Kórejská spoločnosť dnes prvýkrát ukázala slovenskej verejnosti, ako má podľa nich vyzerať športovo ladený elektromobil. Ich prvé auto, ktoré dostáva elektrický pohon a už teraz legendárne označenie „N“ je práve menšie SUV Ioniq 5, ktorého klasická verzia je tu s nami už pár rokov.
My sme boli pri tom a naživo sme si tak mohli vychutnať túto nádheru na vlastné oči. Možno menej tradične a aj na naše prekvapenie sme však mali možnosť vidieť červenú verziu vozidla, a nie všade propagovanú slabo modrú. Nám sa však rozhodne páčila a dodáva mu špeciálny pretekársky/agresívny nádych.
Ak sa pýtate čo toto žihadlo dokáže, nech sa páči. Výkon 478 kW (650 koní) pri 770 Nm krútiaceho momentu. Zrýchlenie z o na 100 za krásne 3,4 sekundy + pohon všetkých kolies. Batéria s kapacitou 84 kWh zabezpečí dojazd podľa WLTP až 448 kilometrov. Nabijete ju už dokonca za 18 minút (10-80 %).
Oproti klasickému Ioniq-u 5 mierne podrástol. Na dĺžku o 80 mm, na šírku o 50 mm, na výšku však má o 20 mm menej no na váhe pribral až o 155 kg. Zmeny však neobišli ani jazdné vlastnosti. Jednou z najväčších vychytávok je napríklad až trojnásobne silnejšia rekuperácia, ktorá zabezpečí väčšie šetrenie bŕzd. Zároveň však plynulo dokáže prejsť z režimu N Brake Regen k brzdeniu hydraulickými brzdami.
Dizajnovo pribudli štýlové oranžové bočné prahy a aj nové N-kové nárazníky vpredu aj vzadu. K dispozícii sú 21 palcové kolesá, ktoré majú teraz v priemere o 55 mm (vpredu) a 15 mm (vzadu) širšie brzdové kotúče. Vpredu si môžete všimnúť až 3 aktívne vzduchové klapky, ktoré majú na starosti chladenie celej sústavy + zlepšujú aerodynamiku auta.
Galéria z predstavenia
Hyundai IONIQ 5 N oficiálne: Toto je jeho slovenská cena
Svetová premiéra prvého čisto elektrického vysokovýkonného modelu N od značky Hyundai je za nami. Očakávaný model Hyundai IONIQ 5 N bol v celej kráse predstavený 13. júla 2023. Značka prostredníctvom tlačovej správy zverejnila viacero podrobností, no napriek tomu si niečo ešte stále necháva pre seba. Týka sa to konkrétne dojazdu, ktorý bude oznámený pri uvedení na trh. Už koncom júna bolo oznámené, že finálna fáza testovania prebieha na pretekárskom okruhu Nürburgring.
Hyundai IONIQ 5 N: cena
Tento super výkonný elektrický model už tak dosť šikovného vozidla dostáva svoju cenu pre slovenský trh. Verzia s označením „N“ z dielne juhokórejskej automobilky príde na náš trh s cenovkou už od 75 490 € s DPH. K dispozícii bude len jedna možnosť výbavy, a to N Performance. Zverejnením ceny sa zároveň rovnako spúšťa aj predaj tohto modelu na Slovensku.
478 kW a exkluzívne funkcie zo sveta motošportu
Hyundai pri modeli IONIQ 5 N spojil svoju elektrickú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) s technológiami a odbornými znalosťami značky N, aby maximalizoval možnosti vysokého výkonu elektromobilu a zároveň zabezpečil, aby spĺňal tri základné piliere značky N: hravosť v zákrutách, schopnosti na pretekárskej trati a vlastnosti športového vozidla na každý deň.
Vysokovýkonný elektromobil kombinuje hardvér z motoristického športu s pokročilým softvérom, ktorý zaisťuje zvýšenú odolnosť, výkonné brzdenie a postarať sa má aj o emocionálny zážitok z jazdy. Výkonný elektromobil ťaží z niekoľkých technických vylepšení. Jeho elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min. a so zapnutým systémom na rozšírenie úsmevu N Grin Boost poskytujú výkon 478 kW (650 k). Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie.
