Automobilky prinášajú na trh rôzne typy pohonov, ktoré kombinujú klasické spaľovacie motory s batériami a elektromotormi. U nás na webe sa samozrejme zameriavame najmä na elektromobily, no prinášame vám testy aj plug-in hybridov. Predsa len, sú to autá, ktoré dokážu prejsť niekoľko desiatok kilometrov v elektrickom režime a je ich možné pripojiť do elektrickej zásuvky. Tentokrát sme sa ale rozhodli vyskúšať aj ďalší typ hybridného pohonu, ktorému už chýba možnosť nabíjania. Ide o model Honda Jazz e:HEV Crosstar, ktorý na trh prišiel spolu s elektromobilom Honda e a teraz aj k nám na test.
Tak ako na Honde e, aj na Honda Jazz e:HEV Crosstar sme si mohli po prvýkrát zajazdiť na akcii pri uvedení oboch áut na trh. Plnohodnotný test retro-futuristickej Hondy e sme vám priniesli ešte minulý mesiac. Auto nás určite prekvapilo hneď viacerými vlastnosťami, no radosť občas striedalo aj sklamanie. Tentokrát sme sa teda dostali aj k plnohodnotnému testovaniu druhej novinky, ktorá už nie je elektromobilom, ale skôr klasickým hybridom. Nový pohon si Honda nazvala slovom e:HEV. Ide o akúsi kombináciu plug-in hybridného systému s klasickým hybridným.
Známy exteriér
Aktuálny model Honda Jazz e:HEV Crosstar vychádza z toho, čo značka začala už pred takmer dvadsiatimi rokmi. Ide o štvrtú generáciu Hondy Jazz a stále sa drží pôvodnej filozofie – kompaktné rozmery a čo najväčší využiteľný priestor vo vnútri. Zároveň je rovnako zaujímavá exteriérom, ktorý je evolúciou všetkých ostatných generácií. Predná maska však získala výraznejšie, no napriek tomu čistejšie línie, ktoré prirodzene splývajú s taktiež výraznými prednými svetlometmi.
- Rozmery (dĺžka x šírka x výška): Jazz Crosstar: 4 090 x 1 725 x 1 526 milimetrov | Jazz: 4 044 x 1 694 x 1 526 milimetrov
- Maximálny výkon elektromotora je 80 kW s krútiacim momentom 253 Nm
- Maximálny výkon spaľovacej sústavy je 72 kW s krútiacim momentom 131 Nm
Tie sú LED a dostupne sú vo všetkých verziách bez ohľadu na výbavu. My sme však na test nemali obyčajnú verziu, ale Crosstar, ktorá má malému Jazzu dodávať vzhľad kompaktného SUV. Dizajn je teda na pohľad robustnejší, aj keď malá karoséria sa nedá len tak oklamať. Táto verzia je teda mierne väčšia a zároveň má aj vyššiu svetlú výšku o 1,6 centimetra. Na strechu pribudli strešné nosiče, vďaka čomu je predsa len o niečo viac využiteľné aj ako rodinné auto na dlhšie cesty za dovolenkou.
Interiér a infotainment
Jazz dokáže skutočne prekvapiť priestranným interiérom. Keď sa na auto pozeráte z vonku, skôr by ste čakali, že sa v aute budete tlačiť. Jazdu v pätici som síce neskúšal, no pri klasickej štvorčlennej “posádke” som s dostatkom priestoru nikdy nemal problém, práve naopak. Dostatočný je aj objem batožinového priestoru – 298 litrov. Vďaka špeciálnym sedadlám si však môžete zadný priestor upravovať podľa vašich preferencií – či potrebujete prepraviť vyššie alebo širšie predmety. Celkovo tak viete získať až 1 199 litrov batožinového priestoru.
Čo možno nemusí sadnúť každému je riadiaca páka. Tá je tradičná, poriadne veľká, takže vám vždy padne do ruky. Honda sa tu paradoxne nehrala na technologického inovátora a skočila po overenom riešení. Ja osobne som s ním problém nemal, aj keď z posledných testovaných áut som bol skôr zvyknutý na tlačidlá či jednoduchšie prepínače / riadiace páky. Použité materiály sú skôr obyčajné, teda kombinácia plastov či kože. Spracovanie ako také je dobré a rovnako dobre som sa aj v aute cítil. Sedadlá je možné nastaviť iba manuálne, no ponúkajú dostatok komfortu.
Ak beriem do úvahy čisto komfort a spracovanie interiéru, Jazz vo mne zanechal veľmi podobný dojem ako Honda e. Síce tu nie je žiadne drevené obloženie či päť displejov, fakt, že auto vyšlo z rúk japonskej Hondy bol cítiť na každom detaile. Displej infotainmentu je dostatočne veľký, má deväť palcov a ide v podstate o totožný systém, aký je aj v Honde e. Všetky základné funkcie, vrátane nastavení, navigácie či komunikácie s mobilným telefónom boli totožné. Honda síce pri predstavení sľúbila bezdrôtové Android Auto, počas nášho testu stále fungovalo iba po pripojení cez kábel.
Pohonný systém e:HEV
Zatiaľčo klasické hybridy využívajú elektrickú energiu z rekuperácie na zníženie spotreby spaľovacieho motora, tu je elektrický motor ako hlavná pohonná jednotka. V drvivej väčšine prípadov totiž Honda Jazz e:HEV Crosstar má jazdiť s pomocou elektrického motora a potvrdil to aj náš test. Vo vozidle je inštalovaná klasická lítium-iontová batéria, ale s veľmi nízkou kapacitou 0,78 kWh. To je hodnota, ktorá pochopiteľne nemôže stačiť na čisto elektrickú jazdu v rozmedzí niekoľkých desiatok kilometrov.
