Ako jeden zo zásadných argumentov proti elektrickým autám sa používa práve situácia, kedy sa vznieti trakčná batéria vozidla. Uhasiť vysokonapäťový akumulátor je totiž problém, no nie neriešiteľný. Web Aktualne.cz sa tejto téme venoval a kontaktoval aj priamo viacero kompetentných osôb so žiadosťou o zodpovedanie kľúčových otázok. Českí hasiči sa horiacich elektromobilov neboja.
(Ne)priestrelné argumenty
Problémy súvisiace s požiarom trakčnej batérie elektromobilu sú reálne, to nie je možné poprieť. Ak sa teda na tento fakt odvolávajú odporcovia elektromobility, majú pravdu, avšak je potrebné poznať aj okolnosti. Často sa z príbehov, na ktoré sa pozerá iba z jednej strany, stávajú rôzne hoaxy či dezinformácie, a toto môže byť jedna z nich. Horia elektromobily častejšie ako spaľovacie autá? To je otázka, na ktorú dokáže priniesť odpoveď len dôkladná štúdia, no viaceré zdroje už teraz tvrdia, že to tak nie je.
Napríklad CNN prinieslo v roku 2018 článok, v ktorom sa pýtali podobnú otázku a jednu takúto štúdiu spomenuli. Jej záverom je, že od lithiových batériových systémov je možné očakávať rovnaký, prípadne menší počet explózií či požiarov v porovnaní s benzínovými alebo dieselovými autami. Tesla navyše tvrdí, že požiar Tesly je jedenásťkrát menej pravdepodobný ako požiar benzínového auta. Takéto tvrdenie sa od výrobcu batériových áut ale dá očakávať. Dôležité sú preto skutočné dáta.
Prečo autá horia?
Spaľovacie autá využívajú na pohon horľavé palivo, ktoré je priamo vo vnútri valcov zapaľované. Celý systém je pomerne komplikovaný, no ako vieme z každodenného života, aj napriek tomu stále bezpečný. Požiar vzniká iba pri chybe, prípadne môže prísť k zapáleniu paliva pri nehode. Ak takýto požiar vznikne, hasiči ho vedia uhasiť pomerne rýchlo.
Po uhasení a chladení sa vozidlo so spaľovacím pohonom už opätovne nemá tendenciu vznietiť. V prípade batériových elektrických áut je na pohon využívaná elektrická energia z batérií. Ich napätie je štandardne 400 V (Voltov), pričom pri nabíjaní je dodávaný prúd často vyšší ako 100 A (Ampérov).
To sú veľmi vysoké hodnoty, ktoré pre vznik požiaru bohato postačujú. Ten však rovnako nemá dôvod vzniknúť za normálnych okolností, ale iba pri chybe alebo nehode. Vysokonapäťové batérie sú väčšinou umiestnené v podlahe, a to v spevnenom tele, ktoré má batériu chrániť aj pri prípadnom náraze. Situácia je teda aj tu z čisto laického pohľadu totožná ako pri spaľovacích autách – každý náraz auta, a to aj pri vyšších rýchlostiach, automaticky nemusí znamenať požiar. Avšak, ak vznikne, uhasiť vysokonapäťovú batériu je preukázateľne oveľa náročnejšie.
V elektromobile či plug-in hybride sa nachádza “battery pack” s desiatkami až stovkami batériových článkov. Požiar začína skratom, a to konkrétneho článku či niekde v rámci elektrických rozvodov. Podstatné teda je, že nehorí batéria ako celok, ale iba jednotlivé batériové články. Už vzniknutý požiar tak spúšťa akúsi reťazovú reakciu medzi všetkými článkami, ktorú je len veľmi náročné zastaviť. Chladenie a prvotné uhasenie síce pomôže, no iba na pár sekúnd. Ďalšie batériové články sa opätovne vznietia a celý proces pokračuje ďalej.
Vývoj ide dopredu
Batériové články vždy prechádzajú cez prísne testy, kedy sú podrobené rôznym extrémnym testom. Príkladom sú tie od LG Chem typu E63, ktoré využíva Volkswagen e-Up, Citigo-e iV no taktiež aj Renault ZOE a iné modely. Ako ukazuje datasheet, batérie boli pri teste stlačené, prepichnuté, nabité na 200 % svojej kapacity, pod-vybité či zahrievané v rúre s teplotou 130 stupňov po dobu 30 minút. Batérie všetkými skúškami prešli bez toho, aby začali horieť alebo explodovali.
Zároveň, stále sa bavíme o lithiových akumulátoroch, ktoré sa využívajú v súčasnosti. Vývoj ide dopredu a je pravdepodobné, že aj v blízkej budúcnosti sa dočkáme nových batérií, ktoré by množstvo súčasných obmedzení či bezpečnostných rizík dokázali minimalizovať či dokonca úplne odstrániť. Ako ale ukazujú testy súčasných batérií, bezpečnostné riziko by už teraz malo byť skutočne nízke, a to aj v prípade dopravných nehôd.
Najmä mediálny problém
Posledný prípad požiaru plug-in hybridného BMW v Prahe pútal veľkú pozornosť. Okolnosti požiaru stále nie sú známe a je otázne, či sa niekedy dozvieme hlavnú príčinu. Čo však vieme je, že horiace BMW ponorili do kontajneru napusteného vodou. V súčasnosti ide o jeden z najefektívnejších spôsobov hasenia horiacej batérie. Vozidlo musí byť pod vodou niekoľko dní, možno až týždňov, čím sa batéria ochladzuje a reťazová reakcia sa tým má zastaviť.
