MojElektromobil

Výrobca stavebných materiálov Holcim plánuje doplniť svoj vozový park o tisícku nákladných vozidiel Mercedes-Benz eActros 600. Väčšina z týchto vozidiel bude používaných na ťahanie návesov na prepravu stavebných materiálov, ako je cement. Pre Mercedes-Benz Trucks je to najväčšia rámcová dohoda na vozidlá eActros 600. Správu priniesol portál electrive.

Hoci spoločnosti podpísali dohodu o zámere, ešte nejde o záväznú objednávku na 1 000 elektrických nákladných vozidiel. Obe strany nechali otvorený časový harmonogram, kedy možno očakávať prvé dodávky. Meredes-Benz eActros 600 bol predstavený v októbri 2023, jeho hlavnou prednosťou má byť dojazd. S kapacitou batérie približne 600 kWh je nový elektromobil v podobe ťažkého diaľkového ťahača schopný prejsť viac ako 500 kilometrov.

Mercedes-Benz eActros 600
Mercedes-Benz eActros 600 pre Holcim | Zdroj: Daimler Truck & Bus

Sériová výroba už tento rok

Výrobca plánuje sputenie sériovej výroby nového modelu na koniec roka 2024. To znamená, že prvé sériové vozidlá sa do Holcimu dostanú najskôr v roku 2025. Spoločnosť Holcim má sídlo vo Švajčiarsku, ale je zastúpená vo viac ako 60 krajinách s približne 60 000 zamestnancami.

“Sme nadšení, že môžeme spolupracovať s Mercedes-Benz Trucks na elektrifikácii nášho vozového parku a urýchliť tak náš cieľ, aby 30 % našich nákupov ťažkých nákladných vozidiel alebo zmlúv do roku 2030 bolo bezemisných.”

Miljan Gutovic, regionálny riaditeľ pre Európu v spoločnosti Holcim

Výrobca stavebných materiálov sa spolieha na elektrické vozíky od rôznych výrobcov. Minulý rok si spoločnosť objednala 130 elektrických nákladných vozidiel FM Electric a FH Electric od spoločnosti Volvo Trucks. Ide o prvú dodávku z rámcovej dohody na nákup až 1 000 elektrických nákladných vozidiel do roku 2030. Prvých 130 elektrických nákladných vozidiel dodaných v tomto roku zaradia do prevádzky vo Francúzsku, Nemecku, Švajčiarsku a Spojenom kráľovstve.

Volvo FM electric Holcim
Domiešavač Volvo FM electric pre Holcim | Zdroj: Volvo Truck

Holcim už má skúsenosti s elektrickými nákladnými vozidlami aj v prebiehajúcich prevádzkach: švajčiarska dcérska spoločnosť skupiny od roku 2021 prevádzkuje tri elektrické domiešavače betónu od spoločnosti Designwerk (dcérska spoločnosť Volvo) a skupina si v roku 2022 objednala aj desať vozidiel Hyliion ERX.

Nielen BEV, ale aj vodíkové ťahače

Holcim je otvorený aj vodíkovým nákladným vozidlám: spoločnosť je jedným z piatich testovacích zákazníkov, ktorí si v polovici minulého roka prevzali nákladné vozidlo GenH2 od spoločnosti Daimler Truck & Bus. Vodíkový model by mal byť pripravený na sériovú výrobu v roku 2027.

Mercedes-Benz GenH2
Vodíkový ťahač Mercedes-Benz GenH2 | Zdroj: Daimler Truck & Bus

Medzitým už ďalší zákazníci siahli po vozidlách Mercedes-Benz eActros 600. 40-tonové nákladné vozidlo poháňa elektrická hnacia náprava s dvoma elektromotormi a štvorstupňovou prevodovkou. Systém stojí na 800 V architektúre a generuje 400 kW trvalého a 600 kW špičkového výkonu. Podľa spoločnosti Mercedes-Benz Trucks bol pohon špeciálne vyvinutý na použitie v ťažkej nákladnej diaľkovej doprave – a preto bol zámerne vybavený štyrmi prevodovými stupňami. Stredne ťažký model eActros 300/400, ktorý je už na trhu, kombinuje dva elektromotory s dvojstupňovou prevodovkou.

Náš tip
Scania rozširuje ponuku batériových elektrických nákladných vozidiel. Prináša aj vlastnú nabíjaciu službu
29. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+