Hyundai dopĺňa svoj rad IONIQ o nové elektrické SUV s tromi radmi sedadiel, ktoré pojme až sedem cestujúcich. Spája veľký priestor, netradičný dizajn a pokročilé technológie EV. Dizajn jeho interiéru sa vyznačuje eliptickými prvkami a upokojujúcimi tónmi, ktoré dotvárajú pokojnú atmosféru.
Elegantný a sofistikovaný vzhľad
Elegantný aerostetický exteriér modelu IONIQ 9 odráža odhodlanie spoločnosti Hyundai spájať aerodynamické inovácie a futuristický štýl. Predná časť obsahuje parametrické pixely integrované do LED svetiel a spodného panela, čím vytvára jedinečný a sofistikovaný vzhľad.
Siluetu modelu IONIQ 9 definuje hladká, zakrivená línia strechy, ktorá vytvára aerodynamický tvar a s digitálnymi bočnými zrkadlami dosahuje koeficient odporu vzduchu Cd len 0,259. Model IONIQ 9 využíva najdlhší rázvor zo všetkých vozidiel značky Hyundai s hodnotou 3 130 mm.
Zadná časť pripomínajúca chvost lode pokračuje v téme spojenej s pixelmi a zároveň prispieva k vynikajúcej aerodynamike modelu IONIQ 9. Plynulá línia strechy a stúpajúca spodná línia vytvárajú rovnováhu a dodávajú siluete elegantný, dynamický vzhľad.
Na vybraných trhoch nahrádzajú tradičné zrkadlá nové digitálne bočné zrkadlá, ktoré na 7-palcovom OLED monitore zobrazujú bočný pohľad dozadu
Zosilnená konštrukcia, zvýšené odhlučnenie a ťažné vlastnosti
Model IONIQ 9 využíva architektúru E-GMP. Za zmienku stojí, že na tejto platforme vyrástla aj KIA EV9, ktorá je priamym konkurentom nového modelu. Zosilnená konštrukcia karosérie modelu IONIQ 9 zaisťuje maximálnu bezpečnosť batérie efektívnym rozdelením energie nárazu a aj pri ťažkých nehodách zachováva štrukturálnu integritu
Plne zapuzdrený systém PE pomáha znižovať hluk motora, zatiaľ čo vylepšené akustické vrstvené sklo, trojité tesnenie vo všetkých oblastiach a použitie zosilneného obloženia v oblasti A-stĺpika pomáha v interiéri vozidla eliminovať hluk od vozovky a vetra, vibrácie a drsnosť (NVH).
V prípade modelu IONIQ 9 ide o prvý model Hyundai s hliníkovými blatníkmi a bočnými panelmi, čo znižuje hmotnosť karosérie a spotrebu. Nový systém aktívnej vzduchovej klapky s dvojitým pohybom (AAF) zlepšuje vzduchové tesnenie a vonkajší vzhľad so zarovnanými panelmi karosérie.
Elektrické SUV v režime prívesu automaticky rozpozná hmotnosť prívesu a podľa toho upraví predpokladaný dojazd. Európske modely IONIQ 9 dokážu ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 2 500 kg.
Priestranný interiér a otočné sedadlá
Plochá podlaha modelu IONIQ 9 vytvára priestor na sedenie pre šesť alebo sedem osôb. Relaxačné sedadlá v prvom a druhom rade sa dajú úplne sklopiť. IONIQ 9 predstavuje otočné sedadlá v druhom rade, ktoré umožňujú cestujúcim v druhom a treťom rade sedieť oproti sebe v momente, keď vozidlo stojí.
Posuvná konzola Universal Island 2.0 SUV poskytuje úložné priestory a priechodné usporiadanie sedadiel v prednom rade, čo zvyšuje dostupnosť a pohodlie. Obojsmerné lakťové opierky sa dajú otvárať spredu aj zozadu, čo umožňuje ľahký prístup ku konzole z druhého radu. Konzola zároveň poskytuje 5,6 litra úložného priestoru v hornej priehradke, ako aj 12,6 litra úložného priestoru v spodnej posuvnej priehradke.
