V novembri 2018 sme vám priniesli náš prvý test elektromobilu Hyundai Kona Electric. Už vtedy nás model od kórejského výrobcu zaujal, nakoľko ponúkal veľmi solídny dojazd za cenu, ktorá je síce stále dosť vysoká, no pri porovnaní s konkurenciou pomerne rozumná. Po necelých dvoch rokoch sa dostal na trh vylepšený a efektívnejší model vyrábaný v Česku s mierne vyšším dojazdom. Ako na nás dokázal zapôsobiť s odstupom času?
Hyundai zlepšil efektivitu vozidla a zvýšil normovaný WLTP dojazd o celých 35 kilometrov na 484 kilometrov. Takto na papieri ide o výrazný nárast, najmä ak bol dosiahnutý iba drobnými vylepšeniami a nie zvýšením kapacity batérie.
Dobre známy exteriér
Je mi úplne jasné, že dizajn Hyundai Kona Electric sa nemusí páčiť každému. Musím priznať, že z môjho pohľadu nejde o najkrajšie auto na trhu, to určite nie, no aj napriek tomu je svojim spôsobom štýlové. Nami testovaná verzia bola v snehovo bielej farbe v kombinácii so svetlým interiérom. Ako celok tak vozidlo pôsobilo naozaj veľmi dobre, pričom jeho identitu tvorí najmä predná strana.
Maska je prirodzene zaslepená a mierne zaoblená, čo určite prospieva k nižšej spotrebe. V prednej časti sa nachádza aj nabíjací port, a to je veľmi praktické, aj keď nie v každej situácii. V prednej časti určite vzbudzujú pozornosť LED svetlomety, ktoré sú súčasťou už základnej výbavy. Zaujať dokážu predovšetkým veľmi tenkým dizajnom, na ktorý nadväzuje chrómovaná lišta po celej dĺžke s logom Hyundai uprostred.
• Rozmery (dĺžka x šírka x výška): 4 180 x 1 800 x 1 565 milimetrov
• Motor: Elektromotor s pohonom predných kolies uložený vpredu s maximálnym výkonom 150 kW a krútiacim momentom 395 Nm
Z boku si pozornosť pýtajú špeciálne aerodynamické kolesá so zaslepenými časťami pre zníženie turbulencií a zvýšenie efektivity. Zozadu je Kona Electric o niečo menej výrazná a veľmi sa neodlišuje od klasickej spaľovacej verzie. Dizajnovo tu opäť môžu zaujať užšie LED svetlá a nápis Electric v pravom dolnom rohu a napokon aj zelené EČV. Tie sú ale voliteľné.
Interiér bez zmeny
Karosériou ide o menšie kompaktné SUV, vhodné najmä pre rodinu s ešte malými deťmi. Ak ale máte do 180 centimetrov a sedíte na prednom sedadle, vzadu je stále dostatok priestoru. Do dĺžky necelých 4,2 metra je ťažké dostať viac priestoru. Hyundai Kona Electric je podľa môjho názoru dobré auto z hľadiska pomeru veľkosti a priestoru vo vnútri.
Vzadu napríklad veľmi pomáha takmer úplná absencia zadného stredového tunela. O dobrom pomere svedčí aj objem kufra, ktorý v základe ponúka 361 litrov. Ak ale zložíte zadné sedadlá, číslo sa zvýši na 1143 litrov.
Drvivá väčšina dotykových plôch je z tvrdého plastu. Či už ide o opierku na dverách, samotný stredový panel a všetky ovládacie prvky – na stredovom paneli, na dverách, tlačidlá pre ovládanie klimatizácie či tie pod displejom infotainmentu. Sedačky sú vyhrievané nielen vpredu, ale aj vzadu, pričom predné dostávajú okrem vyhrievania aj odvetrávanie, čo je veľmi vítaná funkcia v letných mesiacoch.