Schopnosti na pretekárskom okruhu podporuje niekoľko exkluzívnych funkcií. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart, čo umožňuje vodičom vyraziť s ich vozidlom ako s profesionálnym pretekárskym automobilom. Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo.
IONIQ 5 N nastavuje nový štandard pre tepelný manažment v náročných podmienkach pretekárskej trate. V porovnaní so konkurentmi sa IONIQ 5 N môže pochváliť vyššou odolnosťou voči tepelnej degradácii výkonu, čiže strate maximálneho výkonu v dôsledku prehriatia.
To znamená vylepšený systém riadenia teploty batérie so zväčšenou chladiacou plochou, s lepším chladičom motorového oleja a s chladičom batérie. Nezávislé chladiče batérie a motora zvyšujú odolnosť modelu IONIQ 5 N voči zníženiu výkonu pred a počas ostrej jazdy na trati. Pred jazdou môže vodič využiť tepelnú prípravu batérie N Battery Pre-conditioning pre úpravu článkov batérie na energeticky najefektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu, alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie na viac kôl.
Funkcia N Race upraví výdrž vozidla na okruhu a poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. N Race uplatňuje prístup odvodený od motoristického športu na maximalizáciu zdrojov pre čo najrýchlejšie časy. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne na pár stlačení tlačidla.
S N Race majú vodiči strategickú možnosť zvoliť si nastavenie Endurance alebo Sprint. Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskej dráhe. To sa dosiahne obmedzením špičkového výkonu, čo má za následok pomalší nárast teploty. Sprint zase uprednostňuje výkon a poskytuje kratšie dávky plnej energie. To pomôže vodičom presne riadiť spotrebu energie a vytvoriť ideálne výkonnostné okno pre dosiahnutie ich cieľov jazdeckého výkonu.
IONIQ 5 N sa môže pochváliť N upravenými brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu. Rekuperačný brzdový systém, ktorý sa zvyčajne používa na zvýšenie účinnosti, prešiel v modeli IONIQ 5 N úpravami tak, aby zvýšil brzdný výkon. Slúži ako primárny zdroj brzdnej sily, zatiaľ čo mechanické brzdy v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu, čím zaisťujú zvýšenú odolnosť na trati.
Inžinieri Hyundai N vytvorili systém N Brake Regen pre riešenie vysokých nárokov na brzdenie na okruhu Nürburgring Nordschleife. Ide o N špecifický systém vyvinutý pre model IONIQ 5 N. Ponúka brzdnú silu na úrovni až 0,6 G, čo predstavuje popredné číslo v odvetví. Využíva samotný systém N Brake Regen a zostáva zapnutý aj pri aktivácii ABS s najvyšším účinkom na úrovni 0,2 G. Riziko vädnutia bŕzd v dôsledku hmotnosti elektromobilu sa podarilo obmedziť maximalizáciou rekuperačného brzdného výkonu, čo vedie k nižšiemu brzdnému výkonu mechanických bŕzd.
Schopnosti modelu IONIQ 5 N ako Špecialistu na zákruty sa začínajú vylepšeniami štruktúry základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali uloženia motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu pracujú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA) inšpirované majstrovstvami sveta v rely, aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.
Zosilnený stĺpik riadenia modelu IONIQ 5 N prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia, ktorý dáva vodičom väčšiu dôveru.
N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti porovnateľné s modelom Hyundai i20 N WRC, víťazom majstrovstiev sveta v rely. Táto inteligentná softvérová funkcia je v modeli IONIQ 5 N navrhnutá tak, aby poskytovala okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie použitej v rekuperačnom brzdovom systéme i-Pedal, uprednostňuje rýchle a vzrušujúce prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím spomaľovacej sily sa vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu. Ide o výsledok sofistikovanej technológie riadiacej elektroniky.
