Elektrický Hyundai IONIQ 5 sme už na našom webe testovali. Tentokrát sme si ho vypýtali na špeciálny test, vybrali sme sa s ním na rybačku. Chceli sme zistiť/ukázať, ako sa žije s elektromobilom aj mimo mesta či diaľníc. Počas predĺženého víkendu sme vozidlo nemali len tak zaparkované bez činnosti. Využili sme technológiu V2L, čiže možnosť vozidla odovzdávať energiu. Tú sme využili na napájanie elektronických zariadení, ktoré sme mali so sebou. K dispozícii sme mali variant vozidla s akumulátorom s celkovou kapacitou 77,4 kWh.
V2L: Čo to je a ako funguje
Hyundai IONIQ 5 je postavený na platforme E-GMP, ktorá so sebou prináša niekoľko výhod. Medzi nimi aj V2L. Ide o veľmi zaujímavú a najmä užitočnú funkcionalitu, ktorá využíva vysokokapacitnú batériu vozidla ako zdroj energie. Vďaka tomu je možné elektromobil použiť ako zdroj energie na miestach, kde nemáte prístup k elektrickej zásuvke. Napríklad aj na rybačke, ktorú sme absolvovali my. Tejto technológii sa možno nevenuje dostatočná pozornosť a my sme sa to rozhodli zmeniť.
Najpohodlnejším spôsobom, ako technológia môže fungovať, je použitie špeciálneho adaptéra, ktorý vložíte do nabíjacieho konektora vozidla. Vozidlo ho rozpozná a aktivuje akýsi spätný chod – ak ku konektoru pripojíte svoju elektroniku, dokáže ju napájať, nabíjať…
My sme túto redukciu k dispozícii nemali. To ale neznamená, že sme Hyundai IONIQ 5 nemohli použiť ako zdroj energie. Zásuvka sa totiž nachádza aj priamo vnútri medzi zadnými sedadlami. Funguje ako klasická domáca zásuvka. Na to, aby to všetko fungovalo, je ale potrebné mať vozidlo aktivované – naštartované.
Cieľ – stredné Slovensko, Dobrá Niva
Cieľové miesto je od Bratislavy vzdialené približne 220 km. Počas cesty sme mali naplánované jedno nabíjanie v Budči, kde sa nachádza 350 kW nabíjacia stanica od ZSE Drive. Prvá s týmto výkonom na Slovensku. Sem sme prišli tak, aby sme dokázali čo najlepšie využiť extrémne rýchle nabíjanie, ktoré IONIQ ponúka. Dostali sme sa až na výkon 217 kW. Stačilo zájsť na WC, veľmi rýchlu kávičku a zrazu bolo v batérii 92 percent. Čas vyraziť, energiu budeme potrebovať.
Po príchode do cieľa sme mali batériu nabitú na 87 %. Dostatočne na to, aby sme dokázali prežiť 3 dni v „divočine?“ Ukázalo sa, že áno a s obrovskou rezervou. A to sme batériu vôbec nešetrili.
Elektrická zásuvka v elektromobile ako hlavná hviezda rybačky
Hneď po príchode sme vozidlo zaparkovali na najvhodnejšiu pozíciu tak, aby bola elektrická predlžovacka dostatočne dlhá na napájanie zariadení, ktoré sme napájať chceli. Počas celého víkendu sme ani raz nepoužili horák, nezakladali sme oheň, žiadny plyn, brikety, nič. Jedlo a horúce nápoje sa pripravovali len s pomocou elektriky.
Zobrali sme preto so sebou kávovar, rýchlovarnú kanvicu, elektrický gril a dokonca aj elektrický ohrievač do stanu, keďže v noci pravidelne klesala teplota na 6-8 stupňov Celzia. Prvý deň sme na grile urobili obed aj večeru, približne 4 čaje a asi 3 kávy. Večer od 19:30 do 00:30 sme z auta napájali 600 W ohrievač, ktorý nám príjemne zohrieval interiér stanu.
Potom sa išlo spať, jedna osoba spala priamo v aute, ktoré malo celú noc pustené kúrenie na príjemných 20 stupňov + zapnutý bol ešte aj ohrev jedného zo zadných sedadiel. Veď, prečo nie? Za približne 8 hodín vyhrievania si vozidlo vypýtalo 7 percent batérie. V noci klesla vonkajšia teplota na 6 stupňov Celzia.
Drží, drží a drží. Len tak sa nevybije
Po prvej noci to vyzeralo, že batériu nemáme šancu vybiť, čo sa samozrejme aj potvrdilo. Minimálne nabitie akumulátora pre to, aby vozidlo povolilo odovzdávanie energie, je 20 %. Vy si však môžete používateľsky nastaviť úroveň nabitia, kedy to nebude možné, v rozmedzí od 20 do 80 percent.
Počas soboty sme mali niekoľko návštev a kávy išli doslova na dračku. Urobili sme ich minimálne 20. Gril sme využili na raňajky, obed aj večeru. Nechýbali dokonca ani parádne burgery, ktoré sa len tak na rybačke nerobia. Spojenie elektromobilu a elektrického grilu bolo naozaj dokonalé.
Rýchovarnú kanvicu sme použili približne päťkrát. Večer sa opäť asi 5 hodín vyhrieval stan a opäť sa spalo v IONIQU s nonstop zapnutou klimatizáciou a vyhrievaním jedného zo zadných sedadiel.
Dostatok energie aj na cestu späť
Aj napriek takémuto pomerne aktívnemu používaniu batérie bola jej reálna spotreba taká, že nám ešte zostal dojazd viac ako 260 km. Pri odchode sme mali nabité na 64 %, takže celkovo z batérie ubudlo 23 %. Väčšina z toho bola použitá na vyhrievanie auta počas spánku.
Zaujímavé boli aj pohľady ostatných rybárov, ktorí sa chodili pýtať, ako je možné, že grilujeme na elektrickom grile a robíme si kávičky. Boli prekvapení, že dnešné elektromobily sú schopné dokázať niečo podobné. Keď sme im povedali, koľko batérie sme minuli, len ťažko nám to uverili.
Hyundai IONIQ 5: Výbava a cena
Výbava | Batéria | Výkon (kW/k) | Pohon | Cenníková cena | Bonus* | Akciová cena |
---|---|---|---|---|---|---|
FAMILY | 58 kWh | 125 / 170 | 4 x 2 | 47 690 € | 1 500 € | 46 190 € |
FAMILY | 77,4 kWh | 168 / 228 | 4 x 2 | 52 190 € | 1 500 € | 50 690 € |
STYLE | 58 kWh | 125 / 170 | 4 x 2 | 49 540 € | 1 500 € | 48 040 € |
STYLE | 77,4 kWh | 168 / 228 | 4 x 2 | 54 040 € | 1 500 € | 52 540 € |
STYLE | 77,4 kWh | 239 / 325 | 4 x 4 | 58 040 € | 1 500 € | 56 540 € |
PREMIUM | 77,4 kWh | 168 / 228 | 4 x 2 | 61 190 € | 1 500 € | 59 690 € |
PREMIUM | 77,4 kWh | 239 / 325 | 4 x 4 | 65 190 € | 1 500 € | 63 690 € |
*Bonus platí len pri financovaní vozidla prostredníctvom produktov Výhodného financovania. Viac informácií nájdete na stránkach automobilky.