Infotainment a kokpit
Hyundai Kona Electric môže byť vybavené dvomi rôznymi verziami infotainmentu, a to na základe zvolenej výbavy. V základe ide o 7 palcový displej, ktorý obsahuje iba rádio či podporu pre Android Auto a Apple CarPlay, takže je bez zabudovanej navigácie. Vo vyššej výbave nájdete už 10,25 palcový displej, ktorý je z hľadiska funkcií v podstate totožný, no už obsahuje aj navigačný systém. Aj tu teda k žiadnym konkrétnym zmenám neprišlo. Systém infotainmentu je totožný a rovnako sú na tom aj funkcie.
Kvalita zobrazenia je veľmi dobrá a vyzdvihnúť taktiež musím zobrazenie informácií o spotrebe či zostávajúcej kapacite batérie a dojazde. Pri používaní internej navigácie môžete mať tieto informácie stále na očiach, a tak máte dokonalý prehľad o tom, koľko auto spotrebovalo elektrickej energie a akú ešte máte rezervu. Pri dojazde, ktorý Kona Electric ponúka, to vyslovene nie je potrebné, no určite máte lepší pocit, ak máte tieto údaje pod kontrolou. Čo sa týka spotreby, systém si môže pamätať spotreby desiatky predchádzajúcich jázd, a tak sa k nim môžete spätne vrátiť.
Na displeji infotainmentu je možné zvoliť možnosť, vďaka ktorej vidíte spotrebu jednotlivých prvkov v aute – klimatizácie, elektroniky, systému manažmentu batérie a samotného elektrického motora. Aktuálna spotreba spolu s priemernou a kumulovanou je zobrazovaná priamo na displeji kokpitu. Digitálny kokpit je spracovaný jednoduchšie, nakoľko odráža kategóriu vozidla, no určite plne postačuje. Okrem aktuálnej rýchlosti zobrazuje v grafickej podobe výkon či rekuperáciu a stav batérie. Miesto sa tu našlo tiež pre informácie o maximálnej rýchlosti z navigácie či asistenta rozpoznávania dopravných značiek.
Jazdné režimy
Z pohľadu jazdných režimov dáva Hyundai Kona Electric na výber štyri. Konkrétne tu nájdete režim ECO, ECO+, Comfort a Sport. Počas testovania som vyskúšal všetky režimy, pričom najväčší rozdiel je pochopiteľne medzi Sport a ECO+, zvyšné ponúkajú len menšie rozdiely, ktoré z hľadiska komfortu ani nepocítite, no na dojazde sa to môže prejaviť. Režim Comfort je teda taký základ, ktorý vám do ničoho nebude strkať prsty a nechá vám voľnú ruku s využívaním funkcií auta. V režime ECO už prichádza k miernemu obmedzovaniu, no v praxi to veľmi nepocítite, ale dojazd môže o pár kilometrov stúpnuť.
Obmedzenie sa teda dotkne klimatizácie a vozidlo vás bude vizuálne, cez grafiku kokpitu, nabádať k plynulejšiemu zrýchľovaniu, respektíve celkovo úspornejšej jazde. Samotné obmedzenie klimatizácie som ale vôbec nepocítil. Väčšinou som jazdil v práve ECO režime a s kúrením či chladením som nemal žiadny problém.
Vozidlo je vybavené tepelným čerpadlom, ktoré je veľmi efektívny zdroj tepla v porovnaní s klasickým odporovým vykurovaním. Na výslednom dojazde sa preto kúrenie prejaví len minimálne, najmä v pomere k celkovému dojazdu tohto elektromobilu. Vzhľadom na teplotu vonku môže ísť o pokles v jednotkách, no maximálne dvoch alebo troch desiatkach kilometrov.
Samozrejme, závisí to taktiež od dĺžky vašej jazdy. Režim Sport je určený presne na to, čo už z názvu predpokladáte. Auto okamžite získava lepšiu odozvu na plynový pedál a až pri tomto režime si dokážete naplno vychutnať silu a pružnosť elektrického motora. Posledný režim ECO+ je určený najmä pre kritickejšie situácie, kedy potrebujete skutočne maximálny dojazd. Vtedy systém obmedzí maximálnu rýchlosť a rovnako výrazne zasiahne do využívania klimatizácie / kúrenia. Určite vhodný režim pre ojedinelé prípady, avšak osobne som ho nikdy nepotreboval a verím, že za bežných okolností je taktiež využívaný len minimálne.
