V súvislosti s elektromobilmi koluje množstvo dezinformácií v súvislosti s batériami. Najčastejšie sa skloňuje krátka životnosť, slabý dojazd či pomalé nabíjanie. Avšak najväčšiu diskusiu vzbudzuje horenie batérií. Horenie elektromobilu je síce väčší problém ako horenie spaľováku, avšak spaľováky horia štatisticky oveľa častejšie. Požiar elektromobilu je skôr výnimkou. Navyše, nie vždy zhorí aj veľká trakčná batéria, ktorá je v tomto smere výborne chránená.
Teplo z jedného článku sa nerozšíri do ďalších
Problémom je najmä to, že médiá píšu o každom jednom požiari elektromobilu, a zatiaľ čo spaľováky horia na dennej báze, tie už nikoho nezaujímajú. Automobilka Hyundai teraz prišla s revolučnou novinkou. Pozrela sa práve na zloženie batérií a predstavila nový batériový systém, ktorý obsahuje integrovanú hasiacu jednotku. Navrhnutý bol tak, aby zabránil šíreniu tepla do susedných článkov, čím zníži riziko väčších tepelných incidentov.

Spoločnosť Hyundai Mobis tvrdí, že tento systém dokáže uhasiť požiar v počiatočnom štádiu, a to do piatich minút od jeho začiatku. Práve prvé päťminútové okno je najkritickejšie. Aktuálne európske predpisy vyžadujú, aby sa tepelný únik z batérie oneskoril o 5 minút, čo dá pasažierom dostatok času na bezpečné opustenie elektromobilu.
Systém je pripravený aj na prísnejšie budúce predpisy
Tento nový systém však ide ešte ďalej. Áno, v prvom rade je navrhnutý práve takto, výrobca na počiatočných 5 minút samozrejme nezabudol. Avšak do budúcna sa očakáva aktualizovanie predpisov, na ktoré je nová batéria pripravená už teraz. Zabránenie prenosu tepla medzi jednotlivými článkami je efektívnym spôsobom, ktorý zabráni rýchlemu rozšíreniu požiaru.

Systém sa skladá z vylepšenej jednotky na správu batérie a špeciálneho hasiaceho hardvéru. Počítač zbiera všetky potrebné dáta, následne ich analyzuje (najmä teplotu a tlak), aby zistil akékoľvek abnormality. Po vyhodnotení nastaví miesto, kde bude rozprášená hasiaca látka a spustí hasenie. Softvér počíta s tým, že oheň sa môže rozšíriť veľmi rýchlo, a preto bol navrhnutý tak, aby reagoval prakticky okamžite. Aby sa predišlo falošným aktiváciám, ktoré môžu stáť veľa peňazí, systém obsahuje viacero bezpečnostných mechanizmov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobily sa budú nabíjať pri obrubníkoch. Nový štandard nabíjania v Brightone
- GreenWay má od 1.5.2025 nový cenník. Čo sa zmenilo a kto ušetrí najviac?
- Vodičský a občiansky preukaz už môžete mať v mobile. Ako na to?
Toto riešenie si Hyundai nechal aj patentovať, konkrétne má 3 domáce aj medzinárodné patenty na konkrétne komponenty systému, vrátane hasiaceho zariadenia. Aké hasiace látky sú použité, automobilka nezverejnila.