Tento týždeň médiami preletela správa o požiari nabíjacej stanice Tesla Supercharger, ku ktorému došlo pri čerpacej stanici Wawa v Parsippany, New Jersey. Hoci dostupné boli len čiastkové informácie a presná príčina požiaru nebola jasná, viacero médií prakticky okamžite ako pôvodcu požiaru označilo práve nabíjačku.
Wava je spoločnosť prevádzkujúca reťazec maloobchodných predajní s čerpacími stanicami v Spojených štátoch. S Teslou nadviazala partnerskú dohodu. V rámci tejto dohody dochádza vo vybraných lokalitách predajní Wava k umiestneniu nabíjacích staníc Tesla Supercharger.
Ako informuje portál Electrek, len v tomto roku doposiaľ došlo k otvoreniu 16-tich nabíjacích lokalít pri obchodoch Wava. Pričom plánovaných je celkovo 30. Po tom, čo Supercharger v New Jersey zachvátili požiar, okamžite sa objavili špekulácie o tom, či tento plán bude naďalej pokračovať.
Išlo (by) o prvý prípad
Informácie o tom, že príčinou požiaru je práve nabíjacia stanica Tesly vychádzali z nedostatku exaktných informácií, ale hlavne z vyjadrenia hovorcu spoločnosti Wawa. Ten totiž pre CNBC uviedol:“Tesla mala problém so svojou skriňou a počas ich vyšetrovania situácie je odstavený prívod elektriny. Náš obchod nebol zasiahnutý, nakoľko je napojený na úplne samostatné vedenie.” A spustilo sa mediálne peklo…
Požiar podľa oficiálnych informácií nebol závažného charakteru a obišiel sa bez zranení. Navyše ho zasahujúci požiarny zbor dostal rýchlo pod kontrolu. Zaujímavý bol ale tým, že mohlo, a v prvom momente podľa mnohých aj išlo, o vôbec prvý prípad požiaru samotnej nabíjacej stanice Tesla Supercharger. Predošlý prípad sa totiž týkal pristaveného vozidla, nie nabíjačky ako takej.
Vzhľadom na to, že každé väčšie médium sa v dnešnej dobe snaží horúce správy priniesť ako prvé, možný požiar nabíjacej stanice Tesly v zahraničí rozpútal doslova hon na čarodejnice. Našťastie sa ale našli aj takí, ktorí pristupovali obozretne, tak ako by mali, kým nebudú dostupné všetky potrebné informácie. A spravili veľmi dobre.
Ako sa totiž ukázalo len pár dní po “veľkom humbuku”, samotná nabíjacia stanica Tesla Supercharger nemala s príčinou požiaru nič spoločné. Matthew Palmeiri z požiarneho zboru Parsippany-Troy Hills pre portál Automotive News po preskúmaní situácie objasnil, že zdrojom požiaru bol transformátor spoločnosti Jersey Central Power & Light (JCP&L), nie stanica Tesly, ani žiadne vozidlo.
Príčinou neboli žiadne vozidlá, vlastne to ani vôbec neboli nabíjacie stanice. Išlo o samostatný transformátor, ktorý posiela elektrinu od JCP&L do nabíjacích stojanov. [Príčina požiaru] skutočne nemala nič s nabíjacími stanicami. Po tom, čo bola elektrina vypnutá, sme boli schopní oheň uhasiť. Miesto potom bolo odovzdané zástupcom energetickej spoločnosti a spoločnosti Wawa, aby na transformátore mohli prebehnúť opravy.
Tesla a jej príslušenstvo boli síce vylúčené ako príčina požiaru, no spoločnosť podľa dostupných informácií situáciu naďalej prešetruje vo vlastnej réžii.
Nabíjacie stanice vs. čerpacie stanice
Portál Electrek sa ešte v úvode pre lepší kontext na prípad pozrel “triezvejšími očami”. Kvôli značnej kritike elektrických nabíjacích staníc si dal tú námahu, aby zistil, koľko klasických čerpacích staníc v Spojených štátoch ročne bojuje s požiarom.
Uvádza, že podľa štatistík organizácie National Fire Protection Association dochádza v priemere k 5000 prípadom požiarov čerpacích staníc ročne. Pre lepšiu predstavu – je to približne 13 prípadov denne. Inak povedané, v deň, kedy nabíjačka Tesly požiar nespôsobila, malo s ohňom problém 13 benzíniek naprieč Spojenými štátmi.