Po sklopení sedadiel tretieho radu do roviny sa do kufra zmestí až 1 323 litrov batožiny, zatiaľ čo so všetkými tromi radmi ponúka IONIQ 9 až 620 litrov batožinového priestoru. Predný kufor navyše ponúka maximálny objem 88 litrov pre modely RWD (s pohonom zadných kolies) a 52 litrov pre modely AWD (s pohonom všetkých kolies).
Moderné technológie
Model IONIQ 9 zobrazuje stav nabitia pomocou LED pixelov na volante, čím vodiča informuje o zostávajúcej energii. Zároveň využíva tlačidlom aktivovaného asistenta Hyundai AI Assistant so systémom rozpoznávania hlasu s podporou AI* podobného domácemu virtuálnemu asistentovi.
Nová služba Features on Demand (FoD) spoločnosti Hyundai umožňuje zákazníkom modelu IONIQ 9 ďalšie úpravy vozidla pomocou digitálnych zlepšení zakúpených v internetovom obchode. Produkty FoD ponúkajú dynamické vzory osvetlenia pri otváraní dverí, dynamické sprievodné svetlo pri zatváraní dverí a možnosti streamovania obsahu vrátane služieb Amazon Music a SoundCloud. Funkcia Téma zobrazenia umožňuje prispôsobenie obrazovky pomocou rôznych tém.
Možnosť aktualizácie softvéru OTA (over-the-air) umožňuje bezdrôtovú aktualizáciu prvkov vozidla. Vozidlo dostalo funkciu digitálneho kľúča Digital Key fungujúceho prostredníctvom komunikácie NFC, rýchlu bezdrôtovú nabíjačku s pogumovanou nabíjacou podložkou, ktorá zabraňuje pohybu zariadení počas jazdy, a chladiaci ventilátor na zníženie teploty zariadenia pri nabíjaní.
Informačný a zábavný systém modelu IONIQ 9 obsahuje 12-palcovú prístrojovú dosku a 12-palcový zabudovaný monitor, ktoré tvoria súčasť panoramatického zakriveného displeja. Štandardný audio systém obsahuje ozvučenie s ôsmimi reproduktormi a ponúka možnosť prémiového systému BOSE so 14 reproduktormi, podporou 5,1-kanálového priestorového zvuku, bezdrôtových aktualizácií a pokročilých funkcií BOSE.
IONIQ 9 ponúka cestujúcim v prvom, druhom a treťom rade 100 W vysokovýkonné USB-C porty. Na rozdiel od tradičných USB portov závislých od 12 V batérie IONIQ 9 čerpá energiu priamo z vysokonapäťovej batérie. Prítomné sú aj niektoré netradičné prvky. Príkladom je UV-C sterilizátor, ktorý ponúka vo viacerých priečinkoch funkciu sterilizácie, čím dezinfikuje malé predmety, ako sú mobilné telefóny, peňaženky a rúška. Klimatizačný systém modelu IONIQ 9 ponúka samostatnú funkciu pre zadnú časť upravenú pre potreby voľnočasových aktivít ako autokemping.
Hyundai IONIQ 9: Výkon a zrýchlenie
Model Long Range RWD poháňa vzadu umiestnený motor s výkonom 160 kW (218 k), alternatíva Long Range AWD obsahuje dodatočný vpredu umiestnený motor s výkonom 70 kW (95 k), zatiaľ čo modely Performance AWD sa môžu pochváliť výkonnými 160 kW (218 k) motormi vpredu aj vzadu.
Model Performance zrýchli z 0 na 100 km/h len za 5,2 sekundy, verzia Long Range s pohonom všetkých kolies to zvládne za 6,7 sekundy a verzia s pohonom zadných kolies a s dlhým dojazdom za 9,4 sekundy.
Hyundai IONIQ 9: Batéria, dojazd a nabíjanie
Vysokonapäťová lítium-iónová batéria NCM montovaná do podlahy ponúka 110,3 kWh využiteľnej energie. Očakáva sa, že IONIQ 9 dosiahne dojazd 620 km podľa WLTP a cieľovú spotrebu energie modelu Long Range RWD s 19-palcovými kolesami podľa WLTP na úrovni 19,4 kWh/100 km.
