MojElektromobil

V závere roka 2021 sme v rámci príspevku “Slovensko-český tím spravuje globálnu petíciu ohľadom najväčšieho problému elektromobilov” načreli do problematiky takzvaného “coldgate” pri elektromobiloch Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6.

V skratke ide o situáciu, kedy počas chladnejších dní batéria elektromobilu nedosahuje optimálny teplotný stav, ktorý by umožnil jej nabíjanie s využitím očakávaného výkonu. Inak povedané, batéria elektromobilu nemá dostatočnú teplotu, a tak systém batériového manažmentu (BMS), v záujme ochrany, priškrtí nabíjací výkon. 

Ochrana batérie s cieľom predĺženia jej životnosti je samozrejme vítaná, no problém nastáva v tom, že v tomto prípade je to dvojsečná zbraň. BMS požaduje na plnú rýchlosť nabíjania vyššiu teplotu, no auto neobsahuje “proaktívne” mechanizmy ako ju dosiahnuť, a tak vzniká coldgate.

Ako vo svojom príspevku vysvetľuje Ľuboš, bežné nabíjanie z 20 na 80 % kapacity batérie sa pri nízkych teplotách dokáže predĺžiť zo 42 minút na 70 minút, a to je len jeden z príkladov. Čím je batéria chladnejšia, tým výraznejšie obmedzenie nastáva. V praxi to znamená, že majiteľ elektromobilu zažíva výrazne znížený komfort.

Hyundai IONIQ 5
Foto: Radovan Hlôška

Aktívny predohrev batérie

Jedným z najčastejších riešení problému s nízkou teplotou batérie pri nabíjaní je nasadenie systému aktívneho predohrevu. Funguje to veľmi jednoducho a automaticky. Pri zadaní nabíjacej stanice do navigácie sa akumulátor automaticky pred príchodom do cieľovej lokality pripraví do optimálnej teploty. Nabíjanie potom môže prebiehať prakticky naplno od prvého momentu.

Ako ďalej vo svojom pôvodnom príspevku vysvetľuje Ľuboš, majiteľov elektromobilov Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6 však čakalo nepríjemné prekvapenie. Po skúsenostiach a upozorneniach z modelov Hyundai Kona/Kia e-niro (rovnaká platforma) sa všeobecne očakávalo, že problém s “coldgate” pri spustení predaja Hyundai IONIQ 5/KIA EV6 (opäť totožná platforma) už bude vyriešený. Hlavne s prihliadnutím na to, že nabíjacie výkony dosahujú až 220 kW a marketingové slogany hrdo hlásia “dobitie z 10 na 80% za 18 minút”. 

Foto: Hyundai.sk
Foto: KIA

Riešenie pre IONIQ 5 v dvoch vlnách

Nestalo sa tak. Práve kvôli tomu vznikla petícia, pomocou ktorej sa majitelia elektromobilov snažili na výrobcov vytvoriť tlak, aby vzniklo efektívne riešenie problému s nízkym výkonom nabíjania počas chladných/zimných dní. Riešenie pri IONIQ 5 vlastne prišlo v dvoch vlnách:

  • Hyundai svoj elektromobil modernizoval a “Ohrev batérií v prípade nízkych okolitých teplôt” začal ponúkať ako štandard pri všetkých verziách modelu IONIQ 5.
  • Pre majiteľov starších modelov bez tejto funkcie je dostupná softvérová aktualizácia, ktorá prináša ohrev batérie po zadaní nabíjacej stanice do navigácie.

Navyše, ako som bol zo strany slovenského zastúpenia Hyundai dôrazne upozornený, majitelia elektromobilu z petície si zjavne plne neuvedomili že, hodnota „z 10% na 80% za 18 minút“ je hodnota dosiahnuteľná za optimálnych podmienok, nie pri nízkych teplotách. Preto ich odvolávanie sa na, skutočnosť, že IONIQ 5 má predsa vždy nabíjať extrémne rýchlo nie je úplne namieste. Drobné písmo a poznámky pod čiarou vás proste dobehnú…

Hyundai IONIQ 5
Nabíjací port Hyundai IONIQ 5| Zdroj: Radovan Hlôška

Hyundai: Nejde o opravu, ale o vylepšenie

Na slovenskú dostupnosť vyššie spomínanej softvérovej úpravy pre zavedenie predohrevu batérie po zadaní nabíjacej stanice do navigácie sme boli zo strany majiteľov elektromobilov IONIQ 5 / EV6 upozornení začiatkom októbra 2022. Ako dlho túto úpravu automobilky reálne ponúkajú sme neboli schopní overiť.

Za aktualizáciu je účtovaný poplatok, ktorý by sa mal pohybovať vo výške 50 až 59 € (snažíme sa overiť). Hyundai zásah považuje za vylepšenie vlastností vozidla, nie za opravu chyby ako by si to priali majitelia modelov s problémom “coldgate”. Riešenie situácie je teda tu, akurát nie je úplne zadarmo. So žiadosťou o stanovisko sme sa obrátili  aj na Mareka Kopču zo spoločnosti Hyundai, nižšie ho uvádzame v plnom znení.

Všetci autorizovaní opravcovia Hyundai majú k dispozícii postup na zvýšenie účinnosti doby nabíjania vysokonapäťovej batérie v modeli IONIQ 5 pri nízkych teplotách okolia. Predhrievaním vysokonapäťovej batérie sa optimalizuje čas nabíjania, keď je teplota batérie a okolitá teplota nízka. Nejedná sa však o riešenie závady vozidla ani vysokonapäťovej batérie.

Ide o možnosť vylepšenia/optimalizácie nabíjania vysokonapäťovej batérie vozidla. Keďže nejde problém kvality/výrobnej vady, tento úkon nie je možné riešiť v rámci záruky výrobcu. Úkon si hradí majiteľ/-ka vozidla – v prípade záujmu o túto službu – podľa cenníka autorizovaného opravcu.

Radi by sme tiež upresnili tvrdenie vo Vašom maili: hodnota „z 10% na 80% za 18 minút“ je hodnota dosiahnuteľná za optimálnych podmienok, nie pri nízkych teplotách, ako by sa z Vašej formulácie mohlo zdať, a v tomto smere sa nič nemení.

Marek Kopča, Marketing & PR Director Hyundai

Rovnakú aktualizáciu ponúka aj KIA

Rovnako ako v prípade Hyundai IONIQ 5, aj pri KIA EV6 je na Slovensku dostupná aktualizácia pre batériový manažment (BMS), ktorá prináša predohrev batérie po zadaní nabíjacej stanice do navigácie. Elektromobil vďaka tomu na miesto prichádza s batériou v optimálnejších teplotách a nabíjanie prebieha efektívnejšie. Aktualizácia by mala byť dostupná spätne pre všetky modely KIA EV6. Aj v tomto prípade je za inštaláciu softvérovej aktualizácie pre batériový manažment účtovaný poplatok, ktorý má podľa informácií zo strany čitateľov výšku 50 €.

Kia EV6 TEST
Foto : Radovan Hlôška

Náš tip
Pomalé rýchlo-nabíjanie v chladnom počasí, alias #coldgate | BLOG
22. októbra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+