Vodík rozhodne patrí medzi alternatívy ekologickejšej dopravy budúcnosti. Aj keď dnes sa batériové elektromobily javia ako oveľa lepšia voľba, najmä z pohľadu ekonomiky či infraštruktúry, vodík pravdepodobne bude mať tiež svoje miesto na trhu. Uvedomuje si to aj Hyundai. Automobilka teraz predstavila druhú generáciu svojho vodíkového modelu Nexo, ktorý je na trhu už od roku 2018. Téme sa venoval portál Insideevs.
Hyundai dúfa v lepšie predaje
Samotný koncept novinky bol už odhalený koncom minulého roka. Ide o vodíkový elektromobil s palivovými článkami, ktorý pri jazde neprodukuje žiadne lokálne emisie. Veľkou výhodou oproti batériovému elektromobilu je rýchlosť plnenia, ktoré trvá len približne 5 minút.
Predchádzajúce Nexo veľkým predajným trhákom nebolo, na celom svete sa predalo len niekoľko tisíc kusov. Hyundai dáva do svojho nového modelu väčšie nádeje, no či to bude stačiť na prekonanie predchodcu, ukáže až čas. Oproti pôvodnému vozidlu teraz prichádza s podstatne modernejšími prvkami.
Nové, modernejšie, lepšie, výkonnejšie
Palivový zásobník ponúka o 16 % vyšší výkon, pričom nový elektromotor má 150 kW (201 koní). Staré Nexo ponúkalo o 40 koní menej. Vysokonapäťová batéria dostala kapacitu 2,64 kWh. Veľkou novinkou je prítomnosť technológie V2L, ktorú poznáme z batériových elektromobilov.

To znamená, že Nexo obsahuje klasickú 230 V zásuvku. Jednu vnútri a jednu vonku. Tým sa vozidlo premení na akýsi generátor poháňaný vodíkom. Automobilka však detaily neposkytla, takže nepoznáme napríklad ani výkon, ktorý je schopná zásuvka poskytnúť.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Trumpove clá páchajú prvé škody. Ľudia v automobilkách prichádzajú o prácu
- Elektromobilistom v Európe uľahčí život nová aliancia. Jedna aplikácia zvládne všetko
- Honda 0 je elektromobil, ktorý zaujme kontroverzným dizajnom. Kúpili by ste si niečo také?
Vo vnútri sa nachádzajú tri vodíkové nádrže, ktoré sú schopné poňať až 6,69 kg vodíka (maximálny objem 162,2 litra). Aj v tomto smere sa novinka zlepšila, aj keď len nepatrne. Predchodca totiž ponúkal 6,33 kg a 156,6 litra. Dôležitejší je však údaj, ako ďaleko vie vozidlo prejsť na jedno naplnenie, pričom automobilka udáva až 700 kilometrov.
Hyundai Nexo: Cena a dostupnosť
Táto hodnota vyzerá na papieri veľmi sľubne, no aký bude reálny dojazd, ukáže až čas a skutočné testy v reálnej premávke. Vozidlo je 5-miestne a nechýba ani dvojica zakrivených 12,3-palcových displejov s najnovším systémom Connected Car Navigation Cockpit. Prítomná je podpora Android Auto aj Apple CarPlay a poteší inteligentná navigácia, ktorá v reálnom čase zobrazuje vodíkové stanice.

Predaj druhej generácie Hyundai Nexo začne koncom tohto roka, pričom v ponuke bude na všetkých významných globálnych trhoch. Cena zverejnená nebola, no očakáva sa, že bude niekde na úrovni do 60 tisíc eur.