Kórejská automobilka Hyundai konečne predstavila očakávaný elektromobil s označením IONIQ 5. Novinka potvrdzuje solídny elektrický dojazd, ktorý je kombinovaný s nadštandardne rýchlym nabíjaním. Z dostupných údajov sa zdá, že Hyundai IONIQ 5 spraví svojej elektrickej platforme E-GMP veľmi dobrú premiéru.
Hyundai IONIQ 5 – predstavenie
O Hyundai IONIQ 5 sme informovali posledné týždne až mesiace, nakoľko automobilka postupne odhaľovala jednotlivé charakteristické prvky auta. Tie ale občas dopĺňali aj úniky informácií či zábery priamo z terénu, na ktorých sa niektorým podarilo zachytiť testovaciu verziu. Hyundai IONIQ 5 ale láka na seba už od konceptu 45 EV, ktorý kombinoval retro tvary s modernými prvkami. Následne sa ale do popredia začali dostávať parametre, napríklad podpora nabíjania s výkonom 232 kW či dojazd okolo 500 kilometrov.
Štyri dostupné verzie
Špekulácie ale môžeme dať bokom. Hyundai IONIQ 5 je oficiálne predstavený a hneď sa môžeme pustiť na tie najdôležitejšie parametre. K dispozícii bude viacero verzii IONIQ 5, a to s dvomi veľkosťami batérie a zároveň aj s dvomi rôznymi motorizáciami. Vybrať si budete môcť medzi pohonom zadných kolies alebo s pohonom oboch náprav. Najlepšie parametre z pohľadu dojazdu samozrejme ponúkne verzia s iba jedným motorom na zadnej náprave, a to 470 až 480 kilometrov podľa normy WLTP. Čo sa týka batérií, na výber bude 58 kWh pre základný dojazd a 72,6 kWh pre maximálny dojazd.
Najvyššia verzia s pohonom všetkých štyroch kolies ponúkne maximálny výkon 225 kW a krútiaci moment 605 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne už za 5,2 sekundy. Verzia len so zadným náhonom ponúkne 160 kW a krútiaci moment 350 Nm so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. Vozidlo je pripravené aj na ťažné zariadenie, vďaka ktorému je možné ťahať príves s hmotnosťou do 1600 kilogramov.
Long Range
72,6 kWh batéria |
AWD | Výkon | 225 kW (kombinácia predného a zadného pohonu) |
Krút. moment | 605 Nm (kombinácia predného a zadného pohonu) | ||
0 – 100 km/h | 5,2 sekundy | ||
RWD | Výkon | 160 kW (zadný pohon) | |
Krút. moment | 350 Nm (zadný pohon) | ||
0 – 100 km/h | 7,4 sekundy | ||
Standard Range
58 kWh batéria |
AWD | Výkon | 173 kW (kombinácia predného a zadného pohonu) |
Krút. moment | 605 Nm (kombinácia predného a zadného pohonu) | ||
0 – 100 km/h | 6,1 sekundy | ||
RWD | Výkon | 125 kW | |
Krút. moment | 350 Nm | ||
0 – 100 km/h | 8,5 sekundy |
Nabitý za 18 minút
Automobilka sa v tlačovej správe pýši inovatívnym multi-nabíjacím systémom, na ktorý majú dokonca vlastný patent. Vďaka nemu dokáže auto pracovať so 400 V, ale aj 800 V nabíjačkami bez problémov. Podľa zverejnených informácií je teda batéria stavaná pre napätie 800 V, avšak konvertor a aj elektrický motor sa dokáže prispôsobiť pre využívanie oboch stupňov napätia. Elektrická sústava v Hyundai IONIQ 5 je pomerne komplexná, nakoľko vozidlo sa vďaka tejto technológii dokáže nabíjať výkonom až 232 kW.
Maximálny výkon nabíjania | 232 kW |
Čas nabíjania z 10% na 80% | 18 minút |
Priemerný výkon nabíjania z 10% na 80% | 169 kW |
Ako dlho si tento výkon dokáže udržať je neznáme, no z 10 na 80 percent sa dokáže nabiť už za 18 minút. Podľa týchto čísiel by mal byť priemerný nabíjací výkon v rozsahu 10 až 80 percent veľmi slušných 169 kW. Ak sa tieto hodnoty podarí automobilke obhájiť aj v praxi, zaradí sa medzi najrýchlejšie elektromobily z pohľadu nabíjania. Hyundai ďalej deklaruje, že na dostatočne výkonnej nabíjacej stanici získate 100 kilometrov dojazdu za 5 minút nabíjania. Najvyšší nabíjací výkon si aktuálne dokáže z nabíjačiek zobrať Porsche Taycan, a to až 270 kW.
