MojElektromobil

Súčasný šéf koncernu Volkswagen, Herbert Diess, je už dlhý čas známy svojim odmietavým postojom voči vodíkovým autám. Budúcnosť automobilového priemyslu vidí v batériových elektromobiloch, ktoré majú v porovnaní s vodíkom viacero výhod. 

Volkswagen dal vodíku už začiatkom roka 2020 ráznu stopku práve v prospech klasických elektrických áut a svoje rozhodnutie sa skutočne nechystá zmeniť. Diess sa k tejto téme vyjadril aj nedávno. So svojim skeptickým postojom opäť uviedol, že vodík nie je cesta pre riešenie súčasnej klimatickej otázky spojenej s dopravou.

Do pozornosti teraz dáva štúdiu Postupimského inštitútu pre výskum klimatických zmien (PIK). Tá spochybňuje možnosť, že vodík by v dohľadnej dobe bol schopný nahradiť fosílne palivá. Aspoň nie v dostatočne širokej miere. Dôvodov je hneď niekoľko, no veľkú váhu má hlavne náročná a neefektívna výroba a problematická distribúcia. Téme sa venoval portál Teslarati.

Vodíkové autá preukázateľne nie sú riešením [klimatickej krízy]. Elektrifikácia sa už v doprave osvedčila. Pokrytecké diskusie sú len stratou času. Prosím, počúvajte vedu!

Herbert Diess na margo vodíkových áut

Viacero problémov vodíka

Spomínanej štúdii sa venoval aj portál Handelsblatt. Ten uvádza, že to, že by vodík mohol reálne nahradiť používanie fosílnych palív je falošným prísľubom. Prinajmenšom na najbližšie desaťročie sa ako jediná schodná cesta javí práve tradičná elektrifikácia vozidiel. Ekologicky, ekonomicky aj prakticky.

V podobnom duchu sa nesie viacero štúdií o možnosti používania vodíkových áut. Vo všeobecnosti sa zvykne poukazovať na porovnanie efektivity čistých elektromobilov a vodíkových áut, kedy sú misky váh jasne naklonené na stranu tradičnej elektriny. 

Vážnym problém, ktorý sa často spomína v súvislosti s používaním vodíka v autách, je nedostatočná infraštruktúra, ktorej prípadne vybudovanie je ekonomicky náročné. 

Aby toho nebolo málo, aj v prípade vodíka je potrebné zohľadňovať spôsob jeho získavania. V praxi existuje viacero spôsobov, pričom lacnejšia cesta je tou s vyššou ekologickou daňou. Vznikajú preto dôvodné obavy, že konečný výsledok bude podrobený finančnej otázke a ekologické plusy tak budú do veľkej miery eliminované.

Porovnanie efektivity BEV a FCEV | Foto: Volkswagen

Súhlasí aj Elon Musk

Podobne odmietavý postoj k vodíkovej doprave ako k voľbe pre budúcnosť má aj Elon Musk, ktorý so šéfom Volkswagenu v oblasti elektrifikácie zdieľa viacero názorov. Musk cez sociálnu sieť reagoval, že s vyjadrením, že vodík “predstavuje neuveriteľne hlúpu formu ukladania energie pre použitie v autách,” súhlasí.

V našich končinách na vládnej úrovni momentálne panuje opačný názor. Minister hospodárstva SR, Richard Sulík, patrí k veľkým fanúšikom vodíkovej dopravy. Už pred časom pripravil národnú vodíkovú stratégiu.

Náš tip
Šéf Volkswagenu mohol riadiť Teslu, chýbal len jediný podpis
26. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+