Jazda a asistenti
Pocit z jazdy s Hyundai Kona Electric je výborný. Samozrejme, všetko s ohľadom na kategóriu a samotné cielenie vozidla. Z pohľadu ovládateľnosti a komfortu ide o veľmi príjemné auto, s ktorým som nemal problém ani pri dlhších cestách. V meste a na okresných cestách pôsobí naozaj suverénne a vďaka výkonu nie je problém obiehanie spomaľovačov premávky technického, ale aj iného bežného charakteru. Odozva na riadenie je veľmi príjemná a presná. Vyšší posed za volantom dáva veľmi dobrý prehľad o situácii okolo vozidla. Skutočne som si jazdu s Hyundai Kona Electric užíval.
Elektrický pohon s naozaj drobným kompaktným SUV tohto typu a s takto nastaveným riadením vo výsledku prináša veľmi dobrý pocit z jazdy. Tlmiče síce sú trochu tvrdšie, no s menšími nerovnosťami si bez problémov poradili. Na druhú stranu, aspoň auto prenáša viac informácií z cesty do vašich rúk. Jazdu ako takú určite dokážu vylepšiť aj jazdní asistenti. Tých pochopiteľne môžete vypnúť, ak vám prekážajú, no ja som zástancom toho, že radšej sa nimi nechám „otravovať”, ak mi raz môžu zachrániť kožu v nejakej krízovej situácii. Auto je teda vybavené asistentom udržiavania v pruhu, adaptívnym tempomatom, systémom autonómneho núdzového brzdenia s adaptívnym tempomatom, systémom sledovania únavy vodiča a ďalšími aktívnymi asistentmi.
Asistenti fungovali štandardne, teda tak, ako som zvyknutý u iných vozidiel. Adaptívny tempomat bol prakticky bezproblémový a asistent udržiavania v pruhu funguje najlepšie na diaľnici. V meste a na okresných cestách mu treba pomáhať častejšie. Dvakrát som dokonca vyskúšal aj prudšie brzdenie, kedy sa zapojil aj asistent. V prvom prípade systém brzdil adekvátne k situácii, no v druhom už bola jeho reakcia až príliš prehnaná. Napríklad na diaľnici pri hustejšej premávke by kvôli takto silnému brzdeniu bez zjavnej príčiny mohlo prísť aj k zbytočnej nehode. Nakoniec ešte môžem spomenúť svetelný a dažďový senzor, ktorý funguje spoľahlivo. S parkovaním vám pomôže zadná kamera, ktorá ponúka menej kvalitný obraz, no pre dané potreby plne postačuje.
Batéria a nabíjanie
Hyundai Kona Electric je dostupná s menšou a väčšou batériou – menšia ma využiteľnú kapacitu 39 kWh a väčšia 64 kWh. Rozdiel v cene je pritom len 4 000 €, takže určite sa oplatí siahnuť po verzii s väčšou kapacitou. Hneď takto na úvod je potrebné dať malý plusový bod Hyundai, že komunikuje iba využiteľnú kapacitu batérie a nesnaží sa lákať pozornosť s pár kWh navyše, ktoré majiteľ auta ani nebude môcť využiť. My sme dostali na test verziu Hyundai Kona Electric s väčšou batériou.
Hyundai Kona Electric podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 75 kW. Tento výkon si ale vozidlo drží do približne 50 % až 55 % a následne prichádza k poklesu na 52 kW až 57 kW. To je stále dobrý výkon a drží sa až do približne 72 % kapacity batérie. Následne prichádza už k citeľnejšiemu poklesu na 30 kW a o pár percent na to už na 25 kW. To je výkon, ktorý si auto drží do asi 87 %.
