri takto vysokej cene sa už výrobca jednoducho musel chybám a nedostatkom vyhnúť, čo sa mu celkom podarilo. Nie však úplne.
Okrem vysokej ceny mi prekážala azda len vyššia hmotnosť. Dojazd bol z môjho pohľadu viac ako dostatočný a komfortnosť samotnej jazdy tiež. Ak teda hľadáte bicykel na “víkendové jazdenie” a cykloturistiku, SDURO Trekking 7.0 vám môžem bez problémov odporučiť. XDURO Nduro 6.0 sa mi však odporúča kvôli jeho vyššej cenovke o čosi horšie. Ak ale radi jazdíte v teréne a chcete si v ňom pomôcť elektrickým pohonom, tento ebajk vás taktiež nijako nesklame.