Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO po druhýkrát prekonal svetový rekord v najdlhšej vzdialenosti prejdenej autom s vodíkovým pohonom na jedno natankovanie. Automobilka o tom informovala prostredníctvom tlačovej správy.
Predchádzajúci svetový rekord dosiahol v roku 2019, kedy zakladateľ Solar Impulse, Bertrand Piccard, v Hyundai NEXO na jedno natankovanie prešiel až 778 km naprieč Francúzskom. Nová rekordná jazda to prekonala o viac ako 100 kilometrov.
Pozoruhodný rekord
Austrálsky jazdec Brendan Reeves, ktorý jazdí so súťažnými vozidlami Hyundai, sa vydal na cestu za rekordom so sériovým vozidlom NEXO z predmestia Essendon Fields v Melbourne. Po 807 km úspornej jazdy dorazil Reeves do mesta Broken Hill, pričom palubný počítač mu aj naďalej ukazoval ešte prekvapivo dlhý dojazd.
V jazde teda pokračoval do Silvertone, obce v austrálskom vnútrozemí na periférii mesta Broken Hill, ktorá sa preslávila ako miesto deja post-apokalyptického akčného filmu Šialený Max 2. A odtiaľ prešiel ešte cca 60 km po ceste Wilangee Road až za motel a kemp Elde Station, kde NEXO spotrebovalo aj posledné zásoby vodíka zo svojej nádrže.
Celková prejdená vzdialenosť podľa palubného počítača dosahovala 887,5 kilometrov, čím pôvodný rekord prekonal o pozoruhodných 109,5 kilometrov.
Uznaná bola kratšia vzdialenosť
Zaujímavé je to, že vzdialenosť nameraná samostatnou jednotkou GPS na palube vozidla NEXO bola 903,4 km, zatiaľ čo aplikácia Google Maps ukázala vzdialenosť 905 km. Na účely testu sa však k oficiálnemu meraniu prejdenej vzdialenosti použil palubný počítač modelu NEXO, teda spomínaných 887,5 kilometra.
Zástupca austrálskeho autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) pred jazdou zapečatil veko tankovacej nádrže vozidla NEXO a zástupca združenia NRMA (National Roads and Motorists ‘Association) na konci cesty potvrdil nepoškodenosť pečate nádrže.
Oficiálny dojazd len 666 kilometrov
Jazda trvala 13 hodín a šesť minút, priemerná rýchlosť bola 66,9 km. Kontrolka nízkeho stavu paliva v nádržiach sa na prístrojovej doske modelu NEXO rozsvietila pri 686 km, ale to ešte ostával dojazd viac ako 200 km.
Kontrolka začala svietiť prerušovane po odjazdení 796 km, keď ostávalo 90 km reálneho dojazdu. Prejdená vzdialenosť je ešte zaujímavejšia pri pohľade na oficiálne uvádzaný dojazd modelu Hyundai NEXO. Tá je deklarovaná na 666 kilometrov.
NEXO spotrebovalo počas jazdy celkom 6,27 kg vodíka. Priemerná spotreba paliva vychádza na 0,706 kg / 100 km. Vozidlo pri jazde vyčistilo 449 100 litrov vzduchu. Emisie CO2 boli nulové. Pre porovnanie, bežný osobný automobil poháňaný spaľovacím motorom by na rovnakej trase vypustil do ovzdušia cca 126 kg CO2.