Redakcia portálu MôjElektromobil.sk mala možnosť testovať najnovší Hyundai IONIQ 6 po dobu jedného mesiaca. Počas štyroch týždňov sme sa tak mohli hlbšie pozrieť na to, čo tento elektromobil dokáže, v čom je výnimočný a či dokáže splniť rôzne požiadavky. Ako je na tom z pohľadu výkonu, pravidelného jazdenia dlhších trás, ale aj to, či plnohodnotne zvládne úlohu rodinného vozidla. Počas testovania sme sa zamerali aj na jeho technológie, pričom vyniká najmä 800 V architektúrou a ponúka aj V2L. Pokiaľ neviete, čo to znamená, nevadí, vysvetlím.
V2L: Napájanie čohokoľvek a kdekoľvek
V2L alebo Vehicle to Load patrí medzi najnovšie technológie a vymoženosti elektromobilov. Ale pozor, nedokáže to každý. Vlastne momentálne je na trhu oveľa viac vozidiel, ktoré V2L nepodporujú, ako tých, ktoré ju podporujú. V skratke ide o schopnosť elektromobilu odovzdávať energiu zo svojej batérie do iných zariadení.
Ak ste si pri tomto predstavili klasické USB porty a podobne, mýlite sa. V tomto prípade ide prakticky o klasickú 230 V zásuvku, ktorá je napájaná z batérie vozidla. Vďaka tomu sa používateľom otvárajú úplne nové možnosti využitia ich elektromobilu. My sme už dávnejšie V2L vyskúšali počas víkendovej rybačky a nemohli sme si to vynachváliť.
Počas celého víkendu sme pomocou energie z batérie grilovali na klasickom veľkom kontaktnom grile, zohrievali vodu v rýchlovarnej kanvici či dokonca vyhrievali stan pomocou klasického elektrického ohrievača. A keďže nočná teplota klesala len na 6 stupňov celzia, príjemne vyhriaty stan sa nám určite hodil. Jeden z členov posádky v aute dve noci spal a celú noc si priestory vyhrieval. Ako to celé dopadlo, sa dočítate v článku Hyundai IONIQ 5 sme zobrali na rybačku. Takto to dopadlo.
V2L znamená oveľa väčší výkon pre poháňanie zariadení. Pomocou tejto technológie vieme nabíjať malé zariadenia akými sú smartfóny, no poradí si aj s práčkou či sušičkou. To vám dokáže pomôcť v situáciách, kedy vám napríklad nedosiahne kábel z domu alebo pri výpadku elektrickej energie môže poslúžiť ako záložný generátor. Samozrejme, v prípade Hyundai Ioniq 6 sa o kapacitu batérie obávať nemusíte. V2L funguje len do vami nastaveného percenta nabitia, prípadne spodným limitom je 20 percent. Akumulátor nabitý na 20 percent stále zabezpečí dojazd na úrovni približne 80-90 km, čo určite postačí na príchod k nabíjaciemu bodu.
- Tieto elektromobily po roku stratili najviac z hodnoty. Prvý takmer polovicu
- Počet verejných nabíjacích bodov na Slovensku prekročil ďalšiu hranicu. Toto sú aktuálne čísla
- Aké veľké sú straty pri pri nabíjaní elektromobilu z wallboxu?
Hyundai Ioniq 6 je možné použiť aj ako záložný zdroj na krátkodobé napájanie domácnosti, pokiaľ si to situácia vyžaduje. Minimálne v jednom prípade dokonca V2L zachránila život malému chlapcovi, pretože počas výpadku elektrickej energie jeho matka napojila dôležité prístroje práve na elektromobil, čím mu zachránila život. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Elektromobil za hrdinu: Zachránil chlapca napájaním dialýzy.
800 V architektúra. Aké sú jej výhody?
Ďalšou skvelou vlastnosťou nového Hyundai IONIQ 6 je to, že je postavený na 800-voltovej architektúre. Trhovým štandardom je momentálne 400 V, no automobilky pomaly prechádzajú aj na túto modernejšiu architektúru, ktorá so sebou prináša množstvo nesporných výhod. Tie je možné využívať aj s najnovším IONIQom. V skratke, medzi jej najväčšie výhody patrí rýchlejšie nabíjanie, zlepšená efektivita, vyšší výkon a napríklad aj možnosť použiť tenšie káble. Poďme ale pekne poporiadku.
Jedinou nevýhodou je samozrejme cena, pretože modernejší systém jednoducho stojí viac. Jednou z najdôležitejších vlastností 800 V architektúry je to, že vozidlá, ktoré sú na nej postavené, sa dokážu nabíjať rýchlejšie. Nabíjací výkon je vlastne napätie vynásobené prúdom. To znamená, že 800-voltový systém potrebuje k rovnakému nabíjaciemu výkonu len polovičný prúd. Aj vďaka tomu sa elektromobily postavené na tejto architektúre dokážu nabíjať rýchlejšie. Navyše, čím je nabíjací prúd vyšší, tým sú vyššie aj straty. Táto krivka strát stúpa priamo úmerne so stúpajúcim prúdom. Pri rovnako rýchlom nabíjaní tak 800 V systém dosahuje menšie straty a nabíja sa efektívnejšie. A to je presne to, čo chceme.
Zatiaľ je možno priskoro, no veľmi pozitívne sa 800 V architektúra ukazuje aj v súvislosti so životnosťou batérie. Dáta zatiaľ ukazujú, že jej degradácia je pomalšia, čo je veľmi zaujímavé. Majitelia IONIQov 5 aj 6 túto informáciu určite potvrdia.