IONIQ 9 sa na rýchlej nabíjačke s výkonom 350 kW pohodlne nabije z 10 na 80 percent len za 24 minút. Model podporuje aj technológiu V2L a nabíjanie pomocou 400 V/800 V. Zásuvka V2L v batožinovom priestore umožňuje napájať a nabíjať elektrické zariadenia a spotrebiče prostredníctvom štandardnej elektrickej zásuvky pomocou batérie vozidla.
Hyundai IONIQ 9: Očakávaná dostupnosť v Európe
IONIQ 9 sa začne predávať v Kórei a v Spojených štátoch v prvej polovici roku 2025 s následným neskorším uvedením na európsky trh. Podrobné špecifikácie pre jednotlivé prvky výbavy, ako aj cenník, budú zverejnené bližšie ku konkrétnemu termínu uvedenia na trh.
Hyundai IONIQ 9: Technické špecifikácie
Technické údaje | Hyundai IONIQ 9 | ||
Rozmery | Dĺžka | 5 060 mm | |
Šírka | 1 980 mm | ||
Výška | 1 790 mm | ||
Rázvor kolies | 3 130 mm | ||
Kapacita vysokonapäťovej batérie | 110,3 kWh | ||
Výkon motora | Long Range | RWD | 160 kW (218 k) vzadu (350 Nm) |
AWD | 70 kW (95 k) vpredu (255 Nm)/160 kW (218 k) vzadu (350 Nm) | ||
Performance | AWD | 160 kW (218 k) p (350 Nm)/160 kW (218 k) z (350 Nm) | |
0 – 100 km/h | Performance | AWD | 5,2 s (s 21-palcovými kolesami) |
Najvyššia rýchlosť | Long Range | AWD | 200 km/h |
Performance | AWD | ||
10 – 80 % rýchle nabíjanie | 24 minút s 350 kW nabíjačkou (za optimálnych podmienok) | ||
Pneumatiky | 255/60 R19 (19“), 275/50 R20 (20“) 285/45 R21 (21“) | ||
Predpokladaný maximálny dojazd
(WLTP) | 620 km (RWD s dlhým dojazdom a 19-palcovými kolesami) | ||
Farby exteriéru | NOVÉ: sivá matná/metalíza Celadon Grey, zelená Ionosphere Green Pearl, hnedá Sunset Brown Pearl a modrá Cosmic Blue Pearl TAKTIEŽ: čierna Abyss Black Pearl, biela Serenity White Pearl, biela Snow White Pearl, sivá Cyber Grey Metallic, biela Atlas White Matte, sivá Ecotronic Grey Matte, sivá matná/metalíza Nocturne Grey, zlatá Gravity Gold Matte, červená Ultimate Red Metallic a modrá Biophilic Blue Pearl | ||
Farby interiéru | čierna Obsidian Black, sivá Dark Pebble Gray + sivá Dove Gray (dvojfarebná), čierna Obsidian Black + sivá Dove Gray (dvojfarebná), petrolejová Dark Teal + sivá Dove Gray (dvojfarebná), sivá Mud Gray + béžová Creamy Beige (dvojfarebná), hnedá Cognac Brown + béžová Creamy Beige (dvojfarebná) a červená Dark Wine + sivá Dove Gray (dvojfarebná) |
Hyundai Ioniq 9: Takto vyzerá očakávaná vlajková loď s tromi radmi sedadiel. Vieme, kedy bude oficiálne predstavená
30.10.2024
Hyundai sa pomaly pripravuje na predstavenie svojho najväčšieho elektromobilu. Hyundai Ioniq 9 má byť zároveň prvým elektrickým vozidlom automobilky, ktoré ponúkne tri rady sedadiel. 7-miestnych elektromobilov na trhu veľa nie je a každý ďalší model má potenciál na úspech. Zároveň bude novinka dvojičkou zaujímavého a obľúbeného koncernového modelu Kia EV9, ktorý sa predáva aj na Slovensku. Nový model bol spozorovaný na cestách pri testovaní, síce maskovaný, no odhalil nejaké detaily. Na tému upozornil portál Electrek.
