Pred vyše mesiacom sa v Tirolsku stala nešťastná nehoda vozidla Tesla, pri ktorom elektromobil kompletne zhorel. O prípade však po internete kolujú skreslené a neúplné informácie. Poďme si prejsť fakty a a doplniť informácie.
V piatok 4. októbra 2019 došlo k požiaru elektroautomobilu Tesla v Tirolsku a na mieste muselo zasahovať 51 hasičov (z toho 2 dobrovoľníci), polícia, odťahová služba a požiarny inšpektor. Nie je to však ojedinelý prípad. 50 hasičov nedávno zasahovalo napríklad aj pri požiari tejto dieselovej dodávky alebo pri tomto spaľovacom osobáku.
Nejde teda o mimoriadne vysoký počet zasahujúcich. Podľa predstaviteľov tirolských hasičov tamojší zbor na tento prípad úmyselne zavolal čo najviac hasičov, aby sa naučili, čo pri takomto type nehody robiť. Do kontajnera hasiči ponorili auto aj pre experimentálne účely pozorovania a vzorky zeminy odobrali takisto úmyselne – pre analýzu možných vplyvov na životné prostredie.
Miešanie informácií
V zdroji, na ktorý sa Echo24.cz odvoláva, nie je ani slovo o 11 000 litroch vody. Odvoláva sa na informácie od výrobcu Tesla. Neuviedol však presný zdroj a túto informáciu autor zahrnul do faktov o nehode. Tirolskí hasiči o ničom takom nepíšu.
Informácia o 11 tisícoch litroch vody sa pritom nachádza už v nadpise článku a čitateľom vnucuje, že tento údaj nejako súvisí s nehodou, pretože nadpis ďalej pokračuje “… nabúranú Teslu hasili tri dni a stále nevedia, čo s ňou.”
Výrok autora o tom, že automobil bol 3 dni v kontajneri, je taktiež lož. Web hasičov to opisuje takto: “Úplne zhorené vozidlo bolo pomocou bagrov naložené do kontajnera a prevezené do neďalekej štrkovej jamy. Tam sa vozidlo chladí vo vodnom kúpeli po dobu najmenej 72 hodín. Kontaminovaná zemina bola naložená do vhodných sudov a riadne zlikvidovaná.”
Hasenie elektromobilov je zložitejšie. Hasiči však vedia, ako na to
Je pravdou, že hasenie elektromobilu je zložitejšie. Ak by však akékoľvek auto havarovalo v takto zložitom teréne, tak či tak by musel prísť žeriav a zničené vozidlo vytiahnuť. V zásade je teda jedno, či auto naložia na odťahové vozidlo alebo do nejakého kontajnera.
V informáciách od hasičov sa nepíše nič o údajnej likvidácii vody z kontajnera. Tiež nepíšu ani slovo o tom, že nevedia, čo s automobilom po takejto nehode. Je to len ďalšia špekulácia autora článku.
Hasenie elektrických komponentov, hlavne tých s obsahom lítium-iónovej batérie, patrí ku komplikovanejším zásahom. Komplikovanejším ako hasenie spaľovacích automobilov (pokiaľ nepríde k úniku paliva či olejov, čo sa pri nehodách bežne stáva).
V prípade požiaru elektromobilov je problém predovšetkým vysoká teplota. Tá je schopná (ako vidíme na fotografiách) roztaviť aj kovové časti automobilu. Echo24 však celú informáciu prifarbil tak, že celá správa pôsobí bulvárne.
Spoločnosť Tesla vytvorila manuál, ako uhasiť ich elektromobily. V ňom sa uvádzajú napríklad informácie o množstve vody potrebnom na uhasenie. Problém článku je, že mieša dohromady faktické informácie o konkrétnej nehode a všeobecné informácie o hasení elektromobilov daného výrobcu.
Tamto sa nemá robiť žurnalistika
Redakcia Echo24.cz po kritike svoj článok upravila, opäť sa však dopustila lží a poloprávd. Svoje tvrdenia ponovom obhajuje v už upravenom článku.
História úprav článkov sa však dá jednoducho overiť cez aplikáciu Webarchive.org.
Echo24.cz sa odvoláva na rakúske a nemecké médiá. Na rozdiel od nich však český portál už v názve článku mieša údaje z konkrétnej nehody so všeobecnými informáciami o hasení elektromobilu.
Zdroj: Manipulátoři.cz