N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
Technické údaje | IONIQ 5 N | |
Výkon motora | Vpredu | 166 kW (226 k) |
Vzadu | 282 kW (383 k) | |
Celkový výkon | 448 kW (609 k) | |
Výkon s funkciou Boost | 478 kW (650 k)
Vpredu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k) | |
Batéria | Kapacita | 84 kWh |
Nabíjanie | Rýchlosť nabíjania | 350 kW |
Čas nabíjania | z 10 % na 80 % za 18 minút | |
Rozmery | Dĺžka | 4 715 mm |
Šírka | 1 940 mm | |
Výška | 1 585 mm | |
Rázvor kolies | 3 000 mm | |
Pneumatiky | Pirelli P-Zero 275/35 R21 | |
Brzdový systém | Vpredu | 4-piestikové strmene, 400 mm kotúče |
Vzadu | 1-piestikové strmene, 360 mm kotúče | |
Rekuperačné brzdenie | Spomalenie | 0,6 G ( 0,2 G počas aktivácie ABS) |
0 – 100 km/h | 3,4 s (Boost) | |
Najvyššia rýchlosť | 260 km/h | |
Dojazd | Bude oznámený pri uvedení na trh | |
Farby karosérie | matná modrá Performance Blue Matte, modrá Performance Blue, čierna Abyss Black Pearl, sivá Cyber Grey Metallic, matná sivá Ecotronic Grey Matte, sivá Ecotronic Grey, biela matná Atlas White Matte, biela Atlas White, matná zlatá Gravity Gold Matte a oranžová Soultronic Orange Pearl | |
Farba interiéru | Čierna s modrými doplnkami Performance Blue |
Testovanie na okruhu Nürburgring
IONIQ 5 N už dokončil test odolnosti v forme 10 000 km na najstaršej časti okruhu Nürburgring – Nordschleife. Podľa automobilky ide o dôležitý míľnik, ktorý dokazuje vysokú odolnosť vozidla a jeho schopností na pretekárskej trati. Testovanie ale ešte nekončí. Aktuálne odštartovala druhý test na 10 000 km, ktorý má pomôcť posunúť prípadné hranice nového elektromobilu.
Veľká pozornosť sa má venovať najmä oblasti tepelného manažmentu. Zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie motora a chladenie batérie dopĺňajú hardvérové vylepšenia podobné vozidlám so spaľovacími motormi. Tieto techniky chladenia hardvéru sú ešte posilnené novými riešeniami tepelného manažmentu, ako sú predpríprava batérie (N Battery Preconditioning) a manažment spotreby energie (N Race).
N Battery Preconditioning prednastaví teplotu článkov batérie na ich energeticky najúčinnejšiu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch „Drag“ a „Track“ pre rôzne jazdné scenáre s rôznym výkonom. V režime „Drag“ sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v režime „Track“ sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl.
N Race je funkcia, ktorá poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. Nastavenie „Sprint“ je predvolený stav IONIQ 5 N, ktorý uprednostňuje plný výkon podľa želania vodiča. Nastavenie „Endurance“ maximalizuje dojazd IONIQ 5 N na pretekárskej dráhe. Dosahuje sa to obmedzením náhlych skokov výkonu, ktoré spomaľujú nárast teploty a zvyšujú výdrž a odolnosť.
Náročným testovaním ale prirodzene prechádzajú všetky súčasti vozidla, vrátane brzdeného systému, ktorý kombinuje regeneračné brzdenie z motorov a hydraulické brzdy. Hyundai vysvetľuje, že inžinieri navrhli tento regeneračný brzdový systém špeciálne pre model IONIQ 5 N, ktorý ponúka spomaľovaciu silu až 0,6 G – jednu z najvyšších v odvetví – len prostredníctvom regeneratívneho brzdenia. Rekuperačné brzdenie zostáva zapojené aj pri aktivácii ABS s maximálnou brzdnou silou 0,2 G.
Mnoho nadšencov výkonu otvorene hovorí o svojej nespokojnosti s nedostatočnou spätnou väzbou, ktorú vodič pri mnohých elektrických vozidlách dostáva. Preto inžinieri divízie N vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby vodičovi poskytli počas riadenia lepšiu spätnú väzbu a tým precíznejšie ovládanie vozidla.