Značka láka na oficiálnu premiéru
Pripravovaný Hyundai Ioniq 9 už bol spozorovaný počas testovacích jázd, čo si môžete pozrieť na fotografiách nižšie. Značka teraz začala s prípravami na oficiálnu premiéru. Prostredníctvom tlačovej správy zverejnila prvé ukážky svojej novinky a súčasne informovala o plánovanom termíne svetovej premiéry – tá je naplánovaná na druhú polovicu novembra.
Pripomeňme si, že Hyundai Ioniq 9 bude novým členom elektrického modelového radu IONIQ, pričom číslica 9 v jeho názve naznačuje, že pôjde o veľké elektrické SUV. Trojradové, plne elektrické SUV spája aerodynamický výkon s estetickým vzhľadom a prináša dostatok priestoru pre všetkých cestujúcich. Zaujímavosťou je, že model čerpá inšpiráciu z elegantných exteriérov a priestranných, no útulných interiérov lodí. Vyrastá na globálnej modulárnej platforme E-GMP, rovnako ako jeho súrodenci radu Ioniq, či vybrané sesterské modely KIA.
Zverejnené náčrty odhaľujú viaceré detaily. Menovite charakteristické bočné línie pripomínajú diagonálne línie tradičného kórejského odevu Hanbok a predné svetlá obsahujú parametrické pixely, čo je charakteristický dizajn osvetlenia všetkých modelov Ioniq. Pridáva sa k tomu dizajn viaclúčových kolies. Ako sme už spomínali v úvode, dobrú predstavu o celkovom prevedení vozidla je možné získať z takzvaných “špionážnych” fotografií a videa, hoci na tých je elektromobil zachytené v kamuflovanej podobe.
Hyundai Ioniq 9 príde už v tomto roku
Automobilka pripravuje predstavenie na koniec tohto roka, takže sa rozhodne máme na čo tešiť. Vozidlo bude dostupné na globálnych trhoch, vrátane Európy a USA, kde chce Hyundai získať ešte väčší podiel na trhu.
Američania veľké autá majú radi, takže šanca tu určite je. Zároveň pripravuje otvorenie veľkej továrne na výrobu elektromobilov v Gruzínsku, hodnota investície bola vo výške až 7,6 miliardy dolárov. Prvým vozidlom, ktoré z nej zíde, bude modernizovaný Ioniq 5 pre rok 2025.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Škoda Elroq oficiálne: Kompaktné elektrické SUV zaujme atraktívnou cenou
- Toto je prvý AWD elektrický pickup určený pre Európu. Nevyrobil ho Ford ani Toyota
- 10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Koľko je u nás elektrobusov a aké modely sú dostupné na trhu?
Vráťme sa ale späť k Ioniq 9. Pôvodne sa hovorilo, že sa tento model bude nazývať Ioniq 7, pričom jeho koncept bol odhalený v roku 2021. Automobilka už vtedy spomínala najmä priestranný interiér a prirovnávala ho k obývačke.
Okrem toho, že bude najväčším elektromobilom značky, pôjde o vlajkovú loď výrobcu. Hyundai v poslednom roku trochu pozmenil dizajn svojich automobilov, a tak nie je žiadnym prekvapením, že ponesie prvky modernizovaného Santa Fe či Ioniq 5 2025.
Najdrahší a najväčší elektromobil od Hyundai
Ceny nového Hyundai Ioniq 9 zatiaľ neboli zverejnené, no očakávania sú jasné. Budú veľmi podobné tým, za ktoré sa aktuálne ponúka Kia EV9. Na Slovensku tento elektromobil začína na 74 990 €. No a keďže pôjde o koncernovú dvojičku, pravdepodobne ponúkne aj rovnaké parametre čo sa týka výkonu, batérie aj nabíjania. Táto informácia však oficiálne potvrdená nebola.
Očakávame teda 800 V architektúru, čo je obrovskou konkurenčnou výhodou. Tá so sebou prináša vyššie nabíjacie výkony, maximum bude určite nad 200 kW, rovnako aj nabíjacia krivka bude veľmi zaujímavá. Očakávame tiež približne 100 kWh využiteľnej kapacity akumulátora.