Hyundai KONA Electric: nový rekord v dojazde, prešiel viac ako tisíc kilometrov

V rámci úspechu vízie elektromobility automobilky Hyundai Motor sa trom modelom KONA Electric podarilo stanoviť rekord v dojazde elektrických vozidiel. Výzva bola jednoduchá: každé vozidlo by malo byť schopné na jedno nabitie prekonať vzdialenosť 1 000 kilometrov. Plne elektrické SUV s prehľadom zvládli test označovaný aj ako hypermiling a na jedno nabitie dosiahli dojazd 1 018,7 km, 1 024,1 km a 1 026,0 km. Pri batérii s kapacitou 64 kWh znamená tento výsledok dosiahnutie ďalšieho rekordu, pretože spotreba vozidiel s hodnotami 6,28, 6,25 a 6,24 kWh/100 km bola hlboko pod štandardnou hodnotou 14,7 kWh/100 km, ktorú vozidlám určil testovací cyklus WLTP.

Všetky vozidlá KONA Electric, ktoré prišli na okruh Lausitzring, pochádzali zo sériovej výroby. Podľa testovacieho cyklu WLTP by mal byť maximálny dojazd na jedno nabitie do vzdialenosti 484 kilometrov. Okrem toho všetky tri mestské SUV s výkonom 150 kW (204 k) absolvovali počas trojdňového testu pravidelné kontroly rôznymi jazdcami, ktorí sa za volantom vymenili 36-krát, pričom asistenčné systémy zostali nedotknuté. Tieto dva faktory tvorili nevyhnutné predpoklady, ktoré dokazovali význam misie automobilky Hyundai pri dosahovaní rekordného  dojazdu. Spoločnosť Dekra, odborná organizácia, ktorá prevádzkuje okruh Lausitzring od roku 2017, zaručila, že počas pokusu o rekord v úspornej jazde sa všetko odohrávalo podľa predpisov a plánu.

Úsporná jazda ako výzva

Keďže takýto praktický test ešte neabsolvoval žiaden z veľkosériových výrobcov, boli počiatočné očakávania veľmi opatrné. Technici značky Hyundai, ktorých viedol Thilo Klemm, šéf popredajného tréningového centra, vypočítali teoretický dojazd na úrovni medzi 984 a 1 066 kilometrami. Brali pritom do úvahy simuláciu jazdy pri priemernej rýchlosti mestskej premávky. To bola zase výzva pre vodičov, pretože úsporné jazdenie si v letných horúčavách vyžadovalo koncentráciu a trpezlivosť.

Na okruhu Lausitzring proti sebe bojovali tri tímy: tím testovacích jazdcov z renomovaného časopisu Auto Bild, technici z popredajného oddelenia Hyundai Motor Deutschland a tretí tím pozostával z členov tlačového a marketingového oddelenia spoločnosti. Napriek tomu, že použitie klimatizácie nebolo zakázané, nikto neriskoval, aby pri vonkajšej teplote 29 stupňov Celzia klimatizácia uberala potrebné kilometre z dojazdu. Z

Súvisiacie články

rovnakého dôvodu mali všetky automobily KONA Electric vypnutý informačný a zábavný systém, takže zásoby energie sa používali výlučne a iba na pohon vozidla. Zapnuté zostalo iba denné svietenie, aby sa tak splnili zákonné podmienky pre jazdenie v bežnej premávke. Všetky vozidlá používali štandardne dodávané pneumatiky Nexen Nfera SU1 s nízkym valivým odporom a s rozmerom 215/55 R17.

Tímy dosiahli počas jazdy do 1 000-kilometrovej vzdialenosti priemernú rýchlosť medzi 29 a 31 km/h. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, no išlo o podmienky v typickej mestskej premávke vrátane zhustenej dopravy v špičke, semaforov a o dodržiavanie predpísanej rýchlosti 30 km/h v obytných zónach.

Mimoriadne spoľahlivý ukazovateľ nabitia

Technici spoločnosti Dekra pred samotnou rekordnou jazdou skontrolovali stav všetkých troch vozidiel KONA Electric. Experti okrem toho porovnali počítadlá vzdialenosti a zapečatili rozhranie palubnej diagnostiky ako aj bezpečnostný otvor pod palubnou doskou a otvor na nabíjanie v prednom nárazníku, aby tak predišli manipulácii s výsledkami. Potom sa mohlo odštartovať podujatie, ktoré trvalo takmer 35 hodín. Flotila elektrických vozidiel Hyundai následne s tichým šepotom vyrazila na trať.

Rušno bolo iba počas striedania jazdcov, keď sa živo diskutovalo na témy ako nastavenie tempomatu, aktuálne zobrazovaná spotreba či spôsob, ako čo najlepšie prejsť cez klopené zákruty 3,2-kilometrového oválu.

Prvý varovný signál z elektrického vozidla sa na obrazovke objavil až v skoré popoludnie tretieho dňa. Ak kapacita batérií poklesne pod osem percent, palubný počítač modelu Hyundai KONA Electric odporučí, aby sa vozidlo pripojilo k zdroju energie. Pri poklese nabitia batérií pod tri percentá sa prepne do bezpečnostného režimu a zníži sa dostupný výkon. To však jazdcov nijako neovplyvnilo a na zvyšné tri percentá batérie prešli úspornou jazdou ešte do vzdialenosti viac ako 20 km.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.