Nová Hyundai Kona na dlhšiu dobu zakotvila v redakcii a mohol som si ju vyskúšať aj ja. Načasovanie pre mňa nemohlo byť ani lepšie. V Šamoríne sme počas týždňa organizovali konferenciu eFleet Day 2024 a nadchádzajúci víkend sa konala rodinná oslava na juhu Slovenska. Pre mňa to znamenalo, že som sa mohol bezproblémovo dostať z Bratislavy na stredné Slovensko a následne sa vydať aj na oslavu.
S druhou generáciou Hyundai Kona Electric som absolvoval tri trasy: z Bratislavy do Liptovského Mikuláša, z Liptovského Mikuláša do Čeboviec a na záver z Liptovského Mikuláša do Vrútok, kde som tento elektromobil odovzdal do rúk kolegu.
Toto všetko som zvládol v priebehu niekoľkých dní. V mojom prípade nešlo o komplexný test, ale skôr o dojmy z jazdy. Počas prvej trasy som auto preberal niekde v polovici trasy, preto neviem presne povedať s akou úrovňou nabitia batérie sa vyrážalo z Bratislavy.
Viem však, že na nabíjaciu stanicu ZSE Drive v Martine sme po 241,5 kilometroch dorazili so spotrebou 21,7 kWh / 100 km a zostatkom 18 %. Trošku sme sa motali v Bratislave, kým sme nabrali celú posádku. Potom to už bola diaľničná jazda s jednou rýchlou prestávkou na výmenu vodiča.
Moje prvé nabíjanie trvalo 19 minút 32 sekúnd, končilo na 39 % a Kona počas toho do batérie dostala 16 kWh. Toto nabíjanie bolo stávkou na istotu po dlhom dni. Aby som do cieľovej destinácie dorazil aj v prípade, ak by sa skomplikovala situácia v Ružomberku. Všetko nakoniec prebehlo hladko.
Keď sa pri nabíjaní neponáhľate
Elektrickú Konu som využíval veľmi ležérne. V porovnaní s klasickým testom som to príliš neriešil. Jednoducho som jazdil. Cez víkend ma čakal výlet za rodinou, preto som piatok plný pracovných povinností využil na nabíjanie v meste. Keďže to v Liptovskom Mikuláši dobre poznám, strategicky som zvolil nabíjaciu stanicu GreenWay v centre, pri obchodnom dome OC CENTRAL, ktorá ma vynikajúcu polohu, pretože všetko máte blízko. Je tu len jeden problém.
Umiestnená je na platenom parkovisku za rampou. Zadarmo je len prvá hodina. Pri dlhšom nabíjaní vás čaká aj poplatok za parkovanie. Alebo môžete skúsiť navštíviť niektorú z prevádzok obchodného domu a obsluhu poprosiť o “odblokovanie lístka”.
Naspäť k nabíjaniu… Konu som pripojil na nabíjačku a išiel som vybaviť, čo bolo potrebné. Nabíjanie nakoniec trvalo 86 minút, batéria prijala 56,8 kWh energie a úroveň nabitia sa vyšvihla na 98 %.
Z pohľadu efektivity nabíjania to možno nebolo úplne optimálne, z pohľadu mojej efektivity to bolo ideálne. Vybavil som si všetko, čo mi bolo treba a počas toho sa mi batéria nabila takmer doplna. To mimochodom prinášalo ďalšiu skvelú vec – istotu, že plánovaný výlet za rodinou zvládnem bez potreby riešiť nabíjanie. 6-kilometrová cesta cez mesto skončila so spotrebou 17,8 kWh / 100 km.
Na ďalší deň ma čakala už cesta Liptovský Mikuláš – Čebovce. To je, ako som zistil, približne 160 kilometrov, čo v prihliadnutím na skúsenosť z prvej jazdy skutočne znamenalo, že cestu tam a späť zvládam bez nabitia. Na miesto som dorazil so 62 % batérie, spotrebou 15,3 kWh / 100 km. Po návrate do Liptovského Mikuláša to bola trasa 314,7 kilometrov so spotrebou 16,4 kWh. V batérii zostávalo 19 %. V obidvoch prípadoch sme šli plná posádka päť osôb.
