Hamburg je významným severonemeckým prístavným mestom a stáva sa priekopníkom v oblasti autonómnych dopravných služieb. Po nedávnom oznámení spoločnosti Hamburger Hochbahn, ktorá plánuje v spolupráci s Volkswagen Moia uviesť autonómne vozidlá do prevádzky v husto osídlenej časti centra mesta v druhej polovici roka 2025, prichádza ďalšia prelomová správa. Tentoraz ide o projekt s názvom „ahoi,“ ktorý sa sústredí na mestskú časť Harburg v južnej časti mesta. Na tému upozornil portál Electrive.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Cupra Terramar prichádza ako ďalší plug-in hybrid so 100 km dojazdom a DC nabíjaním
- Aktualizované: V Bratislave horeli dva elektromobily v jeden deň. Čo sa stalo? | Doplnené o vyjadrenie HaZZ
- Tesla mení čerpacie stanice na nabíjacie. Revolúcia elektromobility dorazila do Španielska
Projekt „ahoi“, čo v preklade znamená Automatizácia hamburskej dopravy na vyžiadanie s integráciou do verejnej dopravy, je spoločným úsilím viacerých partnerov. Realizuje ho dopravná firma IAV v spolupráci s tretím najväčším mestským autobusovým dopravcom v Nemecku, spoločnosťou VHH, a výrobcom elektrických autobusov eVersum.
Tieto autonómne shuttle autobusy majú nadviazať na existujúce služby, ktoré už teraz ponúkajú flexibilnú dopravu na vyžiadanie v oblasti Harburg. Táto časť Hamburgu dlhodobo trpí nedostatočným pokrytím verejnou dopravou, a práve tento projekt by mohol výrazne pomôcť.
Prečo autonómne shuttle autobusy?
Jedným z hlavných dôvodov je nedostatok kvalifikovaných pracovníkov v sektore verejnej dopravy, čo je problém, ktorý trápi celé Nemecko. Autonómne vozidlá môžu tento nedostatok aspoň čiastočne vyriešiť. Okrem toho prinášajú ekologické a efektívne riešenie.
Modulárne elektrické autobusy od eVersum, ktoré sa použijú v tomto projekte, sú navrhnuté tak, aby poskytovali maximálny komfort a bezpečnosť. Ide o vozidlá s dĺžkou 6,9 metra, kapacitou 9 miest na sedenie a priestorom pre vozíky alebo kočíky. Podľa Holgera Postla, výkonného riaditeľa eVersum, už takéto vozidlá úspešne fungovali v mestách ako Mannheim či Friedrichshafen.
Postupný prechod k autonómii
Projekt „ahoi“ bude prebiehať v niekoľkých fázach. V prvej fáze budú vozidlá testované so šoférom na palube, ale bez pasažierov. V druhej fáze sa autonómne vozidlá začnú používať v bežnej prevádzke s pasažiermi, no stále budú jazdiť súbežne s manuálne ovládanými shuttle autobusmi „hvv hop.“
Otázkou zostáva, ako budú tieto novinky prijaté verejnosťou a ako rýchlo sa podarí prekonať technické a legislatívne výzvy spojené s autonómnou prevádzkou. Hamburg však už teraz ukazuje, že budúcnosť mestskej dopravy je bližšie, než by sme čakali.