Začína prakticky od nuly. A to aj napriek tomu, že v ostatných rokoch ukázala niekoľko konceptov aj sériovo predávané elektromobily Honda e a Honda e:Ny1. Honda na veľtrhu CES 2024 odhalila „Honda 0 Series,“ nový rad elektromobilov, ktorý spoločnosť začne globálne uvádzať od roku 2026.
Úplne nový rad elektromobilov
Honda 0 Series je nový rad elektromobilov, ktorý symbolizuje zásadnú transformáciu spoločnosti Honda. Názov typového radu predstavuje odhodlanie spoločnosti Honda prijať výzvu vyvíjania nového radu EV návratom k východiskovému bodu spoločnosti ako výrobcovi áut a vytvoriť úplne nové elektromobily „od nuly.“ V tejto súvislosti bol prezentovaný aj nový znak H, ktorý sa bude používať výlučne pre elektrické modely Honda ďalšej generácie ako logo.
Vývoj nových modelov sa má niesť v duchu hesla: “tenké, ľahké a múdre”. Zaujímavá môže byť informácia, že na trh ich chce dostať už v priebehu dvoch rokov. Začne síce v Severnej Amerike, no neobíde ani Európu. Netreba zabúdať, že Honda už dlhšie prezentuje svoje odhodlanie v segmente elektrifikácie automobilov, aby „zvýšila podiel predaja vozidiel EV a FCEV globálne do roku 2040 na 100 %.“
Ľahké, inteligentné a aerodynamické
Prvé modely radu Honda 0 Series majú predstavovať deliacu čiarku. Jasné stelesnenie vízie a reprezentáciu toho, akým smerom sa značka bude uberať pri vývoji elektrifikovaných modelov.
Honda sa bude snažiť vytvoriť v oblasti elektromobilov novú hodnotu tým, že prekoná obmedzenia konceptu „hrubé a ťažké“ v dôsledku veľkých a ťažkých batérií, potrebných na zabezpečenie dostatočne dlhého dojazdu, ako aj veľkej a ťažkej karosérie a platformy potrebnej na ich umiestnenie. Ak by sme to zhrnuli, tak novinky majú byť silne orientované na aerodynamiku, športovú jazdu, vysoký výkon a budú plné praktických inteligentných technológií.
Spomína sa napríklad využívanie automatizovanej jazdy v systéme ADAS (pokročilý systém podpory riadenia). Ten má čerpať z technológie Honda SENSING Elite, čo bola automatizovaná jazda 3. úrovne (podmienená automatizovaná jazda v obmedzenej oblasti). V druhej polovici 20. rokov 21. storočia chce systém posunúť o úroveň vyššie.
Honda taktiež avizuje cenovo dostupnejšie elektrické vozidlá s viacerými funkciami automatickej jazdy. Novinky majú zvýšiť počet situácií, v ktorých sa bude môcť automatizovaná jazda používať na rýchlostných cestách, a niektoré funkcie bez potreby používania rúk, ktoré sú aktuálne dostupné len na rýchlostných cestách, budú dostupné aj na bežných cestách.
Pozornosť venuje aj softvérovej stránke. Vozidlo rozpozná preferencie používateľa, napríklad hudbu, ale aj správanie vodiča a jeho zvyklosti pri šoférovaní, a bude predkladať rôzne návrhy. Okrem toho bude vozidlo poskytovať informácie o okolití a navigáciu pre „posledný kilometer“ do konečného cieľa, ktorý musia používatelia prejsť sami, keď vystúpia z vozidla.
Vyráža do boja proti degradácii batérií
Výrobca sľubuje aj dosahovanie veľkej vysokej energetickej účinnosti. Zjednodušene povedané chce raziť cestu vysokej optimalizácie po každej možnej stránke, aby mohla pri použití ľahkých akumulátorov s vysokou hustotou dosahovať dostatočný dojazd, a to aj napriek minimalizácii kapacity akumulátorov vo vozidle.
Honda chce pri svojich nových elektromobiloch minimalizovať degradáciu batérie aj počas mnohých rokov používania a skrátiť dobu nabíjania. Pre modely radu 0 Series, ktoré budú uvedené na trh v druhej polovici 20. rokov sa rýchle nabíjanie z 15 % na 80 % skráti približne na 10–15 minút. Medzitým sa Honda snaží obmedziť degradáciu kapacity batérie (pre dojazd) na menej ako 10 % po 10 rokoch používania, a to pomocou technológie riadenia akumulátorového systému. Využívať na to bude jazdné dáta z viac ako 1 milióna elektrifikovaných vozidiel Honda.
2 konceptové vozidlá
Saloon je kľúčovým koncepčným modelom radu Honda 0 Series, ktorý stelesňuje prístup „tenké, ľahké a múdre.“ Nízky športový štýl, ktorým sa Saloon na prvý pohľad odlišuje od ostatných elektromobilov, je spojený s netradičným dizajnom. Zaujme vnútorný priestor, ktorý je priestrannejší, než si dokážete predstaviť na základe vonkajšieho vzhľadu.
Druhým konceptom je Space-Hub. Aj v tomto prípade sa spomína veľký dôraz na priestrannosť. Honda dokonca spomína flexibilný priestor, ktorý sa okamžite prispôsobí predstavám používateľov, a stáva sa centrom, ktoré spája ľudí s ľuďmi, ľudí so spoločnosťou a vytvára vzájomnú rezonanciu. Značka jednoducho chce svojim zákazníkom poskytnúť maximálnu “radosť z jazdy”.
Napriek tomu, že nejaké tie základy prezradila, akékoľvek technické parametre si necháva pre seba. Na reálne výsledky nového prístupu a filozofie si chvíľu musíme počkať.