Ideálne je teda auto nabíjať do 75 %, maximálne 80 %, kedy sa dojazd pohybuje okolo 360 kilometrov. Ak skutočne potrebujete auto nabiť doplna pred dlhou cestou, bude to trvať výrazne dlhšie. Osobne som sa pred dlhou cestou snažil auto nabiť na 100 %, avšak pri 98 % som to vzdal. Oproti predchádzajúcej verzii je možné dokúpiť 3-fázovú palubnú nabíjačku za 600 €. Vďaka nej môžete auto dobíjať na verejnej nabíjacej stanici alebo cez domáci wallbox výkonom až 11 kW. Auto tak nabijete z 0 na 100 % za menej ako šesť hodín. Z klasickej zásuvky by to trvalo oveľa dlhšie – asi 27 hodín.
Test – tradičný úsek, plná rýchlosť
Do Hyundai Kona Electric som presadal rovno z Audi e-Tron Sportback, ktorý ma v mnohých veciach príjemne prekvapil. Kona Electric však patrí medzi elektromobily, na ktoré sa pozerá s veľkým rešpektom na základe dojazdu a efektivity. Preto by bola hlúposť nevyskúšať opäť totožnú trasu, ktorú s elektromobilmi jazdím pravidelne pre čo najkonzistentnejšie údaje. Môj plán bol teda vyraziť z Trnavy na Oravu s plne nabitou batériou. Kona pri plnom nabití ukazuje odhadovaný dojazd okolo 450 kilometrov. Nakoľko sa ale rýchlosť nabíjania ku koncu naozaj znižuje na minimálne hodnoty, rozhodol som sa počkať do nabitia 98 % kapacity batérie a vyraziť na cestu.
Tá bola opäť po diaľnici pri maximálnej diaľničnej rýchlosti. Jazda po diaľnici pri plnej rýchlosti je s Hyundai Kona Electric celkom „zážitok.” Je cítiť, že ide o ľahšie a menšie auto postavené o niečo vyššie, takže vyššia rýchlosť vytvára pomerne veľký hluk a určitý vplyv má aj na ovládateľnosť auta. Neviem však objektívne zhodnotiť, či má na vyššom hluku v interiéri najväčší podiel rozrážaný vzduch alebo kolesá. Subjektívne by som sa ale priklonil skôr ku kolesám, ktorých ruch bol naozaj výrazný.
Test – Nabíjanie a spotreba
Ani na tejto trase som nevynechal zastávku v Žiline. Na nabíjačku som tu dorazil ešte s 48 % batérie a odhadovaným dojazdom 211 kilometrov. Ak by som teda batériu nabil pred odjazdom doplna, zostávajúca kapacita by bola 50 %. Spotreba po prejdení 150 kilometrov, z toho 135 kilometrov výhradne po diaľnici, dosiahla 23,4 kWh / 100 km.
