Požiare elektromobilov sú téma, ktorá sa v médiách často objavuje ako jedna z nevýhod vozidiel s elektrickým pohonom. Tejto téme sme sa pritom obsiahlejšie venovali len nedávno v samostatnom článku – Českí hasiči sa neboja horiacich elektromobilov, toto sú možné postupy hasenia. Ide prevažne o náš komentár, ktorý sme doplnili o aktuálne informácie zo sveta, ale aj z Českej republiky.
Rozdiel je v dĺžke
Téme požiarov elektromobilov sme sa však rozhodli venovať opäť, pričom tentokrát sme oslovili s konkrétnymi otázkami Prezídium Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky. Veľmi dôležitou informáciou takto na úvod je, že HaZZ doteraz neeviduje žiadny požiar elektromobilu na Slovensku. Minimálne o jednom požiari však vieme, nakoľko v roku 2018 v Bratislave horelo BMW i3. Často sa v prípade horiacich elektromobilov riešia postupy a celý proces hasenia.
Štandardne sa stretávame s názormi, že ide o veľmi komplikovaný a neštandardný proces. Prezídium Hasičského a záchranného zboru sa však k tejto otázke zaujali jednoznačné stanovisko: „Postup pri eliminácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom,“ napísala nám v odpovedi npor. Mgr. Katarína Križanová. Podľa jej slov je rozdiel v dĺžke eliminácie požiaru – zatiaľčo hasenie vozidla so spaľovacím motorom trvá iba pár minút, likvidácia požiaru elektromobilu by mohla trvať aj niekoľko desiatok minút či hodín.
Ďalšie skúsenosti
Čo sa týka konkrétnej metodiky pre hasenie, tak na nej momentálne pracuje pracovná skupina zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene: „Cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov. Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehody elektromobilu,“ informuje Križanová. Každopádne, táto informácia neznamená, že by pri požiari elektromobilu alebo plug-in hybridu nevedeli ako postupovať.
Síce by postupovali podobne ako pri požiari klasického auta so spaľovacím motorom, využili by aj ďalšie cenné skúsenosti či postupy: „HaZZ má vypracovaných množstvo metodických listov zameraných na zdolávanie požiarov trafostaníc, trakčných vedení, elektrárni a pod. Postupy pri hasení takýchto typov požiarov sú podobné s hasením trakčným batérií, ktoré sa nachádzajú v elektromobiloch. Hasiči by pri hasení elektromobilu využili postupy a poznatky aj z týchto typov zásahov,“ upresňuje.
Pomoc od automobiliek
Dobrou správou je, že problematika súvisiaca s hasením elektromobilov je otázka, ktorú pomáhajú riešiť aj samotné automobilky. Minulý rok sa uskutočnila medzinárodná konferencia zameraná na bezpečnosť a inovácie v automobilovom priemysle: „Konferencie sa zúčastnili odborníci, zástupcovia automobiliek, akademici a zástupcovia Hasičského a záchranného zboru, ktorí diskutovali na rôzne témy týkajúce sa elektromobility, taktiky hasenia požiarov elektromobilov, metodiky záchranných prác a mnoho iných,“ ďalej hovorí npor. Mgr. Katarína Križanová.
Ešte v roku 2018 bola do všetkých hasičských staníc distribuovaná príručka s dôležitými informáciami o postupoch pri zásahu na elektromobiloch. Príručku vypracovali odborníci z Volkswagen Slovakia v spolupráci s Ministerstvom vnútra SR. HaZZ má však s ostatnými automobilkami aj naďalej rokovať. V prípade požiarov elektromobilov sa občas stretávame s razantným riešením, a to ponorením vozidla do kontajneru s vodou. Zaujímavou informáciou je, že HaZZ takýmto typom kontajnerov zatiaľ nedisponuje.