Požiare elektromobilov sú často medializované, čo môže vytvárať dojem, že sú bežné a predstavujú vysoké riziko pre používateľov. Spomienky na prípady, ako zvolávacia akcia Chevy Bolt, kde sa upozornilo na riziko požiaru, ešte viac umocňujú tento pocit. Pravdou však je, že pravdepodobnosť požiaru v elektromobile je podstatne nižšia ako v autách so spaľovacími motormi. Tejto téme sme sa už viackrát venovali aj my, no tentokrát prichádzajú správy z InsideEvs.
Kým benzín je vysoko horľavý a ľahko vznietiteľný, batérie elektromobilov podliehajú procesu nazývanému tepelný únik. Ide o situáciu, keď batéria začne generovať teplo rýchlejšie, než ho dokáže odvádzať, čo môže nastať kvôli výrobným chybám, nesprávnemu nabíjaniu alebo často aj fyzickému poškodeniu. Poškodené batériové články môžu spôsobiť rýchle uvoľnenie energie a následné zapálenie horľavého elektrolytu v článkoch, čím sa odštartuje reťazová reakcia, ktorá sa len ťažko zastavuje.
Zvýšená pozornosť bola nedávno venovaná prípadom požiarov elektromobilov, ktoré boli vystavené slanej vode, napríklad po hurikánoch. Slaná voda môže narušiť ochranné vrstvy batérie, čím môže vzniknúť skrat vedúci k tepelnému úniku. Napríklad po hurikáne Ian v roku 2022 začalo horieť 36 z približne 3 000 až 5 000 elektromobilov, ktoré boli vystavené slanej vode, čo je stále menej než 0,01 %.
Novšie elektromobily sú bezpečnejšie
Štatistiky z Nórska a Švédska hovoria, že požiare elektromobilov sú stále vzácne. Švédska štúdia ukázala, že v roku 2022 horelo iba 0,004 % elektromobilov v porovnaní s 0,08 % áut so spaľovacími motormi. Takéto dáta naznačujú, že elektromobily sú voči požiarom výrazne odolnejšie. Austrálska štúdia spravila tiež svoj prieskum, a zistili, že elektromobil mal medzi rokmi 2010 a 2020 šancu horenia 0,0012 %, pričom spaľováky mali 0,1 % šancu na danom území.
Novšie autá sú bezpečnejšie v tomto smere, čo potvrdzuje nórska štúdia, ktorá bola zameraná na poistné udalosti. Zatiaľ čo v rokoch 2006 až 2016 tvorili požiare elektrických vozidiel 4,8 % požiarov všetkých vozidiel, samostatne v roku 2016 toto číslo už bolo len na úrovni 2,3 %. Faktom je, že v roku 2016 sa predal aj najvyšší počet batériových vozidiel na tamojšom území. Nové techniky na hasenie takýchto požiarov zahŕňajú napríklad priamu injekciu vody do batérie, čo môže pomôcť výrazne znížiť potrebné množstvo vody na hasenie a skrátiť čas zásahu.
Nemali by ste prehliadnuť:
Použitie špeciálneho vybavenia, ako napríklad nástroje podobné hydraulickým kliešťom, umožňuje prístup do vnútra batérie a tým efektívne uhasenie požiaru. S rastúcim počtom elektromobilov na cestách očakávame aj širšie zavádzanie týchto nových techník, čo pomôže znížiť už tak nízku mieru rizika požiarov a spraví elektromobily ešte bezpečnejšími.