Trnava - Žilina (140 km/h) | Trasa | Spotreba | Potrebných % | Teplota | Dojazd | Poznámka |
Mini Cooper SE (2020) | 157 kilometrov | 16,4 kWh / 100 km | 86 % | 19 - 21 °C | 160 - 170 km | 110 - 115 km/h |
Honda e | 142,7 kilometrov | 16,9 kWh / 100 km | 90 % | 30 - 33 °C | 150 - 160 km | 110 - 115 km/h |
Renault ZOE | 145 kilometrov | 19,3 kWh / 100 km | 69 % | 15 - 25 °C | 250 - 260 km | 130 km/h |
Mazda MX-30 | 158,5 kilometrov | 22,5 kWh / 100 km | 122 % | 0 - 9 °C | 120 - 130 kilometrov | 110 km/h, nový úsek D1 |
Nissan Leaf e+ | 149,6 kilometrov | 22,9 kWh / 100 km | - | 12 - 15 °C | 230 - 245 km | Práce na ceste |
Hyundai Kona Electric | 150,8 kilometrov | 23,4 kWh / 100 km | 50 % | 16 - 22 °C | 260 - 270 km | |
Peugeot e-208 | 143 kilometrov | 23,9 kWh / 100 km | 80 % | 3 °C | 170 - 180 km | 120 km/h, práce na ceste |
KIA e-Niro | 150 kilometrov | 24,5 kWh / 100 km | 52 % | 4 - 7 °C | 250 - 260 km | |
Citroën ë-C4 | 150 kilometrov | 24,9 kWh / 100 km | 89 % | 17 °C | 170 - 180 km | 130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h |
Peugeot e-2008 | 150 kilometrov | 25 kWh / 100 km | 86 % | 7 °C | 170 - 180 km | 125 km/h, práce na ceste |
Volkswagen ID.3 | 150 kilometrov | 25,9 kWh / 100 km | 69 % | 7,5 - 11 °C | 210 - 220 km | Pršalo |
KIA e-Soul | 150 kilometrov | 26,3 kWh / 100 km | 57 % | 5 - 9 °C | 230 - 240 km | |
Mercedes-Benz EQA | 148 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | 61 % | 8 - 13 °C | 230 - 240 km | |
Audi e-tron GT | 152 kilometrov | 26,8 kWh / 100 km | - | 17 - 19 °C | 300 - 310 km | |
Škoda Enyaq iV 80 | 149 kilometrov | 27,8 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 20" pneu, s TČ |
Volkswagen ID.3 Max | 156 kilometrov | 27,9 kWh / 100 km | 80 % | 0 - 5,5 °C | 190 - 200 km | Zimné 20" pneu, bez TČ |
Audi e-Tron Sportback | 148,5 kilometrov | 28 kWh / 100 km | 51 % | 19 - 26 °C | 290 - 300 km | |
Volkswagen ID.4 Max | 149 kilometrov | 28,2 kWh / 100 km | 57 % | 6 - 9 °C | 260 - 270 km | 21" pneu, s TČ |
Mercedes-Benz EQC | 148 kilometrov | 28,9 kWh / 100 km | 54 % | 19 - 23 °C | 270 - 280 km | |
BMW iX3 | 149,1 kilometrov | 32,8 kWh / 100 km | 68 % | -5 - 1 °C | 215 - 225 km | |
Mercedes-Benz EQV | 144 kilometrov | 39,8 kWh / 100 km | 69 % | 3,5 - 7,5 °C | 210 - 220 km | |
Mini Cooper SE (2021) | 152 kilometrov | 15,8 kWh / 100 km | 80 % | 20 - 26 °C | 170 - 180 km | |
Citroën ë-Jumpy | 151 kilometrov | 31,8 kWh / 100 km | 78 % | 33 - 36 °C | 190 - 200 km | rýchlosť 137 km/h |
DongFeng Seres 3 | 151 kilometrov | 28,5 kWh / 100 km | 85% | 19 - 26 °C | 170 - 180 km | V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať |
Navyše, počas celého dňa fúkal veľmi nepríjemný severný vietor, ktorý spotrebu mohol minimálne čiastočne negatívne ovplyvniť. Na nabíjačke v Žiline som strávil 24 minút a batériu dobil zo 48 na 72 %. Auto okamžite nezačalo nabíjať výkonom 50 kW a krivka iba postupne stúpala, preto sa čas mierne natiahol. Do cieľa som pokračoval úspornejšou trasou vedúcu cez Terchovú. Dorazil som so 62 % batérie, dojazdom 253 kilometrov a priemernou spotrebou 20,7 kWh / 100 km.
Test – cesta naspäť
Do Trnavy som vyrážal s 82 % batérie. Vonku už bolo chladno, a tak som mal celú cestu zapnuté aspoň mierne kúrenie. Opäť som sa vracal cez Terchovú, čo je trasa, na ktorej som dokázal zatiaľ dosiahnuť najnižšie spotreby s elektrickými autami vďaka dlhému klesaniu.