Automobilka k vozidlu bude ponúkať aj službu Charge myHyundai s prístupom k 200 tisíc nabíjacím bodom po celej Európe. Súčasťou tejto ponuky bude aj ročný bezplatný prístup k nabíjacej sieti IONITY. V priebehu tohto roka bude služba dostupná aj pre slovenských zákazníkov.
Záložný zdroj energie – V2L
Hyundai IONIQ 5 dáva do praxe ako jeden z prvých elektromobilov technológiu vehicle-to-load, respektíve využívanie batérie auta ako záložný zdroj elektrickej energie. Hyundai túto funkciu už vopred avizoval. Vo vozidle bude k dispozícii klasická zásuvka s maximálnym možným odberom 3,6 kW. Teda pôjde o štandardné napätie 230V pod 16A poistkou. Takýto výkon zabezpečí dostatok energie pre núdzové využitie pri výpadku elektrickej energie či napríklad na chate.
Vozidlo ale ponúka až dvojicu takýchto zásuviek. Jedna bude umiestnená priamo v interiéri auta na stredovom tuneli, teda s prístupom zo zadných sedadiel. Fungovať bude napríklad počas jazdy, teda iba vtedy, keď je vozidlo zapnuté – “naštartované”. Druhá zásuvka bude aj pri nabíjacom konektore, aby mohla byť využitá skutočne ako záložný zdroj. Energiu z tejto zásuvky bude teda možné čerpať aj vtedy, keď je vozidlo vypnuté. Ak by ste mali batériu nabitú na približne 90 percent a potrebovali by ste zálohu 10 percent pre jazdu k najbližšej nabíjačke, batériu vo vozidle bude možné využívať ako záložný zdroj s nepretržitým plným zaťaženým viac ako 15 hodín.
Priestranný a moderný
Hyundai IONIQ 5 je po dizajnovej stránke jednoznačne zaujímavý. Od konceptu Hyundai 45 EV sa takmer vôbec nelíši. Špecifické tvary sú prítomné naozaj všade. Kombinuje moderný a retro štýl, čím tak trochu zasahuje do cyberpunku. Práve do tejto kategórie zapadá aj Tesla Cybertruck. Ako výnimočné vystupujú najmä atypické svetlá a kľučky dverí sú zapustené pre nižší odpor. Nová elektrická platforma E-GMP prináša ďalšie nové možnosti. Príkladom je úplne rovná podlaha, a teda aj viac priestoru vo vnútri. O priestranný interiér nebude núdza aj vďaka veľkému rázvoru kolies, ktorý sa zastavuje až na rovných 3 metroch. V interiéri sa o variabilný priestor stará aj posuvná stredová konzola s názvom Universal Island.
Tá ma zabezpečiť lepšie nastupovanie či vystupovanie v stiesnených priestoroch, napríklad pri nákupných centrách. Kokpit spolu s infotainmentom tvorí dvojica 12-palcových displejov a pod čelným sklom sa nachádza moderný head-up displej s funkciou rozšírenej reality. Priamo vo vozidle nájdete viacero USB konektorov či rýchlu 15W bezdrôtovú nabíjačku. Hyundai ďalej upozorňuje na sklenenú strechu, ktorú tvorí jednotný panel bez ďalších prerušovaných prvkov. Každopádne, túto strechu bude možné voliteľne nahradiť za solárny panel. Ten má zvýšiť efektivitu a pridať k dojazdu pár kilometrov, presné hodnoty ale Hyundai nezverejnil.
Kufor aj vpredu
Zadný batožinový priestor má objem 531 litrov, no po sklopení zadných sedadiel sa dostane až na 1600 litrov. Ako jeden z mála elektromobilov však ponúkne ukladací priestor aj vpredu. Ten bude mať objem 57 litrov, takže bude vhodný najmä odloženie nabíjacích káblov. Hyudnai IONIQ 5 bude vybavený aj paletou asistenčných systémov Hyundai SmartSense. Tie pozostávajú napríklad z diaľničného asistenta, autonómneho núdzového brzdenia, asistenta na monitorovanie mŕtveho uhla, inteligentného rozpoznávania dopravných značiek, sledovania únavy vodiča a automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Hyundai IONIQ 5 sa dostane do predaja v prvej polovici roka. Oficiálna cena pre slovenský trh zatiaľ nebola oznámená, avšak v zahraničí sa hovorí o sumách okolo 55 000 €.
Neskôr ponuku doplní sedan Hyundai IONIQ 6 a veľké SUV IONIQ 7. Najväčšia konkurencia pre Hyundai IONIQ 5 bude určite Škoda Enyaq IV či Volkswagen ID.4. Parametre dojazdu sú vo všetkých troch prípadoch podobné, ale IONIQ 5 má v podvozku najmenšiu batériu. Z pohľadu nabíjania ale jasne vyhráva.