Negatívny prístup k elektrickým autám však často vedie k už spomínaným nesprávnym alebo neúplným informáciám. Mať v nadpise informáciu o horiacom elektromobile je určite atraktívne, no v skutočnosti nejde o takú senzáciu ako sa môže zdať. Ako teda môžeme vidieť na príklade z Prahy, batéria sa nedá tak jednoducho uhasiť ako horiace auto na fosílne palivo. Stále však ide o požiar, ktorý majú hasiči plne pod kontrolou. Existujú konkrétne procesy a postupy pre jeho elimináciu.
Pohľad odborníkov
Teraz sa môžem vrátiť k spomínanému článku: “Poradí si čeští hasiči s elektromobily? Potřebují na to vybavení za stovky milionů” webu Aktualne.cz, v ktorom sa na problematiku hasenia elektrických áut pozreli podrobnejšie. Vyspovedali troch odborníkov, ktorí k tejto téme zaujali veľmi podobné stanovisko.
Konkrétne išlo o tlačového hovorcu generálneho riaditeľstva Hasičského záchranného zboru ČR, Rudolfa Kramářa, riaditeľa Technického ústavu požiarnej ochrany, Ondřeja Suchého a vedúceho oddelenia stavebno-technickej prevencie generálneho riaditeľstva Hasičského záchranného zboru ČR, Michala Valoucha. Každý priniesol viac svetla do jednej z problematík, a to konkrétnych chemických procesov pri požiari batérií, cez postupy pri hasení až po nedostatočne pripravenú legislatívu v súvislosti s výstavbou nabíjacích miest.
Podľa Valoucha je totiž legislatíva v tejto oblasti v rámci Európskej únie pozadu, nakoľko nereflektuje súčasné požiadavky. Konkrétne je tu reč o nedostatočnej úprave v oblasti stavebného práva či požiarnej ochrany: “Platná právna úprava neexistuje v oblasti stavebného práva ani požiarnej ochrany. V súčasnosti nie je optimálne pokrytá výroba a ani skladovanie batérií, garážovanie elektromobilov, vrátane podmienok pre ich nabíjanie, servis ani ekologická likvidácia vrakov po požiare.” V prípade požiaru elektromobilu v podzemných alebo nadzemných garážach by bolo pre hasičov najlepšie, aby sa nabíjacie stanice budovali v blízkosti východov a na prízemí.
Vozidlo je totiž nutné vytiahnuť von a to by celú udalosť výrazne uľahčilo. Všeobecne najväčším problémom lithiových batérií podľa Kramářa je, že dokážu horieť v podstate samé: “Prirodzeným rizikom lithiových batérií je, že majú oxidačné činidlo chemicky viazané v sebe. K vzniku požiaru teda nie je potrebné ho dodať z vonku a tiež nie je možné oheň uhasiť samotným zamedzením prístupu kyslíku,” vysvetľuje pre web Aktualne.cz. Ide teda o spomínanú reťazovú reakciu. Ak už požiar vznikne, horí konkrétny článok alebo skupina článkov, ktorých teplota prudko stúpa a tým poškodzujú v zásade stále bezpečné články.
Českí hasiči sa elektromobilov neboja
Či už ide o hasenie penou alebo vodou, oheň je možné navonok uhasiť, avšak iba dovtedy, kým poškodené články opäť neprídu do kontaktu s kyslíkom. Nehovoriac o tom, že reakcie vo vnútri batérie aj napriek tomu stále prebiehajú. Jediným v súčasnosti zaužívaným spôsobom je chladenie článkov, čo by si však pri štandardnom hasení vyžadovalo obrovské množstvo vody.
Preto sa pristupuje k spomínanému ponoreniu celého automobilu do nádrže s vodou, kde je auto permanentne ponorené niekoľko dní: “V súčasnosti ide o najpoužívanejší postup, ale hľadá sa spôsob, ktorý by bol rýchlejší a menej náročný,” informuje Ondřej Suchý. Hovorí o možnosti prevŕtať puzdro batérie a napustiť ho buď špeciálnou hasiacou látkou. Tá by reagovala s chemickými zložkami batérie. Ďalšou možnosťou je napustiť vodou celý článok, čím by sa utopilo iba vnútro batérie namiesto celého auta. Spomína však aj hasiacu plachtu alebo hasiace kliny.
Kým sa však nájde stopercentne účinný spôsob, najlepšou možnosťou stále zostáva “utopenie” celého auta vo vode. Samozrejme, so vzrastajúcim počtom elektromobilov je na mieste otázka, či vôbec bude dostatok takýchto mobilných kontajnerov.
Českí hasiči sa však horiacich elektromobilov neboja a pripravení sú aj improvizovať. Ako hovorí Rudolf Kramář: “Sme zvyknutí improvizovať. Navyše, skúsenosti so správaním lithiových batérií už máme vďaka rozmachu elektrických kolobežiek a batériového napájania napríklad v zvukovej technike, ale samozrejme v menšom meradle.”
Téme horiacich elektromobilov na Slovensku sa budeme venovať v najbližšom čase.