Zároveň by pri tak malej batérií vôbec nedávalo zmysel premýšľať nad zapracovaním systému pre jej nabíjanie. Honda Jazz e:HEV Crosstar teda batériu nabíja dvomi spôsobmi. Prvý je pochopiteľne brzdenie. Energia je získavaná rekuperáciou, pričom pri brzdení z vyšších, povedzme diaľničných rýchlostí, je možné okamžite vidieť, ako stúpa hodnota nabitia batérie. Druhý spôsob, ktorým sa batéria dobíja, je pomocou spaľovacieho motora.
Jazdné režimy
Malú batériu je teda možné celkom rýchlo nabiť aj rekuperáciou, no ešte rýchlejšie ju dokážete vybiť, keď sa systém rozhodne prepnúť do čisto elektrickej jazdy. Honda Jazz e:HEV Crosstar teda dokáže jazdiť v troch jazdných režimov. Tie riadiaca jednotka prepína tak, aby bola dosiahnutá čo najnižšia spotreba a najnižšie emisie. V prípade, ak je akumulátor dostatočne nabitý a vaša rýchlosť nie je veľmi vysoká, auto väčšinou prechádza do čisto elektrickej jazdy.
O tomto režime informuje na displeji kokpitu znakom EV. Toto je jediný moment, kedy auto jazdí lokálne bez emisií. Ak batéria klesne na úroveň 30 %, EV režim sa vypína a auto štartuje spaľovací motor. Stále sa teda na pohyb využíva elektrický motor, no spaľovací agregát zabezpečuje dostatok elektrickej energie cez generátor. Práve tento režim je ten, v ktorom Honda jazdí najčastejšie. V metskej premávke sa síce často vedela prepínať aj do EV režimu, auto vie minúť elektrickú energiu pomerne rýchlo a opätovne ju teda musí získavať zo spaľovacieho motora.
Takýto systém však má byť podľa Hondy úspornejší ako tradičný pohon. Výrobcom udávané spotreby sú v najnižších hodnotách na úrovni 3,9 l / 100 km. To na benzínový motor vôbec nie je zlé číslo a podľa skúsenosti z môjho testu sú tieto hodnoty reálne. Aby som ale nepredbiehal, posledný jazdný režim je so spaľovacím motorom, ktorý je už napojený priamo na kolesá. Tento režim auto využíva iba v špecifických situáciách, kedy je spaľovací motor najefektívnejší. Pochopiteľne ide o rýchlejšiu jazdu, napríklad po diaľnici.
Jazda a spotreba
Pocit z jazdy v Honde Jazz e:HEV Crosstar bol oveľa komfortnejší ako som pôvodne predpokladal. Aj keď teda, na test som mal verziu s vyššou svetlou výškou a neviem teda porovnať správanie tohto modelu s klasickým Jazzom. Každopádne, jazda je zameraná prevažne na komfort a pohodlie ako na nejaký prudko športový zážitok. Podvozok je mäkší a veľmi dobre kopíruje nerovnosti, pričom problém mu nerobí ani väčšina neslávne známych kanálových poklopov uprostred cesty. To samozrejme neznamená, že si na ne nemáte dávať pozor.
K údajom spotreby som sa síce už z časti vyjadril, teraz je priestor povedať k ním pár slov navyše. S Hondou Jazz e:HEV Crosstar som jazdil prevažne po diaľnici, no absolvoval som aj jednu kombinovanú trasu z Bratislavy do Topolčian. Prvá cesta po diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou pri maximálnej povolenej rýchlosti podľa GPS dostala priemernú spotrebu na 5,4 l / 100 km. Na druhý deň som trip meter zmazal a vydal som sa na cestu z Trnavy do Bratislavy a naspäť do Trnavy. Odtiaľ som pokračoval smer Topolčany krátkym diaľničným úsekom od Hlohovca do Piešťan. Zvyšok cesty do Topolčian, rovných 35 kilometrov, som už absolvoval mimo diaľnice.
Celková prejdená vzdialenosť za daný deň bola 172 kilometrov so spotrebou 4,7 l / 100 km. Toto sú hodnoty, ktoré mi auto ukazovalo prakticky stále, vždy sa pohybovali medzi 4,5 l / 100 km až 5,5 l / 100 km. Celková priemerná spotreba sa však ustálila pod hranicou piatich litrov, čo na danú konfiguráciu považujem za dobré. Výrobca udáva pre čisto mestskú spotrebu 2,7 l / 100 km, no pri jazde v meste sa mi k tomuto číslu nepodarilo dostať. Vyššie uvádzaná minimálna spotreba 3,9 l / 100 km pri úspornej mestskej a okresnej jazde však nie je nedosiahnuteľná. Na jednu 40 litrovú nádrž benzínu sa nám podarilo prejsť takmer 800 kilometrov.
Záverečné hodnotenie
Honda Jazz e:HEV Crosstar je po všetkých stránkach veľmi zaujímavé auto, ktoré prináša dostatok komfortu, dobrý pocit z jazdy a navyše kombinuje veľmi zaujímavý systém spaľovacieho a elektrického pohonu. Hybridná jednotka e:HEV sa snaží byť maximálne efektívna a využiť to najlepšie z oboch typov pohonov. Vyššiu efektivitu jej samozrejme nemôžeme uprieť, no nám tu skrátka chýba možnosť auto nabiť. Nabíjať batériu s kapacitou 0,78 kWh samozrejme nedáva zmysel, čo je vlastne aj dôvod, prečo zostávame naklonení najmä elektromobilom a plug-in hybridným modelom.
Cena nami testovanej verzie: 24 340 €