N Active Sound + pozostáva zo systému 10 reproduktorov (osem interných, dva externé), ktorý poskytuje tri rôzne zvukové témy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition simuluje 2.0 turbo motor modelov N s benzínovým motorom (napr. i30 N) a dopĺňa ho o charakteristické „streľbové“ zvukové efekty. Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inšpirovaný konceptom N 2025 Vision Gran Turismo a RN22e. Zvukový mód Supersonic simuluje stíhačku, aby vodiči získali pocit podobný tomu, aký majú piloti stíhačky. Všetky možnosti zvuku sú prispôsobiteľné podľa jedinečných preferencií každého vodiča.
N e-Shift úzko spolupracuje s N Active Sound + na simulácii osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky (DCT) benzínových automobilov N. N e-Shift simuluje radenie prevodovky pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a simuluje pocit trhnutia medzi radením jednotlivých stupňov. Cieľom je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované s autami so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy, ktorý sa má bližšie k benzínovému autu ako k elektromobilu.
Hyundai IONIQ 5 N príde už onedlho. Čo všetko ponúkne?
20.2.2023
Spoločnosť Hyundai pracuje na dolaďovaní posledných detailov ich novinky – Hyundai IONIQ 5 N. Pôjde o prvé elektrické vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies, ktoré ponesie označenie N. Portál Motortrend mal možnosť vyskúšať si vozidlo na zamrznutom povrchu a takto to dopadlo.
Jednou z noviniek vozidla, ktorú Hyundai zaraďuje k najlepším prednostiam je kontrola trakcie. Elektromobil dokáže lepšie ako ktorékoľvek predchádzajúce verzie zvládať nerovný a zľadovatený povrch. Keďže patrí do série N, dočkáme sa aj vylepšeného celkového výkonu. Aj keď konkrétne čísla ešte nie sú oficiálne predstavené, očakáva sa, že SUV dostane približne 600 koní.
Konečné čísla a presné informácie o vozidle má Hyundai predstaviť na akcii Goodwood Festival of Speed už v júli tohto roku. Po celom dni testovania sa v Motortrende zhodujú, že ide o skutočne špeciálne auto. Testovali ho v zasneženom Arjeplogu vo Švédsku. Oproti klasickému Ioniq 5 je cítiť výkonnostný rozdiel, no zmien sa dočkali aj iné hardvérové časti vozidla. Napríklad taká karoséria má extra zvary pre lepšiu pevnosť, tuhšie sú pružiny aj tlmiče, rovnako tak je rozdielna aj kalibrácia riadenia či 21″ Pirelli pneumatiky.
Práve tie vyvinuli tak, aby zvládali väčšie rýchlosti v zákrutách, no tiež aby zabezpečili lepší komfort pri jazde aj na rovinkách. Najväčšie zmeny nájdeme samozrejme v softvéri vozidla. Pri testovaní na snehu sa zamerali hlavne na kontrolu stability, ako hardvérovo tak aj softvérovo. Konečné hodnotenie je veľmi dobré, aj preto že nenašli žiadne väčšie nedostatky vozidla v tomto smere.
Jazdné režimy aj špeciálne funkcie
Ioniq 5 N príde s klasickými tromi jazdnými režimami – Normal, Sport a Eco. Každý z nich má svoje výkonnostné nastavenia, a tiež iné možnosti rekuperácie. Tú si môžu majitelia meniť aj pomocou pádiel za volantom. Skutočná zábava však začína až po stlačení tlačidla N, ktoré sa nachádza na volante. Po stlačení sa vám zobrazí hneď niekoľko možností, ako napríklad N Drift Optimizer – optimalizácia pre driftovanie.
Okrem stability tak vozidlo ponúka aj presný opak, možnosť jazdiť zákruty bokom. Nejde však o profesionálne driftovacie vozidlo, čo potvrdzuje aj samotný Hyundai. Nesnažia sa vyrobiť autá pre expertov ale naopak, snažia sa, aby autá boli pre bežných používateľov dostatočne prístupné a zábavné.
Novinky od Hyundai sa dočkáme už v budúcom roku a veríme, že vám jeho jazdné vlastnosti prinesieme aj prostredníctvom nášho testu.