Po vylodení v estónskom Taline ma čakala už len rýchla cesta domov. Prvé dve nočné nabíjania prebehli na IONITY pri Pärnu v Estónsku a Pasvalys v Litve. Obe boli zdržovacie a stačili na celé Pobaltie. Nabíjal som čo najviac, aby som cez noc aj niečo naspal.
- Predchádzajúca 2. časť – vo Fínsku.
Zvyšné boli až v Poľsku – Suwalki, Wyszków pri Varšave, Piotrków trybunalski a v Tychy. Všetko na Greenway. Tieto boli iba čiastočné do 70 až 80%, lebo Kia e-Niro má po 75% už dosť pomalú nabíjaciu krivku.
Na Slovensku ostala Žilina (UFC OC Dubeň) a ešte jedno pri Senci. Nie vhodné pred panelákom nechávať auto s prázdnym akumulátorom. Celá cesta merala 4700 kilometrov. Priemerná spotreba vyšla na 17-18kWh/100km. To aj vrátane spania v úžitkovom režime bez nabíjania.
Praktické rady
Nikdy predtým som v osobnom aute nestrávil v zime celých 7 dní. Niektoré etapy boli náročnejšie, ale celkovo som si výlet užil a oddýchol si. Tepelné čerpadlo auta bežalo takmer nepretržite.
Office v aute
Pokrytie LTE signálom je dobré skoro všade. Akurát vo Fínsku je nutné počítať s vyššími odozvami na slovenské servery. Zíde sa dobrý dátový paušál. Za týždeň som minul asi 30 GB, ale dosť som si streamoval Youtube aj filmy. Prípadne využiť miestnu SIM s dátami.
Krčiť sa ku notebooku na kolenách nie je dlhodobo vhodné pre chrbticu. Na našich eshopoch je možné si objednať podložku na volant, ktorá dostane počítač do vyššej polohy a krčná chrbtica nedostáva toľko zabrať.
Energie bolo samozrejme dosť. Všetky zariadenia som nabil cez 12V adaptér DELL USB-C s podporou power delivery (65W). Vstavanú 230V zásuvku (200W) e-Nira som nevyužil ani raz.
Spánok
Na tento trip som si zobral iba zimný spacák, bez karimatky. Spal som tak, že som si zložil väčšiu časť sedadla (60/40 delenie). So svojimi 188 cm som sa naskladal nohami do kufra a hlava končila na opierke sedadla. Spalo sa mi dobre aj v takomto provizóriu.
Tvrdá zadná časť sedadla po viacerých dňoch už nebola veľmi pohodlná. Stojí za to sa s nocľahom viac vyhrať. Plochu sedadla si ešte viac predĺžiť podpornou konštrukciou a dať pod spacák hrubšiu karimatku, alebo tenší matrac.
Tepelný komfort
Ako ste čítali v minulých častiach, počas spánku auto spotrebovalo aj bez nabíjania iba okolo 8-12% energie a to aj pri vykurovaní na 23°C. Alternatívne sa dá prespať v aute počas nabíjania a zároveň si auto nabiť na ďalší úsek.
Klimatizácia má režimy automatického odvlhčovania vzduchu aj odhmlenia. Nie všetky elektromobily majú úžitkový režim. Ten zapínam aj pri pred nabíjaní, ak idem v aute spať. Po nabíjaní by sa inak odpojil hlavný trakčný akmulátor a hrozilo odstavenie klimatizácie v dôsledku vybitia 12V akumulátora.
WC a hygiena
S toaletami problém nie je. Po cestách sú čerpacie stanice, nákupné centrá, príp. prevádzky typu McDonald/Hesburger. Komplikovanejšie to môže byť pri prespaní v aute niekde na AC stĺpiku v centre mesta. Takýmto nočným nabíjaniam je lepšie sa vyhnúť.
So sprchami je to pri osobnom aute v zime oveľa komplikovanejšie. Nedá sa použiť napríklad vlastná solárna sprcha, kempy sú zatvorené. Jedna z možností je zapojiť do cesty občas štandardné ubytovanie. Iná dostupná alternatíva je použiť verejné sprchy, ktoré sú na niektorých čerpacích staniciach pre kamionistov. Vyhľadať sa dajú napríklad cez wanderermap, alebo s ubytovaním truckparkingeurope.
Strava
Nie je nutné nosiť si so sebou varič, aj keď niektoré elektromobily s 3,6 kW zásuvkami si už pýtajú zobrať na cesty rovno indukčnú jednoplatničku. Po ceste je veľa možností ako sa najesť, vrátane teplej stravy.
V prípade studenej som si vo Fínsku obľúbil ich šaláty. Dajú sa tam kúpiť v každom markete, vrátane LIDLu. Mimo šalátu je tam z každého trochu – od vajíčka, trochu mäsa/ryby/krevety, paradajky, syr, olivy, fazuľa, cestoviny a tak podobne. Na výber sú rôzne variácie a pestrá strava je zabezpečená.
Zimné cestovanie
Teploty sa takmer po celý čas držali v pásme tesne nad nulou. Toto mi vyhovovalo najviac, lebo som sa nemusel pri spúštaní nabíjania zakaždým obliekať. Keď bolo v Estónsku -6°C a fúkal mrazivý vietor, výjsť z vyhriateho auta bez bundy bol pre telo celkom šok.
Pri cestovaní v mrazivom počasí si treba dávať pozor na prechladnutie a choroby. Prevencia je lepšia, ako sa liečiť niekoľko dní v stiesnenom aute.
Nabíjanie
Ak ide niekto na vanlife, väčšinou sa neponáhľa a má viac času. Z toho dôvodu je lepšie zapájať do cestovania viac pomalých AC nabíjaní, ktoré sú väčšinou za výhodnejšie ceny, alebo sú bezplatné. Komplexný zoznam nabíjacích staníc sa dá zistiť cez aplikáciu Plugshare. Komentáre iných ľudí často vypovedia dosť o stave stanice.
Konkrétne nabíjacie možnosti má každé auto iné. Automobilky ponúkajú koncernové paušály s rôznymi balíkmi a aj cenami. Na diaľkové presuny sa s ohľadom na rýchlosť a komfort odporúča využiť siete Supercharger (Tesla), alebo IONITY (ostatné autá).
Plánovanie dojazdu
Čerstvá novinka je, že jeden z najprepracovanejších plánovačov A better route planner sa dá veľmi ľahko prepojiť s autom do režimu Live data už aj priamo cez bežný pár eurový OBD2 ELM327 adaptér. Plánovač potom počas cesty zobrazuje odhadované percentá na najbližšiu nabíjačku a pomôže rozplánovať aj nasledujúce nabíjania.
V závere môžem len odporučiť takéto cestovanie pre všetky dobrodružné povahy. Elektromobil sa kvôli jeho vysokej spoľahlivosti a lacnejšej prevádzke na takéto výlety aj do zimy výborne hodí.