Prechod na elektrické kamióny prebehne pozvoľna. Čaká nás obdobie hybridného fleetu

Scania

Elektromobilita zasahuje aj do oblasti komerčnej cestnej dopravy. Tlak na znižovanie emisií sa dotýka nielen výrobcov, ale i samotných dopravcov. Prevádzka batériovo poháňaných vozidiel ale prináša špecifické výzvy a nároky. Téme sa venovala spoločnosť EUROWAG.

Uvádza, že podľa dostupných dát až 90 % prepravných zákaziek tvoria cesty kratšie ako 300 km, pričom tieto jazdy predstavujú takmer polovicu najazdených kilometrov cestnej nákladnej dopravy ako celku. To znamená, že už terajšia generácia elektrických nákladných vozidiel dokáže obslúžiť veľkú časť dopravných zákaziek.

Zdôrazňuje však, že momentálne sa ešte nedá očakávať masívna elektrická obmena vo vozových parkov prepravcov. Jedným z dôvodov má byť stav nabíjacej infraštruktúry, ktorá ešte potrebuje výrazné posilnenie. Prevádzkovatelia nabíjacích sietí na tom začali pracovať a podpora prichádza aj zo strany EÚ, no bude to vyžadovať ešte nejaký ten čas.

EUROWAG uvádza, že firmy teraz čaká obdobie takzvaných hybridných flotíl. Batériovo poháňané vozidlá budú postupne implementovať do svojho súčasného vozového parku, kde budú fungovať bok po boku so spaľovacími protipólmi. Spomína aj nové výzvy, ktoré so sebou prináša elektrifikácia vozového parku.

Zdroj: Scania

Nové výzvy aj pomocné nástroje

Batériovo poháňané vozidlá kladú na manažérov flotíl, dispečerov i majiteľov logistických firiem nové nároky. Medzi hlavné kritériá, s ktorými treba pracovať, patria obstarávacie náklady elektrokamiónov, odhad dojazdovej vzdialenosti na jedno nabitie, prehľad o možnostiach nabíjania, výstavba nabíjacích bodov vo firemných garážach/depách, kooperácia so zákazníkmi a možnosť nabíjania pri vykládke, náklady na poistenie vozidla, poplatky za mýto alebo napríklad zostatková hodnota elektrokamiónu.

Aby mohli dopravcovia efektívne prevádzkovať zmiešané flotily, budú potrebovať patričné nástroje, ako je telematika a digitálne platformy na správu flotily. Už len samotné rozhodnutie, či a ako svoj vozový park elektrifikovať, totiž významne závisí od reálnych prevádzkových dát. Práve na ich základe možno spočítať, ako môže elektrifikácia ušetriť náklady a aká je návratnosť investície.

Súvisiacie články

Správne nástroje navyše môžu v mnohých ohľadoch prevádzku vozového parku zefektívniť: umožňujú vodičom pohodlne a rýchlo tankovať alebo nabíjať, zjednodušujú administratívnu záťaž a sledujú dôležité údaje o prevádzke (odpracované hodiny, štýl jazdy vodičov, aktuálny dojazd vozidla) i o vozidlách (úroveň nabitia, kapacita a stav batérie). Práve schopnosť zhromažďovať správne dáta a dodávať ich do správnych systémov rozhoduje o tom, ako rýchlo a efektívne môže dopravca využívať nepopierateľné výhody elektromobility.

Zdroj: Scania

Sledovanie a vyhodnocovanie dát

Firmy sa preto začínajú orientovať na analýzy fleetu s ohľadom na vhodnosť jeho elektrifikácie a navrhovanie konkrétnych riešení ako pri tom postupovať. Spomínaný EUROWAG je jednou z takýchto firiem. Vytvorenú má platformu EVA, čo má byť priamo palubná jednotka, ktorá v sebe spája viacero rozličných funkcií. V kontexte vyhodnocovania a sledovania elektrifikácie vozového parku ale ide primárne o zbieranie dát (telematika).

V prípade batériovo poháňaných vozidiel ide napríklad o stav nabitia, zdravie batérie, odhad času zostávajúceho do plného nabitia a mnoho ďalších užitočných dát. Pokročilá telematika umožňuje dopravcom dáta analyzovať a vyvodzovať z nich závery o prevádzke – či už v reálnom čase alebo prostredníctvom dlhodobých štatistík. Tieto informácie prispievajú k optimalizácii prevádzky vozového parku. Ide o jednu z ukážok digitálnych technológií, ktoré dokážu firmám pomáhať.

eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať aj na Slovensku počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
Elektrická nákladná doprava v Európe zažije obrovský boom. Do roku 2030 narastie 150-násobne
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.