Dôraz na predpisovú jazdu alebo skúška trpezlivosti
Posledná spotreba, ktorú som si odfotil, bola 17,3 kWh / 100 km a platila pre 65,6 km trasu z Liptovský Mikuláš do Vrútok. Vo všetkých prípadoch som jazdil podľa predpisov, pokiaľ to umožňovala premávka a cesty. Tak, aby sa bezpečne a pohodovo dorazilo do cieľa. Ono k tomu vlastne auto priam motivuje…
Ak ste si doteraz mysleli, že jazdíte predpisovo, tak Hyundai Kona Electric vám veľmi rýchlo ukáže, že ste sa s veľkou pravdepodobnosťou mýlili. Prítomné je tu množstvo bezpečnostných asistentov. Myšlienka v pozadí je fajn, no v reálnej premávke je to neskutočne otravné.
Vizuálne a zvukové varovania na každé prekročenie rýchlosti, pípnutie pri detekcii novej rýchlostnej značky, upozornenie na prekrytie senzorov, ktoré sledujú vašu pozornosť, odporúčania na prestávku či monitorovanie jazdných pruhov. To je na človeka občas až príliš veľa, hlavne na našich slovenských cestách, kde sa vám rýchlosť mení aj trikrát po sebe na pár metroch…
Tieto rušivé varovania sa dajú vypnúť, no musíte to robiť opakovane. Po každom naštartovaní ste totiž opätovne bombardovaní pípaním. Ak sa nemýlim, tak Hyundai je v tom nevinne. Malo by ísť o povinný systém, ktorý zaviedla Európska únia. Či to je skutočne efektívne riešenie ako podporovať bezpečnosť na cestách je na zváženie. Ja som bol z neustáleho pípania podráždený a vypínal som to vždy, keď bolo možné. Toto bola v podstate asi jediná vec, ktorá mi počas krátkeho zoznámenia s Konou vyslovene vadila a poriadne preverila moju trpezlivosť. Počas prvej trasy som to ešte vydržal. Potom už prišlo vypínanie.
Pohodová jazda
Auto je svižné, no súčasne na jazdnej dynamike cítiť, že ide o nejde o úplne mušiu váhu. Za mňa ale prináša celkovo príjemnú jazdu, až na nejaké drobnosti. Po pár trasách ale nemôže hodnotiť do hĺbky. Z mojich skúseností je Hyundai Kona Electric akýsi štandard. Vo väčšine prípadov sa na nej jazdí veľmi pohodovo, no keď už idete tak trošku na hranu, tak to pocítite.
Veľmi rýchlo som si zvykol na najvyšší stupeň rekuperácie, ktorý som efektívne využíval namiesto klasickej brzdy. To mi vyhovovalo a považujem to za veľmi pohodové riešenie… Stačí dať nohu z plynu a plynule brzdíte! Nejde o žiadnu špecialitu pre tento model. Rekuperácia je klasikou pri elektromobiloch, no tu mi to nejak tak viac utkvelo v pamäti a fungovalo to super.
Sedadlá sú veľmi pohodlné a interiér je celkom priestranný. Povedal by som, že pre štvorčlennú posádku je to úplná paráda. Pri troch dospelých osobách na zadných sedadlách už miernu degradáciu komfortu ucítite.
Osobne ešte veľmi pozitívne hodnotím prítomnosť starých dobrých fyzických tlačidiel na ovládanie snáď všetkých potrebných prvkov a vlastností. Nemusíte sa spoliehať len na dotykové ovládanie na displeji. Máte na výber. Samozrejme, je to vec vkusu a zvyku, no za mňa prst hore. Batožinový priestor pre päť ľudí na dvojdňový výlet stačil tak akurát. Celkovo fajn autíčko. U mňa sú to nudné spotreby a pár postrehov, preto do pozornosti dávam ešte pohľad, ktorý zverejnil Power Daddy: