Slovensko sa vo veľkom púšťa smerom k podpore vodíka. K technológii, ktorá síce má potenciál, no aktuálne sa nejaví ako vhodná alternatíva pre osobnú dopravu. Množstvo svetových koncernov od vodíka už dávnejšie upustilo, pričom sa zdá, že aj niekoľko firiem vyrábajúcich ťahače prechádza na batériové technológie. Túto tému najnovšie komentoval aj šéf koncernu Volkswagen Group, Herbert Diess.
Vodík sa všeobecne považuje za zlú cestu v prípade klasických osobných áut. Dôvod je dramaticky nižšia efektivita. Výroba, uskladnenie, preprava, opätovné uskladnenie a následné spätné vyrábanie elektrickej energie z vodíka je energeticky náročné. Už len počet krokov, ktorý sa nachádza medzi výrobou a následným spracovaním v aute je výrazne vyšší ako pri využívaní elektrickej energie priamo na nabíjanie batérií vo vozidle. Množstvo firiem sa tak preto púšťa skôr do vylepšenia batériových technológií, ktoré by ešte výraznejšie skrátili čas nabíjania či minimalizovali degradáciu.
Herbert Diess reaguje na vodík
Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen Group, len pred pár hodinami pridal na Twitter post, v ktorom upozorňuje na nezmyselné využívanie vodíka v autách: „Zelený vodík je potrebný pre oceľ, chemikálie, v leteckom priemysle… a nemal by skončiť v autách. Je to príliš drahé, neefektívne, pomalé a náročné ho spracovať a prevážať. Takže: žiadny #vodík v autách v blízkej budúcnosti.“
It’s time for politicians to accept science: Green hydrogen is needed for steel, chemical, aero,… and should not end up in cars. Far too expensive, inefficient, slow and difficult to rollout and transport. After all: no #hydrogen cars in sight.
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) February 11, 2021
Jedna z hlavných predností pri vodíkových autách je rýchlosť plnenia nádrží a následný dojazd. Tankovanie časovo porovnateľné s tradičnými palivami je síce atraktívne, no nabíjacie časy sa dramaticky skracujú už teraz. Napríklad Hyundai Ioniq 5 sľubuje nabitie 60 percent batérie za približne 18 minút, čo by malo stačiť na približne 200 kilometrov bežnej jazdy. Technológia v tomto smere významne napreduje, a tak je len otázkou času, kedy sa tento čas ešte výraznejšie skráti. Navyše, pre množstvo ľudí nemusí byť nabíjací čas v rádoch minút podstatný, nakoľko si vozidlo vedia nabiť doma, prípadne ich denný nájazd je maximálne v desiatkach kilometrov.
Slovensko je za vodík
Slovensko už minulý rok avizovalo cestu za inováciami, a to vodíkom. Ministerstvo hospodárstva avizuje výstavbu prvých čerpacích staníc na vodík ešte v tomto roku. Vodíková Toyota Mirai sa aj preto dostala premiérovo na Slovensko. Nejde však iba o budovanie čerpacích staníc na vodík, ale o celú národnú vodíkovú stratégiu, na ktorej Slovensko pracuje. Vývoj tejto technologickej vetvy budeme ako štát podporovať masívnymi investíciami. V pláne je aj výroba vodíka z prebytkov atómových elektrární pri nočnom minimálnom zaťažení. Takto vyrobený vodík sa označuje ako modrý vodík.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom