Honda dnes na Slovensku oficiálne predstavila absolútnu novinku na poli elektromobilov. Honda e je prvý elektromobil japonského výrobcu, ktorý sa navyše snaží zaujať hneď viacerými vlastnosťami. Pôvabný exteriér dopĺňa futuristický interiér s päticou hlavných displejov.
Namierené do mesta
Novinka má stelesňovať víziu značky v mestskej mobilite. A to sa jej pochopiteľne darí aj bez väčšej námahy. Kompaktné rozmery tento smer skrátka predurčujú. Dĺžka vozidla je len 3 894 milimetrov, šírka 1 750 milimetrov a výška 1 512 milimetrov. Miesta pre vodiča a spolujazdca je však dostatok. Ak patríte medzi vyšších, nad 190 centimetrov, môžete mať s miestom problém, no ostatní sa na nedostatok miesta vyslovene nemôžu sťažovať.
Na zadných sedlách je to, podla očakávaní, o niečo horšie. Honda e ponúka priestor pre 4 ľudí. Nejde však o kompromis, kedy by týmto obmedzením získali pasažieri vzadu viac miesta. Ide skôr o nutnosť. Avšak, nemôžem povedať, že by som mal vzadu málo miesta. Na druhú stranu, nepatrím medzi najvyšších. Miesta na nohy som mal dosť, viem si predstaviť, že aj ľudia okolo 180 centimetrov nemusia mať s priestorom pre nohy problém. Horšie to môže byť s priestorom nad hlavou, tam mi veľa priestoru naozaj nezostávalo.
Kompaktným rozmerom nie je nič dlžný kufor, ktorý rovnako ponúka menší objem. Podľa údajov výrobcu ide o 171 litrov, ak však sklopíte zadné sedadlá, viete sa dostať až na 861 litrov. Čím sa však Honda vyslovene chváli je veľmi solídny polomer otáčania – iba 4,3 metra (na kolesách).
Zaujímavé zvonka, očarujúce vo vnútri
Honda sa svoj elektromobil snaží odlíšiť. Nielen funkciami, ale aj vizuálne. Síce to nikde nie je napísané, podľa môjho skromného uváženia má byť už len z exteriéru všetkým okoloidúcim jasné, že okolo nich práve prešlo neobyčajné auto. Výrazné svetlá spolu s prednou maskou, ktorej takmer identická kópia sa nachádza vzadu a ďalšie veľmi jemné, no výrazné tvary, dávajú novej Honde špeciálny, moderný, charakter. Atypický vzhľad umocňuje dvojica spätných zrkadiel, teda v tomto prípade kamier.
Zároveň, na aute by ste len ťažko hľadali klasické kľučky – dizajnéri sa ich rozhodli zapustiť priamo do dverí, čo jednak prispieva čistému dizajnu, no taktiež znižuje aerodynamický odpor. Ako som už spomenul, Honda e vyzerá vo vnútri naozaj nezvyčajne. Ak niekto niekedy sníval nad palubovkou ako v lietadle, Honda mu tento sen splnila. Všetkých päť displejov sa však nachádzajú vpredu a tvoria jeden ucelený infotainment. Teda, pre infotainment sú vyhradené dva hlavné dotykové displeje, jeden po pravici vodiča a druhú priamo pred spolujazdcom.
Displej všade, kde sa pozrieš
Po bokoch sa nachádzajú displeje spätných kamier a ďalší displej sa nachádza za volantom. Prípadnú variabilitu kokpitu sme v krátkom teste nestihli vyskúšať, no dva hlavné displeje nás určite zaujali. Zaujímavým bonusom je tiež možnosť nahradiť aj klasické stredné spätné zrkadlo obrazom zo zadnej kamery. Pri parkovaní poteší prítomnosť širokej zadnej kamery, no najmä veľmi veľký rozhľad okolo auta pri 360 stupňovej kamere s pohľadom zhora.
Veľmi pozitívne je, že oba hlavné displeje infotainmentu medzi sebou “spolupracujú.” Znamená to, že oba sú funkciami v podstate totožné, čo so sebou prináša jednu veľkú výhodu. Rôzne nastavenia môže plnohodnotne ovládať aj spolujazdec. Napríklad, ak chcete nastaviť navigáciu, môže tak spraviť spolujazdec cez svoj displej, pričom už nastavenú trasu vám môže prehodiť na displej, ktorý je bližšie k vám.
Takto je možné preklápať všetky aplikácie. Na plné využitie tejto funkcie sa určite pozrieme vo veľkom teste. Čo nám však v interiéri určite chýbalo bol priestor určený výhradne pre mobilný telefón či bezdrôtové nabíjanie. To najmä v aute, ktoré vo viacerých aspektoch pôsobí priam futuristicky, by určite nemalo chýbať.
Dojazd a prvá jazda
Na aute sme si mohli dať len jeden kratší okruh o dĺžke iba pár kilometrov. Jazdné vlastnosti si preto na takto krátkej trase netrúfam hodnotiť, no 154 koní v plnej moci elektromotora je skrátka cítiť. Síce nejde o ohromujúce číslo, pri ktorom by spozorneli majitelia spaľovacích áut, v prípade elektrického motora s krútiacim momentom 315 Nm ide o úplne iný vesmír. Zrýchlenie na mestských 50 km/h je bleskurýchle a autu nerobí problém zatlačiť vás do sedačiek ani pri zrýchľovaní z 50 km/h na 100 km/h.
Honda e je k dispozícii v dvoch verziách – menej výkonnej so 100 kW motorom alebo výkonnejšej – Advanced – so 113 kW motorom. My sme mali k dispozícii výkonnejšiu verziu. Hodnota zrýchlenia z 0 – 100 km/h je s výkonnejšou verziou 8,3 sekundy, nižšia verzia to zvládne za 9 sekúnd. Auto je vybavené batériou s kapacitou 35,5 kWh, no nejde o využiteľnú kapacitu. Ak si vyberiete verziu so 16 palcovými kolesami, dojazd pri metodike WLTP je 222 kilometrov. Ak zvolíte výkonnejšiu verziu so 17 palcovými kolesami, WLTP dojazd klesne na 210 kilometrov.
Čo sa týka nabíjania, sklamaním môže byť prítomnosť 6,6 kW palubnej nabíjačky, ktorá je iba jednofázová. Honda e si dokáže poradiť aj s jednosmerným nabíjaním cez CCS konektor. Ak auto zapojíte na nabíjačku s výkonom vyšším ako 50 kW, auto do batérie pustí maximálne 66 kW. V prípade nabíjania na štandardnej 50 kW nabíjačke trvá nabíjanie do 80 % presne 31 minút. Ak zvolíte rýchlejšiu nabíjačku, čas klesne na 30 minút. Z tohto je jasné, že výkon 66 kW si auto dokáže držal len krátko, no tešíme sa na testy v reálnych podmienkach.
Prvé nabíjanie
My sme s autom skočili na pár minút na nabíjačku, no ešte bolo nabité na 70 %. Vtedy sa nabíjací výkon držal nad 30 kW, pričom po prekročení 80 % klesol na približne 22 kW. Nabíjali sme do 88 % a výkon nabíjania sa už do tejto hodnoty nemenil.
Asistenčné systémy a konektivita
Honda e je vybavená širokou ponukou asistenčných systémov. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat. Vozidlo vás dokáže držať v pruhu, zvládne čítať dopravné značky a prispôsobovať rýchlosť maximálnej povolenej rýchlosti. Zvládne znížiť následky nehody či dokonca odvrátiť potencionálnu kolíziu – napríklad, ak budete chcieť vojsť do pruhu, v ktorom ide oproti auto, Honda e má zvládnuť zastaviť sama. Taktiež nechýba detekcia chodcov či cyklistov. Určite poteší prítomnosť parkovacieho pilota, ktorý vďaka 12 sonarom dokáže zaparkovať všetkými troma spôsobmi.
Aplikácia My Honda+
Honde e nie je cudzia ani konektivita. Aplikácia My Honda+ umožní diaľkový prístup k vozidlu. Pomocou nej môžete sledovať polohu vozidla, kontrolovať, či sú zavreté dvere, prípadne či je auto zamknuté. Ak by ste náhodou zistili, že ste auto zabudli zamknúť, môžete tak urobiť aj cez aplikáciu. Samozrejme, súčasťou je tiež kompletný manažment nabíjania a ovládanie klimatizácie.
V aplikácii sa taktiež ukladá história ciest. Z pohľadu bezpečnosti vás aplikácia vie upozorniť, ak by náhodou niekto s autom manipuloval, respektíve vyšiel z vami povolenej zóny. Vozidlo je už teraz pripravené na digitálny kľúč. Vďaka nemu môžete auto odomknúť a naštartovať iba pomocou vášho telefónu. Táto funkcia však ešte nie je spustená. V prípade telefónu s operačným systémom Android bude stačiť priložiť mobil s NFC k B-stĺpiku a následne na NFC čítačku pod displejom infotainmentu.
Pre prvého majiteľa bezplatne
Ak používate iOS, digitálny kľúč bude fungovať cez kombináciu Bluetooth pripojenia a PIN kódu. Dátová konektivita je pre prvého majiteľa bezplatná, za digitálny kľúči si ale budete musieť priplatiť. Na prvý rok bude k dispozícii síce zadarmo, následne budete musieť zaplatiť 49 € / rok. Auto taktiež podporuje hotspot cez dáta, no táto funkcia zatiaľ na Slovensku nie je dostupná, nakoľko sa prevádzkovateľ služby – Vodafone – nedohodol s lokálnymi operátormi. Každopádne, aj hotspot je prémiová služba za poplatok.
Cenník Honda e
Honda e je už dostupná aj na našom trhu. Cena začína na sume 34.990 € vo verzii s elektromotorom s výkonom 100 kW (136 k). Honda e Advance so 16″ kolesami a výkonom 113 kW (154 k) stojí 37.990 €. Zákazník má na výber aj verziu Advance so 17″ kolesami za rovnakú cenu.
Honda si pripravila uvádzaciu akciu pre prvých 20 zákazníkov, ktorí dostanú Honda Power Charger + kábel v hodnote 1.435 € zadarmo.
VIDEO: prvá jazda
Čo konkurencia?
Cena 34 990 € určite nie je najmenšia, najmä ak novú Hondu e porovnávame s inými mestskými vozidlami od konkurencie. Samozrejme, najlacnejšia verzia je e-Up, respektíve Citigo-e, ktorých cena sa pohybuje okolo 22 000 €. Z pohľadu technológií je na tom Honda e výrazne lepšie, najmä čo sa týka asistentov a infotainmentu. Miesto pre 4 cestujúcich si ale obe autá nemôžu závidieť. Na druhú stranu, e-Up / Citigo-e ponúka o niečo väčší dojazd – 250 WLTP a taktiež dvojfázovú 7,4 kW nabíjačku.
Za zmienku stojí aj Peugeot e-208, ktorý ponúkne ešte väčší dojazd vďaka 50 kWh batérii. V základe nájdete 3-fázovú 11 kW palubnú nabíjačku a podporu pre 100 kW DC. Trnavská elektrická 208 má nastavenú cenovku na 29 990 €. Spomenúť môžeme aj Opel Corsa-e či elektrické Mini, ktorého cena je v základnej výbave o pár stoviek nižšia – 32 950 €. Honda e však ide o zaujímavom dizajne a špecifickom interiéri, čím si vyššiu cenu chce obhájiť.