Kona Electric si tento 55,6 kilometrový úsek prešla so spotrebou 8,6 kWh / 100 km, čo je iba o 1 kWh / 100 km viac ako malý mestský elektromobil Škoda Citigo-e iV. V batérii mi zostalo ešte 76 %, no keďže som stál, auto som aspoň na chvíľu pripojil k nabíjačke. Za sedem minút som dobil 4 % a pokračoval ďalej do Trnavy pri plnej rýchlosti. Do cieľa som prišiel po prejdení 200,6 kilometrov s veľmi dobrou spotrebou 16,6 kWh / 100 kilometrov. V batérii zostalo ešte 38 % a zostávajúci odhadovaný dojazd bol 156 kilometrov. Spotreba na diaľnici prirodzene stúpa, no efektívnosť Hyundai Kona Electric je cítiť aj pri jazde vo vyššej rýchlosti.
Test – okresky a mestá
S Hyundai Kona Electric som na Orave absolvoval okruh z Dolného Kubína do Ružomberka a naspäť s celkovou dĺžkou 137,4. Konečná spotreba sa zastavila na čísle 12,1 kWh / 100 km. Jazdil som však naozaj dynamicky, sprudkým zrýchľovaním za obcou a brzdením rekuperáciou do obcí. Kona má tri režimy rekuperácie, ktoré je možné meniť pádlami za volantom.
Jednoduchou matematikou sa dá zistiť, že pri takto nízkej spotrebe, len 12,1 kWh / 100 km, by Hyundai Kona Electric dokázal prejsť na jedno nabitie až 528 kilometrov. Ide síce o teoretickú hodnotu pri jazde so 100 % nabitou batériou až do nuly, no tak či tak ide o veľmi dobré číslo.
Záverečné hodnotenie
Hyundai Kona Electric bola už vo svojej pôvodnej verzii veľmi dobrý elektromobil z pohľadu pomeru ceny a dojazdu. Nová a ešte úspornejšej verzia vyrábaná v českej fabrike jednoznačne ukazuje, že Hyundai vie čo robí a tak v súčasnosti ponúka jeden z najzaujímavejší elektromobilov. Z pohľadu výbavy alebo spracovania interiéru ponúka veľmi solídny kompromis. Stále tu nájdete dostatočný komfort a množstvo funkcií, vrátane jazdných asistentov.
Čo sa týka technických parametrov, v podvozku sa skrýva veľká batéria s využiteľnou kapacitou 64 kWh, ktorá v kombinácii s veľmi dobrou spotrebou dokáže ponúknuť dojazd v reálnych podmienkach pri kombinácii ciest v obci a meste až 500 kilometrov. Samozrejmosťou je termálny manažment batérie a efektívnu prevádzku v zime zabezpečuje tepelné čerpadlo. Nabíjanie síce nie je ukážkové, no ide o akýsi stred. Z ohľadom na ostatné parametre a cenu je maximálny nabíjací výkon 75 kW do cca 55 % kapacity batérie postačujúci. Batériu je možné nabiť z 20 % na 80 % za asi 40 minút, a to je plne akceptovateľné.
Hyundai Kona Electric spolu so sesterským modelom Kia e-Niro patrí medzi elektromobily, ktoré mierne vyčnievajú zo súčasnej ponuky elektrických vozidiel.
Cena Hyundai Kona Electric s väčšou, 64 kWh batériou, začína na sume 39 890 €
Plusy
+ veľmi dobrá spotreba
+ solídna kapacita batérie
+ dojazd až 500 km (okresné cesty a obce)
+ dobrá výbava
+ pomer cena / výkon
Mínusy
– nabíjanie nemusí byť vždy ideálne
– menej miesta
Výkon elektromotora | 150 kW |
Krútiaci moment elektromotora | 395 Nm |
Pohon všetkých štyroch kolies | Nie |
Počet motorov | 1 vpredu |
Udávaný dojazd WLTP | 484 kilometrov |
Skutočný kombinovaný dojazd | 400 - 500 kilometrov |
Skutočný diaľničný dojazd | 280 - 310 kilometrov |
DC nabíjanie | do 75 kW |
AC nabíjanie | 11 kW |